ik heb net een Clever 23 gekocht. Omdat ik veel alleen wil ik een stuurautomaat erop monteren. De keuze is gevallen op een Simrad TP10. Weet iemand hoe ik deze het beste kan monteren. Kan ik de automaat aan de deksel van de bakskisten bevestigen of is er een betere manier.
Bij mij zit de stuurautomaat gewoon op de deksel van de bakskist. Verder zit ie op een beugeltje op het dwarsstangetje onder op de helmstok (ik heb zo’n rvs rondlopende helmstok)
Ik heb trouwens ook al eens gevaren met een “stuurautomaat” op basis van een touwtje en een elastiek (uit ‘Zeilen’). Werkt bij aande windse rak, niet te harde wind : Lijn aan de loefkant om roer vast te zetten, zodanig dat dat boot niet door de wind kan. Elastiek aan de andere kant van het roer onder enige spanning. Na een half uur prutsen had ik hem zover dat ik 20 minuten zonder roer heb gevaren. Wel is het een enigszins slingerende koers, maar handig voor bakkie doen ofzo.
Voor het goed functioneren van een stuurautomaat is de juiste montage erg belangrijk. Vooral de afstand vanaf het draaipunt van het roer en het bevestigingspunt op de helmstok. (dit is de arm) Hoe groter die afstand hoe makkelijker de automaat het heeft. Maar er moet ook voldoende slag gemaakt kunnen worden. vandaar dat deze afstand wordt vastgesteld door de fabrikant. Wijk daar niet teveel vanaf.
De andere kant van de stuurautomaat heb ik bevestigd op een speciaal gemaakte RVS beugel, gemonteerd op de achterkant van de bakskist, zodanig dat deze geopend kan worden tijdens het varen met automaat. Montage OP de bakskist is erg onpraktich. De krachten zijn aanzienlijk dus zorg voor een degelijke en duurzame bevestiging.
Daarnaast zijn er diverse instellingen die belangrijk zijn voor het goed functioneren, demping van het roer, roeruitslag etc. Deze fijnafstelling pas je aan bij het proefvaren.
Ik heb alles deze zomer geperfectioneerd met een Raymarine automaat ST1000 en het werkt perfect. Dat wil zeggen, met weinig wind op alle koersen maar bij meer wind werkt het onvoldoende of voor korte termijn. Verwacht er dus niet teveel van.
Succes.
hosten en dan de link in je bericht zetten. Boven het textveld zit een knop ‘plaatje’. als je die aanklikt dan vraagt hij de link.
hosten kan bv op photobucket.com.
of even naar mij mailen en dan zet ik hem er op.
Ik ben erg benieuwd naar de foto. Ik heb inmiddels de spullen binnen. Trouwens goede tip is om ze in Engeland te bestellen. Scheelt veel euro’s. Het gaat erg gemakkelijk via internet bestellen en na betaling sturen ze de spullen binnen een week thuis. Ik heb de spullen bestelt bij http://www.yachtbits.com/ .
Mocht het niet lukken de foto op deze site te krijgen mag je hem mij ook mailen naar Buccaneer999@hotmail.com. Alvast bedankt.
De steun is zelfgemaakt van een stuk plaatstaal in vorm geslepen en gebogen en daarin een massieve ‘cilinder’ geplaatst en daarin een gat geboord waarin de stuurautomaat perfect past.
Ik heb alles van Raymarine in de VS gekocht (via Ebay)voor circa de helft van de NL prijzen. Ik kon via familie verschepen en de vrachtkosten, btw en invoerrechten ontlopen anders scheelt het veel minder.
Wellicht leuk voor anderen, wat heb jij precies gekocht en wat heb je betaald?
Ik ben vollop aan het uitzoeken hoe ik het beste een ST1000 stuurautomaat op de Aeolus monteer.
Als ik het “vaste punt” achteraan de bakskist plaats, is de hefboom op de helmstok wel heel kort in vergelijking met de specificaties van autohelm.
Wie heeft er nog een stuurautomaat en hoe is die gemonteerd?
Voor de “pen” in de helmstok heb ik ondertussen reeds een nieuwe gemaakt met schroefdraad ipv de standaard pen zonder.
Het alu klemt achter het deksel van de bakskist. Geen gaten in de boot nodig.
kreeg ik nog een tip: je stuurautomaat zit erg dicht bij de motor en dat kan storen op het magnetisch kompas. Dus ook een steun voor de andere kant gebouwd:
Alles ook mooi aan BB gezet zodat de motor geen invloed heeft op het compas.
Maar nu de afstelling.
Is me dat een klus om in orde te krijgen!
Ik heb de indruk dat de pilot als ik over BB vaar veel heviger compenseert dan als ik over SB vaar.
Is dat zuiver een kwestie van de “gain” en “demping” in te stellen?