Mijn nieuwe roer (bouwverslag)

Mijn nieuwe roer.

Ik heb sinds ik de Clever heb altijd al een hekel gehad aan het roer die er af fabriek achter zat.

Het scharnierpunt van het roerblad is hetzelfde als die van de helmstok. Veel te hoog boven water.

Daarnaast is het roerblad waarschijnlijk lek omdat het ontzettend zwaar is.

Op het forum zijn er meerdere artikelen over geschreven, maar ik heb eigenwijs als ik ben, mijn eigen plan getrokken.

Mijn wens was om een roer te maken die zowel verticaal omhoog kan maar ook nog omhoog kan klappen.

Dit jaar is het er eindelijk van gekomen, en afgelopen vakantie het ik ermee gevaren.

Halverwege de vakantie lag ik in het mooie Workum en daar lag nog een clever. Hierop stond de naam Listo. Een welbekende naam op dit forum :blush:

’s Avonds ben ik aan boord geweest, en de volgende ochtend is Rob ook bij mij aan boord geweest. Over een Clever raak je niet uitgepraat. Van Rob moest ik dit echt gaan delen op het forum. Dus vandaar.

Ik heb mijn ontwerp uitgewerkt met behulp van Inventor.

Het roerblad:

Het idee was om een kern van XPS te gaan bekleden met polyester.

Om de NACA-0012 vorm in het XPS te krijgen heb ik een opstelling gemaakt om met een hete draad meerdere keren rechtlijnig door het XPS te gaan. Als een soort van rail heb ik een meubelplaat van 60cm gebruikt.

Het ontwerp van het roerblad

De snijlijnen door de piepschuimplaat

De “snijdraad-geleide-kar” met zijgeleiding op een meubelplaat

De tweede snede, aan het einde de balken als eindstop.

De eerst helft klaar

NACA Profiel aan beide zijden (reststrook aan onderzijde voor steun)

Omtrek bijsnijden met een mal

Goed beeld van het gesneden NACA profiel

Toen ging het mis. Deze XPS en het gekochte Polyester gingen niet samen.

Na deze tegenvaller het plan gewijzigd. Nu een houten kern met epoxy.
4 lagen van 12mm watervast multiplex.

Per 2 aan elkaar gelijmd, dan bleef er aan Ă©Ă©n kant nog een vlakke kant voor het opspannen.

Om de NACA vorm te kunnen maken ben ik weer in Inventor aan de slag gegaan en heb een geleidesysteem gemaakt voor de bovenfrees. Deze kon op dezelfde meubelplaat voor een vlakke en rechtlijnige ondersteuning.

Eerst een proefstukje gefreesd.

En dan ongeveer 90x de mal verzetten en frezen, en daarna nog de andere helft. :blush:

Was zeer tevreden over het frees-resultaat.

De delen aan elkaar gelijmd.

Schroefgaten geplamuurd, en een ronding aangebracht voor een soepele overgang voor de epoxymatten. Bleek achteraf nog te scherp en lastig om tot een mooi resultaat te komen.

Extra grote gaten aangebracht voor het draaipunt en voor het touw voor de bediening.
Deze gaten volledig dichtgemaakt met epoxy.

Ik kreeg de voor- en achterzijde niet strak, de matten waren te stug en trokken weer luchtbellen.
Alles weer weggeschuurd en opnieuw gedaan. Na het aanbrengen van de epoxy laten uitharden geklemd in een stuk schuimrubber. Door de zwaartekracht Loopt de epoxyhars niet weg maar zorgt de druk van het schuimrubber voor een strak resultaat.

Met een geleende kernboormachine een mooi haaks gat aangebracht.

Een proef-roerhouder gemaakt. Die bleek de torsiekrachten niet te kunnen weerstaan.

Uiteindelijk is het zo geworden.

Diepste stand ±90cm, zoals het originele roer.

Hoogste stand ±50cm diepgang.

De havenstand.

Net op tijd klaar voor de vakantie.:ok_hand:
Kon ik nu eindelijk met een gerust hart het wad op en lekker over de ondiepten varen.
Schiermonnikoog, Ameland en Terschelling aangedaan. Het roer is goed bevallen.
Heb alleen gemerkt dat de spiegel van de clever iets schuin staat, waardoor het roer in de diepste stand zwaar stuurt.

Ik denk erover het draaipunt van het roerblad een andere plek te geven. Meer naar voren zodat er meer balans ontstaat.
Dat voor het voorjaar.

2 Likes

Mooi werk! Ik ga het op deze manier oplossen :slight_smile:

Maar daarover later een nieuw topic.

David Bijl - ROER 02.pdf (2,0 MB)

1 Like

Mooi ontwerp.
Ben benieuwd hoe je het gaat maken.
Rekening gehouden met balans zie ik. Heb je de juiste stand van de spiegel van de boot? Daar heb ik me op verkeken.

Sterk werk hoor @klepperjack! Erg benieuwd ook maar Davids avontuur straks. Bij mij een dubbele houder en een plank voor op het wad en dan het eigenlijke roer omhoog. Ziet er niet uit maar werkt wel. Mooiste inderdaad een soort daggerboard die je stevig kunt vastzetten maar wel in hoogte kunt variëren.

Wow, dat ziet er mooi uit heren, als ik nog eens een nieuw roer nodig heb…

Strak werk.
Voor de voor-en achterkant gebruik ik 2 lagen dunner keeper weefsel. Dat vouwt wat makkelijker.

David ben wel heel benieuwd of je genoeg balansdeel hebt. Ik hanteer 14%.
Hou ons op de hoogte.

Gr Rob