mastvalling en mastbuiging

Wie heeft er richtlijnen/geexperimenteerd met mastvalling en mastbuiging (prebend) op de clever.

groet, Ton 4ever

Hoi Ton,

Toen ik de boot kocht heb ik er nieuwe zeilen bijgekocht. in overleg met de zeilmaker zijn deze gemeten met een rechte mast. Volgens hem (Nic bol, is wereldkampioen J22 geweest) was dat een goede keuze: je hebt dan nog de volledige buiging van de mast om te trimmen voor harde wind. Het leek mij wijs iemand met zó veel ervaring niet tegen te spreken. Zo zijn de zeilen gemeten en het bevalt me goed.

Groeten, Rob

Bedankt Rob,

Dat de zeilen zo gesneden zijn kan ik mij voorstellen. Maar ik kan mij ook voorstellen dat je dan vervolgens toch je mast enige voorbuiging geeft.
De buiging van alleen de achterstag concentreerd zich met name op de top. Ook met veel voorbuiging hou je die.

Voorbuiging komt meer uit topwant en hoofdwant (de kleine stag, verwarrende naam overigens…)

Globaal komt het erop neer dat meer buiging, betere harde windeigenschappen geeft en minder buiging betere lichtweer.

En verder : geef jij je mast nog enige valling ?
(meer valling is beter aande wind, minder valling is sneller voor de wind)

groet, Ton

Hoi Ton,

ik heb dat wel eens geprobeerd maar toen ging de mast in een S staan. En de enige manier om dat er weer uit te krijgen was de boel weer wat losser zetten waardooor de pre-bent er ook weer uit ging.

Met valling heb ik ook wel eens geexperimenteerd. Al met een verlenging van het voorstag van ca5 cm vond ik dat de boot een heel stuk loefgieriger werd aan de wind. Te loefgierig.

Dat was allemaal in het eerste jaar dat ik de boot had. Toen was de trim van het roer ook nog niet goed: klapte te ver door naar voren waardoor het overgebalanceerd werd. Dat is pas later opgelost.

Met de mast rechtop en weinig pre-bent zeil ik harder dan de waarden in de target-tabel en word zelden ingehaald. Tevreden over de trim dus.

Maar als je er mee bezig gaat: altijd benieuwd hoe de clever nóg harder vaart.

Groeten, Rob

Ok, bedankt, Rob,

Ik ga dan eerst maar eens uit van weinig valling en prebent.
De valling is natuurlijk makkelijk aan de roerdruk te controleren. De prebent ga ik nog wat mee knoeien.

groet, Ton

Inmiddels wat geexperimenteerd : Als de stagen los staan, staat de mast al min of meer achterover. Heeft natuurlijk ook te maken met de belading van de boot. (zware motor geeft bijvoorbeeld al meer valling).

Ik heb 27 centimeter valling (gemeten boven giek) gegeven, zijnde 3% van de mastlengte. (Bij fractioneel gaat men uit van 2-3 %). Meten is erg moeilijk omdat de clever zo gewichtstrimgevoelig is. En om te meten sta je bij de mast waar je natuurlijk niet bent als je zeilt. Gecompenseerd met 1 persoon ver achterin.

Zeilgedrag : veel te loefgierig. En voor het eerst uit het roer gelopen.

Vervolgens terug gebracht naar 18 cm valling (2 %)

zeilgedrag : niet meer loef, maar lijgierig. Niet goed dus, en gevaarlijk.

Volgende keer ga ik er tussen in zittten

Prebend : ingesteld door achterstag aan, topwant aan, babystag aan.
Gevolg : lichte S-bocht. Bij lossen van babystag verdwijnt S-bocht.

Wordt vervolgd

groet, Ton