Nieuw roerblad maken

Zelf een roerblad maken.

Kopen:


4 platen watervast multiplex 10 mm dus 5 cm breder en 5 cm langer zijn dan je roer. (de foto is voor 2 roerbladen)
2 liter epoxy. Ik zou snel-hardende bestellen bij polyestershoppen.
weefsel:

vierkant geweven, 300 gr/m2 op elke kant van het roer 2 lagen. Dit spul wil niet de bocht om.

keeperweefsel, 60 gr/m2. Eén laag die helemaal om het roer heen gaat. Voor het laatste roer heb ik weefsel gebruikt waar drie lagen in een pakket zitten. Dat werkt prima, maar was alleen in één meter lengte verkrijgbaar)
2 rvs strips 40 x 4 mm lang 250mm
1 rvs bus binnendiameter gelijk aan dikte van de bout waar het roer omheen scharniert.

Gereedschap: cirkel- en decoupeerzaag, bovenfrees, boor, elekrische schaaf. Schuurmachine. Dremel is handig.
zelfbescherming: veiligheidsbril, oorkappen, nitril handschoenen. Ik gebruik een ademmasker met A2 bescherming: de verharder van de epoxy is troep en ik krijg er dikke lippen van. Voor het schuren gebruik ik een P3 masker: anders krijg je glasstof en epoxy in je longen.

Even wat technische praat
Het profiel moet NACA zijn. Ik heb en excel die dat uitrekent, wil ik mailen. Het balansdeel ca 17 %. met een speelgoed-laser kan je daar metingen aan doen. Op deze foto op een ondiep roerblad:

Boor 8 mm gaten in het rvs aan één kant en maak de hoeken rond. Nu even het buitenste stukje polijsten is een goed idee.
Maak een aantal profiel-latten. gebruik de NACA formule om op een lat of vloerplaat het profiel uit te tekenen. 1 profiel voor de plek waar het roer het breedst is, 1 profiel voor een plek waar het roer minder breed wordt.



Tip: maak nog twee latten waar je alleen het voorste deel, de eerste 1/3 uitzaagd. De achterste 2/3 zaag je op de volle breedte uit. Dit is handig bij het maken.

teken op alle vier de platen het roer zeer ruim over.
plak de platen twee bij twee op elkaar; beide kanten insmeren. Epoxy plakt niet op zacht plastic. Een opengeknipte vuilniszak zorgt er voor dat je de platen niet aan de vloer plakt. Gebruik ca 90 gram epoxy per lijmverbinding bij een kort roer. Bij een lang roer 130gr. Na het lijmen zeer hard aandrukken. Ik doe: vloer, vuilniszak, plaat, lijm, plaat, vuilniszak, plaat, lijm, plaat en dan alles van gewicht uit de garage daar bovenop.

Droog? dan de vuilniszak er tussenuit en de vier platen op elkaar leggen. Schroef op 1/3 vanaf de voorkant met drie schroeven de 2 x 2 platen op elkaar. Zie foto.


Het oude roer er op, precies overtrekken, en uitzagen.

Met een kleine kwart-rond frees de randen van de kop van het roer afronden.
De drie schroeven er uit en nu de ruimte voor het rvs aftekenen en uitfrezen:

Met een rode watervaste stift op de rand waar de twee delen straks op elkaar komen een rode markering maken. Op beide helften. Zo maak je een rode streep op het midden van het blad. handig bij het profiel-schaven.

Plak beide helften op elkaar. Als je het roer in een workmate klemt kan je al één van de rvs strips er in plakken. Wacht tot droog , draai het roer om en plak de andere strip er in.

Nu het profiel er in maken. De voor-rand doe ik met een kwartrond bovenfrees die vrij diep ingesteld is. Het rode lijntje is nu het midden van het roer, Je hebt nu het begin van het NACA profiel.
Met een elektrische schaaf geduldig het profiel er in schaven. ik begin met de voorkant en gebruik daar de profiellatten voor waar het achterste deel helemaal uitgezaagd is.
Dit is echt een klr klus; je staat tot je enkels in de krullen.


je kan zien dat op 1/3 vanaf de voorkant het roer zijn originele dikte heeft. Ik trek daar een streep: niet schaven.

Nu nog het weefsel er op:
Eerst het dikke. Knip het uit op de maat van het roer. Overal 0.5 cm kleiner dan het roer.
Maak nu voor een kort roer voor de eerste laag ca 150 gr epoxy aan. Eerst het roer dik insoppen. Dan het weefsel er op, dan weer epoxy. je kan dit met een verfroller verspreiden en aandrukken. 1 laag tegelijk, liggend drogen.
Nu de 2e laag: minder epoxy nodig
nu de andere kant 1e laag.
andere kant 2e laag.

Nu flink schuren. Korrel 40 op de schuurmachine. Het blad moet glad zijn. Als je rillen of oneffenheden hebt kan je weer epoxy aanmaken en alles opvullen. je kan de epoxy mengen met glassballoons en zo plamuur maken.
Als ie glad is de laatste laag keeperweefsel er om. hele roer insmeren, weefsel er netjes om weer epoxy er op. Dit is altijd een enorm geklieder.

Je kan dat keeperweefsel er mooi strak om krijgen door een vacuumzak te gebruiken:


In de zak, stofzuiger er op, als het mooi vacuum is de sluiting dichtdraaien. In de praktijk lukt het mij in 20 % van de gevallen om er een blijvend vacuum in te krijgen. Ander regelmatig de stofzuiger er op. En dus epoxy nemen met een korte bewerkingstijd.

Als de epoxy droog is met een doorslijpschijf op de dremel de restjes er af. Schuren, plamuren…
Dan het oude en nieuwe roer op elkaar leggen. Er boven op gaan staan en het gat voor de bout doorboren. Opboren zodat de bus past, bus ontvetten, binnenkant van het gat met een pijpenrager insmeren met dik epoxy, busje insmeren en plaatsen. laten harden.

Afwerken:
in theorie zou een 2C verf goed moeten hechten op epoxy. In het echt valt dat tegen. Ik schilder het hele roer in een schakel-laag. Schuren, Dan het bovenwatergedeelte met 2C ral wit van de ijssel. De onderwaterverf hecht goed op de schakellaag.

En klaar.




De onderste is zelfgemaakt, na ca 8 jaar gebruik

Verdiep je goed in het werken met epoxy.
Als het uithard komt er een glansslaag op die je er af moet schuren als je weer gaat plakken. Dit kan je voorkomen door binnen 24 uur de volgende laag te plakken, of met een speciaal folie er op: peel ply.
Als het te koud en vooral te vochtig is dan hard de epoxy helemaal niet en blijft zeer plakkerig. Dan kan je alles er met aceton af poetsen.
Schoonmaken: de aparte componenten van de epoxy met schoonmaakazijn. De aangemaakte met aceton. De uitgeharde epoxy moet je mechanisch verwijderen.

1 Like