Mijn boot helt veel te veel over

Mijn sportina helt enorm (snel) over. Zelfs bij weinig wind ligt de boot helemaal schijn. Boot is goed getrimd en toch helt ie helemaal over… uiteraard zwaard ook helemaal uit. Wie heeft een oplossing! Groet Steven

Hallo Steven,

Welkom op dit forum.

Bij welke windkracht? Met genua of fok? Bij halve wind of aan de wind?
Heb je hiervoor een andere zeilboot gehad waarmee je de Clever 23 vergelijkt? Wanneer je naar zwaardere zeilboten kijkt hellen die inderdaad minder snel over. Heeft ook te maken met ballast in de kiel natuurlijk. De Clever 23 heeft standaard een gietijzeren kiel van 280 kg.
Dat de Clever 23 wind gevoelig is ben ik met je eens. Vooral op windvlagen reageert hij nerveus. Maar wanneer je al wat langer met de Clever zeilt en ook regelmatig met de rubberen stootrand tot in het water komt weet je wat hij kan hebben. Hij schijnd ook onkenterbaar te wezen maar zover heb ik het nog nooit laten komen. Vanaf windkracht 5 zet ik er meestal een stormfok op. De boot loopt dan niet uit het roer wanneer je aan de wind zeilt. Wanneer je een rolgenua hebt kun je het zeiloppervlak nog makkelijker verkleinen zodat de boot rechter op zeilt.
Er zij Clever’s met een rvs kiel met onderin loodballast. Deze heeft een lager zwaartepunt en schijnd ook minder snel over te hellen.

Misschien zijn je zeilen wel uitgezeild en aan vervanging toe.
Als je zeilen op den duur vorm verliesen komt de bolling in het zeil te ver naar achteren en gaat de boot meer over hellen en heb je meer last van zijwaartse drift.

groeten,
Optimist

Tijdens de zomervakantie mijn stormfok weer regelmatig gebruikt. Ik hoef dan geen rif in het grootzeil te gooien vanaf windkracht 5. Zelfs bij windkracht 7 loopt hij dan nog niet uit het roer. Wanneer niemand meer durft te zeilen, en dat is bij veel zeilboten al vanaf windkracht 4 of ze rollen alleen de rolgenua uit, dan zeilen wij gewoon door. Ook de snelheid blijft er dan nog goed in en komen we makkelijk boven de 6 knopen.

Misschien is het een kwestie van gewenning. Na een paar keer op Fox gevaren te hebben valt het op dat een klapkielboot veel ‘wiebeliger’ is. Maar eenmaal onder helling valt het allemaal mee, boven de 35 grd komt de boot zelden, dan wordt de ballast steeds effectiever.
Aanvangstabiliteit is niet het sterke punt van klapkielboten die tot 30cm diepgang teruggebracht kunnen worden. Veel belangrijker vind ik koersstabiliteit en neutraal vaargedrag, incl. risico op ‘broach’ (heftig uit het roer lopen).

Een Clever heeft geen klap kiel maar een zwaard.
De aanvangs stabiliteit zegt niets over de stabilieit van een boot.
Sterker als de boot sneller overhelt is de stabilteit juist erg groot. Wiebelig is bm en openboten ervaring, erg nuttig en nu verder.
Heb veel ervaring met grotere jachten van 31 t/m 38 voet die waren niet wiebelig en sloegen dus ook niet aan op windvlagen, juist dat maakt Cleverzeilen zo interessant.
Een Clever geeft het echte zeilgevoel van een openboot maar dan met enige luxe van een kajuitboot en als klap op de vuurpijl. Door te traileren een enorm grooot zeilgebied verder dan alle kajuitjachten in 3 weken vakantie theoretisch kunnen.