Naar Griekenland

Zo, de plannen zijn gemaakt, de overtocht is geboekt. Na twee jaar Denemarken en drie keer het IJsselmeer rond nu eens de Middellandse Zee.
Eerst aan Kroatië gedacht, maar Griekenland trok ons meer. Zeker toen bleek dat met de boot op de trailer vanuit Ancona Italië naar Igoumenitsa Griekenland retour met buitenhut in juni uiteindelijk € 650,- kostte. Voor dat bedrag gaan we nu naar de Ionische Eilanden. In dat zeilgebied, ongeveer zo groot als het IJsselmeer is het goed zeilen en de kans op lekker weer is groot.
Wat betreft kilometers is het ongeveer 1500 km snelweg.
We houden jullie op de hoogte.

Overigens, ik ben wel lid van deze Clever Club, maar ben mijn inloggegevens kwijt.

Groet, Paul en Marijke Zonneveld, de Nomad

Waanzinnig idee laat me horen hoe het bevallen is (duurt nog wel even)
Ik ben zelf vorig jaar naar zweden geweest dit is zo goed bevallen dat we dit jaar nog een keer gaan.

gr peter

Hallo Paul en Marijke,

Geweldig idee ! Hoe lang gaan jullie ?

Hou ons op de hoogte. Wij hebben een tochtje van 2-3 maanden gepland in de Ionische zee, misschien een rondje Peloponnessos over 2-3 jaar. Ben zeer benieuwd naar ervaringen en voorbereidingen…

groet, Ton Hoeberichts

Hieronder meer informatie over de nieuwe veerverbinding

http://www.ttm.nl/nieuws/id26463-nieuwe-ferryverbinding-itali-griekenland.html

We gaan de hele maand juni. Dan is het nog niet zo warm, en ze noemen dat nog voorseizoen, dus waarschijnlijk niet zo druk. De overtocht is geboekt. Voor de heen en terugreis trekken we zes dagen uit, met tussenstops in Zuid Duitsland en Noord Italië. Op de Boot Düsseldorf hebben we boeken en kaarten gekocht, dus nu wordt de reis concreet.
Marijke moet nog wel haar vaarbewijs halen. In Griekenland moeten twee opvarenden een ICC hebben. Dat is wel niet zo formeel, maar het is sowieso handig als we allebei goed op hoogte zijn.
We zijn de komende maanden vooral bezig om de boot op orde te maken. De voorzieningen in Griekenland zijn veel beperkter dan in bijv. Denemarken. Bijna nergens stroom of behoorlijke toiletgebouwen.
We houden jullie op de hoogte.

Overigens, we hebben nog een film gemaakt tijdens onze eerste vakantie in Denemarken. Als er interesse is kan ik die wel rondsturen of hier op het forum zetten.

Groet, Paul

Sjonge, ik vind het een zeer interesante onderneming!
Is het de bedoeling dat jullie een maand op de Clever gaan ‘wonen’
of pakken jullie hotels met de boot voor de deur?

Wat voor auto heb je voor de trailer staan?
Hoe en waar gaat de boot het water in?

Wat is de geplande vaarroute? Onder de kust van Corfu of de volle zee op?

De film over Denemarken wil ik graag zien.

Gr

Waterman

We blijven op de Nomad wonen, daar hebben we al vele weken ervaring mee. Alles zit er inmiddels op en aan. De auto is een Subaru Outback met een tandemasser erachter. Stuur mij een mailadres, dan zal ik film proberen door te sturen.

Groet, Paul

Klinkt leuk. Ik ga de laatste week van juni een weekje zeilen vanuit Levkas. Met een Bavaria, want comfortabeler, zeker op de soms ruwe zee. Als ik jullie toevallig zie (een Clever valt daar zeker op) kom ik even (met een flesje wijn) vragen hoe het gaat.
Pas een beetje op voor valwinden onder de kust. Vooral bijvoorbeeld voor Sivota, Frikes en groot Vathi (op Ithaka) leggen die je boot zo plat. Op tijd de zeilen strijken wanneer je naar binnen gaat dus. Een paar honderd meter uit de kust heb je trouwens nergens last van.
Wees overigens niet te somber over de voorzieningen. In alle (bewoonde) baaitjes heb je restaurants waar je toilet en (vaak) douche kunt gebruiken.

Veel plezier!

Ton de Lange

Nog een vraagje een subaru heeft een max trek gewicht van 1800 kg
Hoe doe je dat want je aanhanger zal al meer dan 2000 kg wegen ?

peter

Ik heb de Clever op de aanhanger compleet laten wegen. Totaal gewicht inclusief spullen kwam ruim onder de 1800 kg op de trailer, dus geen probleem. We zijn ook een keer door de politie aangehouden, maar konden verder rijden. Enige opmerking was dat de buitenboordmotor moest worden ingepakt. Hing er aan.
Voor vertrek haal ik de accu’s e.d. zware spullen uit de boot, gaan in de auto voor extra stabiliteit.
De complete combinatie weegt minder dan 3500 kg, maar goed, ik heb BE rijbewijs en dan mag je meer trekken.
Het rijden met deze combinatie is probleemloos, en ook het traileren gaat goed.

Groet. Paul

ik heb het zelfde gedaan . ik heb een tandemasser van pega tot 2300kg ik heb de boot helemaal leeg behalve kussens toilet giek e,d.
alle zware gewichten bb motor accu ankers ed liggen in de auto.
ik kwam toen op 1850 kg. dus er zit wel verschil tussen de een en de andere boot of trailer.

peter

je tandemasser alleen is waarschijnlijk al 150 kg zwaarder dan die van mij. Ik heb een Freewheel 2000, eigen gewicht 400 kg. Terug laten keuren tot 1800 kg. Verder is het reservewiel eraf, zit in de auto.

Groet, Paul

Door een uitgevallen project, zijn wij plots in staat gesteld om onze geplande 2 maanden Griekenland dit jaar nog te doen. Het wordt geen rondje Peloponensessos, maar wel zoveel mogelijk eilanden in de Ionische zee en mogelijk Golf van Korinthe. Mei en Juni.

Paul, ik heb een persoonlijke email gestuurd, maar weet niet of die aankomt. Kan je mij anders mailen op :

tonhoeberichts at hotmail punt com

Ik ben benieuwd naar jouw voorbereidingen, want wij moeten nu ook hard aan de slag…

groet, Ton van de 4Ever