Nieuwe buitenboordmotor

Ik ben mij aan het orienteren voor de aanschaf van een nieuwe buitenboordmotor.

Op mijn Clever 23 zit nu een 8 pk 2-tak bouwjaar 2002. De motor weegt 26 kg en is er alleen op en af te tillen. Destijds nieuw aangeschaft. Tot vorig jaar heeft hij probleenloos gelopen en heeft hij mij nooit in de steek gelaten.
De laatste tijd begint hij wat vaker over te slaan en lekt hij benzine en/of 2-takt olie in het water wanneer hij draait.
Nu lees ik overal op het internet dat dit komt doordat veel meer ethanol in de benzine zit (10% voorheen 5%). In Shell V-Power zit geen ethanol maar die vind je zo weinig langs het water.

Ik zit te twijfelen tussen 2 merken:

Yamaha FTG8MHL 8 pk 4-takt handstart High Trust
Voordeel:

  • Motor maakt weinig toeren op rompsnelheid. Dus weinig benzine verbruik en lawaai tijdens het varen
  • Boot ligt snel stil bij afremmen
  • Dual Thrust. De uitlaatgassen worden omgedraaid bij het achteruit varen zodat de schoep niet in de uitlaatgassen staat te happen. Hier had ik veel last mee met mijn huidige motor totdat ik er een high thrust cup op gemonteerd heb.

Nadeel:

  • Hoge gewicht 43kg.Hij is 17 kg zwaarder al mijn huidige motor. Deze is er niet meer zonder hulpmiddelen af te tillen.
  • Erg grote propeller. Dus meer kans dat hij tegen het roerblad aan loopt wanneer je bij het manouvreren zowel met motor al met het roer stuurt.
  • Zeer lange stuurknuppel. Bij het manouvreren met de motor komt hij vermoed ik tegen de rvs buizen van de massteun aan.
  • Schakelen vooruit/achteruit zit nu op handel van de stuurknuppel
    Bij mercury gebeurt dit door de gashandel linksom of rechtsom te draaien. Het voordeel hiervan is dat je veel sneller kunt schakelen tussen vooruit en achteruit bij manouvreren in krappe ruimtes.
  • Hoge prijs 3045 euro
  • Levertijd vanaf juni

Mercury F8MLH 8 pk 4-takt langstaart handstart
Voordeel:

  • Gewicht 38 kg. De lichtste motor in zijn klasse.
  • Schakelen vooruit en achteruit d.m.v. gashendel
  • Stuurknuppel past tijdens het manouvren langs de buizen van de maststeun
  • Adviesprijs 2717 euro

Nadeel:
-Gewicht 38 kg is nog steeds te zwaar om alleen te tillen en 12 kg zwaarder als mijn huidige motor.

  • Geen montage high thrust cup mogelijk maar michien ook niet noodzakelijk omdat een 4-takt minder uitlaatgassen produceren en er minder luchtbellen onstaan tijdens het achteruit varen. Wel is montage van een werkschroef mogelijk.

Ik ben vorige week een week op vakantie geweest in Friesland. Je ziet wel heel veel Yamaha varen. Op het promotie filmpje van Yamaha voor de 8 pk High Trust https://www.yamaha-motor.eu/nl/nl/products/marine-engines/versatile/ft8g/ gebruiken gebruiken ze een Sportina 25 welke bij Pol boten in Sneek ligt https://www.polboten.nl/zeilboot-huren/sportina-25-2x-2011
Ik ben daar geweest tijdens mijn vakantie om te kijken. Er zat geen Yamaha meer op. Deze was alleen gebruikt voor het promotie filmpje. Er zat nu een Mercury 8pk 4-takt op. Ik heb de werfeigenaar gebeld of dit voldoende was voor de veel zwaarde Sportina 25. Volgen hem was dit ruim voldoende. De motoren waren voorzien van de standaard schroef.

Dus mijn vraag is. Welke motor is het meest geschik voor de clever 23?

Ik heb er een 8pk Yamaha op zitten, een oudere versie denk ik. Bevalt mij prima. Wel een zwaar kreng om te kantelen maar een robuust apparaat. Er zit een witte werkschroef op.

Het vooruit en achteruit schakelen op de pook lijkt me fijn om te hebben. Die lange pook herken ik ook, zou zo maar kunnen dat @tonmitz om die reden ook de maststeun heeft afgezaagd. Die is nu een accessoire geworden die ik er op kan zetten! :sunglasses:

Ik heb me zelf overigens voorgenomen dat wanneer de tijd daar is voor een vervanging dat ik dan serieus ga kijken naar elektrisch. Heb je daar ook over nagedacht?

Hangt erg af van je soort gebruik. Ikzelf maak meer dagtochtjes dan lange vakanties. En ga alleen varen als ik lekker kan zeilen. Dus dan is het vaak vooral de haven in en uit. Prijzen zijn relatief hoog maar worden steeds beter en je ziet het toch ook steeds meer.

Hallo,

Zeer interessant onderwerp.

Op mijn Clever staat een Yamaha 6Pk 4 takt. Wat mij betreft is die net krachtig genoeg en valt het gewicht reuze mee. Het is dan ook maar een 1 cilinder. En net dat stoort me. Een 2 cilinder draait immers veel mooier. Maar weegt dan ook wel meer.

In de analyze “stel dat ik die motor vervang” kwam ik op de volgende bedenkingen.

Voor in en uit de haven te varen of om op een windstille dag toch ergens heen te gaan doet deze motor het prima. Maar als er “iets” ernstig mis gaat aan boord. Dan heb je hem onmiddellijk nodig en moet “eender wie” hem gebruiksklaar krijgen.
Een motor die enkel door de schipper kan gehanteerd worden levert je dan mogelijks niets op. Ook met een schipper kan er iets mis gaan. (Overboord, gewond, …)
Dus elke opvarende moet de motor:

  • In het water krijgen
  • Kunnen starten
  • Kunnen bedienen
  • Zeilen kunnen strijken

Laat net die twee eerste zaken deze zijn die voor velen het moeilijkste zijn. Motor kippen en in het water laten? Motor manueel aantrekken? Ik ken echt verschillende mensen waarmee ik graag ga varen die er niet in slagen.

Volgens mij is er een oplossing.
Vorig jaar kocht ik voor een rib een Tohatsu motor. Daar ben ik zeer tevreden over. (Over de verkoper een stuk minder)

Tohatsu blijkt in het internationaal gamma een elektrisch gestarte, handbediende, elektrisch tiltende 2 cylinder langstaart te hebben van 6PK. (MFS6BZEFL) Deze bestaat trouwens ook in een 9.8pk versie.

Hoe mooi zou dat zijn? Knopje duwen en hij gaat het water in, ander knopje duwen en hij start. En dan is het gewoon varen. Bovendien zit je niet met zo’n vervelende afstandsbediening in je kuip en zijn die Tohatsu’s best betaalbaar. Ik heb me laten vertellen dat de 6PK, de 8pk en de 9.8pk trouwens dezelfde motoren zijn die anders afgesteld werden en andere schroeven hebben.

Nadeel: dat ding weegt tegen de 40kg aan. Zowel op het water als op de trailer is dat niet ideaal.

Wat doet en Clever met en motor van 40kg op de spiegel? Waar blijf je met dat ding als hij op de trailer staat? Hoe krijg je die motor gemonteerd voordat die het water in gaat? (Powerlifting?)

Ik volg dus graag jullie ervaringen/meningen/ontdekkingen.

Groetjes,
Victor

Ik heb 2de hands een elektrisch startende 8 pk Mercury 4-takt met werkschroef uit 2019 aangeschaft en deze gemonteerd achter de boot.
Als test heb ik er alleen nog maar kort mee heen en weer gevaren om te kijken naar de manouvreerbaarheid.
Mijn eerste indruk van deze motor is het volgende:

Pluspunten:
-Motor start er gemakkelijk d.m.v. een drukknop op de motor
-Motor loopt er rustig
-Kabels voor het starten laden ook de accu op
-Korte stuurknuppel die tijdens gelijtijdig sturen met de motor en het roer langs de maststeun past

Minpunten:
-Motor oogt erg groot
-Wanneer je de motor vanuit de omhoog geklapte bovenste stand terug wil klappen dan moet je de motor schuin houden omdat anders de stuurknuppel in de weg zit
-Er zit te veel power in de motor. Je ziet de motor steun op een neer bewegen bij achteruitslaan
-Door de werkschroef een te hoge snelheid bij minimaal gas

Ik wil toch een serieus kijken naar Mercury 5 pk Sailpower motor. Deze heeft standaard een laadspoel en een werkschroef.

Zie link:

https://www.virtualware.nl/mercury-sailpower-5-pk/

Ik heb een Yamaha high thrust uit 2007 op de boot, met een extra fin gemonteerd zodat het roer de schroef niet kan raken, zwaar dat wel, en met wind mee zit je in de dampen, maar we kwamen prima vooruit. (6 knopen was goed te doen) oh en de motor heeft ook een laadspoel (al schijnt dat bij veel accugebruik weinig op te leveren)

Even een vraagje ivm de 8PK.
Is het de motorsteun die beweegt of is het de verbinding romp-motorsteun?
In welk materiaal is je motorsteun? Ik zie namelijk bij zo goed al elke clever/sportina een andere motorsteun.

De motorsteun van op Clever bestaat uit 2 rvs delen welke verbonden zijn met borstbouten. Op deze verbinding zit speling. Tijdens het achteruit slaan zie ik dat het gedeelte waar de motor aanhangt zich naar boven beweegt.
Dit was met mijn oude 8 pk 2-takt niet het geval.
Het kan zijn dat er nu meer kracht op komt doordat er een werkschroef op gemonteerd is.
Ik vermoed dat de originele schroef ook wel afdoende was geweest.
Ik wil voorkomen dat bij te veel kracht de hele motorsteun van de romp afbreekt.
De buitenboordmotorplank is gemaakt van hdpe. Deze was origineel van watervast multiplex. Van dit zelfde materiaal heb ik ook een drijvende steiger

Ik heb die multiplex motorsteun ook vervangen maar door 3 op elkaar gekleefde (epoxy) volkernplaten. Die steun is vervolgens met Tec7 en wagenbouten tegen de romp gekleefd en geschroefd. Dat ziet er nu heel sterk uit en beweegt helemaal niet. maar ik weet natuurlijk niet wat het zal doen als er een zwaardere en krachtigere motor aan hangt.
Het laatste wat ik wil is dat daar ergens iets aan de romp miskomt.

In september heeft iemand zonder toestemming mijn buitenboormotor meegenomen. Een Honda 8PK. Ik ben daardoor opzoek naar een nieuwe. De Honda vond ik erg zwaar om te kantelen en de achterkant van het schip lag daardoor ook diep in het water. Omdat ik voornamelijk op binnenwater vaar vind ik een 8PK niet nodig. Een 6PK lijkt mij voldoende. Een elektrisch start zou erop moeten zitten en de motor moet mijn accu’s op kunnen laden. Het zou ook fijn zijn als de nieuwe motor niet teveel geluid maakt. Wat vinden jullie op dit moment de beste keuze?
Groeten, Ton

Ton,
Ik ben het helemaal met je eens. 6 pk is meer dan genoeg. Maar zoek maar eens een 2 cilinder 6 pk motor die ook nog eens elektrisch start enz. Je komt dan automatisch bij een dichtgeknepen 8pk met hetzelfde gewicht…
En het is net gewicht wat we niet aan boord willen.

Wat ontzettend balen! Bij mij op de haven zeiden ze ook, meteen erafhalen want morgen is ie weg. Amazing. En nog best een inverstering zie ik als ik die yamaha 8pk met startmotor etc zou moeten vervangen. Nieuw zo maar een kleine 3000 alles bij elkaar?

Voor mij nog niet aan de orde maar zit wel af en toe te kijken naar electrische mogelijkheden, gewoon om het in de gaten te houden. Een 8pk vervanger zou de torqueedo cruise 4.0 TL zijn (langstaart met ‘gashendel’). Als je met 6pk uit zou kunnen dan komt een cruise 2.0 TL in beeld. 5 a 6 pk. Qua gewicht minder dan de helft van de yamaha 8pk aan je motorsteun. maar je hebt nog wel de accus nodig. Qua prijs, de motor zelf 3250 euro. Komt in de buurt maar dan ook nog de accus… Even gauw bekeken met een torqueedo batterij pakket waar je dan 30 km mee kan varen zo nog een keer dat bedrag…

Moet je het wel graag voor willen… Beste is toch zoveel mogelijk zeilen en de BBM zo min mogelijk gebruiken…

Je elektrisch idee klopt helemaal. En voorlopig zal een benzineversie wel goedkoper zijn. Totdat je die benzineversies gewoon niet meer mag kopen…

Ben zelf ook heel lang op zoek geweest naar de ideale buitenboord motor. Ik heb dit jaar een z.g.a.n. Mercury 8 pk 4-takt (elektrische start) gekocht ter vervanging van een Mercury 8 pk 2-takt. Het gewicht van de 8 pk 4-takt is 38 kg. Het gewicht van de 8 pk 2-takt is 28 kg. De nieuwe motor weegt 10 kg zwaarder dan de oude motor. Aanvankelijk had ik er een werkschroef op laten zetten maar ik vond dat er te veel krachten op de motorsteun kwamen te staan bij het achteruit slaan. Ik heb daarom de originele schroef weer terug geplaatst.
Ik heb opnieuw voor Mercury gekozen omdat ik het erg handig vind dat het vooruit en achteruit geregeld wordt d.m.v. de gashendel (rechtsom vooruit linksom achteruit).
Het omhoogklappen van de bbm gaat wel iets zwaarder dan de oude motor maar is te doen. Bij het weer terug klappen moet ik de motor eerst schuin zetten anders komt hij tegen de bakskist aan.
De motor is krachtig genoeg. Eigenlijk vind ik hem te krachtig. Dat merk je vooral wanneer je te abrupt afremt.
Ook heb ik bij mijn keuze gekeken naar de lengte van de stuurknuppel. Omdat ik in krappe ruimtes vaak met roer en bbm tegelijk stuur moet de stuurknuppel bij het manoeuvreren langs de maststeun kunnen bewegen.
Aanvankelijk had ik een Yamaha High Trust willen kopen maar ik ben toch afgehaakt door het hoge gewicht, de enorme schroef die tegen je roerblad aan kan komen en de te lange stuurknuppel met handel vooruit en achteruit.
Ben ik tevreden over mijn bbm? Niet helemaal. Het hoge gewicht staat mij niet aan ik vind hem te krachtig.
Ik heb er dit jaar ook mee op het wad gevaren. (stroom mee). De maximale snelheid is wel een stuk hoger geworden t.o.v. de oude motor.
Hoe nu verder? Ik zit er serieus over na te denken om er een 2de lichtere motor bij te kopen voor de vaartochten dicht bij huis b.v. de Mercury 5 pk saildrive

Even een vraag, ik heb de motor met een slot vastzitten, is dat afdoende?
Zo nee, ik heb begrepen dat 4takt motoren rechtop vervoerd moeten worden omdat anders de olie er uit loopt? (of moet ik de handleiding maar gewoon eens lezen)

Ik had mijn motor met een kettingslot aan de steun van de maststrijkinrichting vastgezet. De ketting strak om de motor en door de handgreep. Het slot hing er nog, de motor was weg.
Mijn motor kon plat gelegd worden op twee steunen aan de zijkant.

die van mij zit vast met een aan de motorsteun geintegreerd slot, geen losse ketting.
Wellicht een tip voor de volgende (als ik bij de boot ben zal ik eens een foto maken)

Voor wat betreft de motorkeuze, toen ik de boot kocht hing er een Suzuki 4 pk achter. Heb nog niet veel op de motor gevaren maar leek mij prima voldoen.

Heb deze nu wel ingeruild voor een Yamaha 4 pk omdat hier een externe tank op aangesloten kan worden.

Zowel de nieuwe typen Yamaha als Suzuki kunnen inderdaad ‘gewoon’ op de zijkant worden gelegd. Echter zet ik ze voor de winteropslag wel rechtop weg.

ik heb een 6 pk 4 takt suzuki uit 2008. Werk prima. wel jammer dat ie bij enige helling over stuurboord toch nog in t water hangt.

Wat het vervoer betreft: ik leg 'm al 13 jaar gewoon horizontaal in de boot tijdens lange autoritten. En ook in de winterstalling. Let wel op op welke kant je 'm legt. Er zitten bij mij rubber blokjes zodat die vlak en stabiel ligt op 1 kant.

1 Like