Maststrijk installatie

Hallo,

Ik wil ook een maststrijk installatie maken. Ik heb daarover een vraag

Ik wil daarvoor een bokkepoot maken zoals op de Clever website staat bij tips. De vraag die ik heb, is hoe sterk de buis moet zijn.
Voldoet een aluminium buis met een diameter van 25mm? Want dan kan ik hem direct in het gat in de mastvoet schuiven.
Of is een zwaardere buis nodig? Of een van RVS?

Als een van jullie daar wat over kan zeggen, graag.

Gr, Fred

Hieronder staan enkele detail fotos van mijn originele sprenkel.

image

image

image

image

Hallo,

Ik kocht mijn Clever met een professioneel gemaakte maststrijk installatie. De beugels op het dek waar de stagen aan zitten zijn vergroot, waardoor scharnierhoek gelijk is met scharnierpunt van de mast. Hierdoor blijven de stagen op spanning en wijkt de mast niet naar links of rechts bij hijsen.

De installatie is een RVS beugel die aan weerszijden gevormd is als een arkboog en daardoor mee loopt in de vorm van het gangboord naar de punt.
Die zit dus totaal niet in de weg bij de kikkers en de ankerbak opent gewoon.

Hijsen en zakken van mast is echt een eitje en erg veilig.

Foto’s heb ik wel en kan ik mailen. Plaatsen lukt(e) me niet.

Groet

Roy

Aquaphobia en Roy bedankt vo rjullie reactie

Ik heb besloten de buis te maken van RVS. Eerste deel 30mm tweede deel 25 mm. Ik heb zojuist in een ijzerhandel besteld. Volgend weekend kijken of het allemaal past.

Gr Fred

1 Like

Ik wil ook graag een dergelijke aanpassing maken. Mijn Clever heeft behalve een dubbelblok bij de voorstag geen voorzieningen om de mast te laten zaken.

Heb je nog aanpassingen gedaan aan het dek / dekdoorvoer bij het plaatsen van de rvs-driehoeken?

Zijn deze rvs driehoeken nog beschikbaar bij de huidige of een vorige importeur?

er zijn door vorige eigenaar door een professional RVS driehoeken gemaakt (waar de stagen aan zitten) en geplaatst op het dek. Hierdoor is het scharnierpunt van de mast precies gelijk met de driehoeken. De beugel (zoals walviskaak) zit ook op deze punten vast en ligt parallel aan gangboorden op dek.

Zetten van de mast en strijken is makkelijk te doen door 1 persoon.

Groet

Roy

Heb van een uitschuifbare spiboom een sprenkel gemaakt.
Lijntjes naar de zijstagspanners houden zijwaardse balans.
Werkt goed.

Ik neem aan dat je hem wel geborgd hebt met een borgpen. Anders kan hij inschuifen tijdens het mast zetten of Strijken. Heb je ook een foto?

Zal er nog een foto van maken. Geborgd met een aangedraaide slangklem…

Wil niet in de buizen boren om de sterkte niet nadelig te beinvloeden. Vooral het ricico op spatten is dan aanwezig.

Ik heb afgelopen maand een maststrijk bokkepoot gefabriceerd van een stuk RVS pijp van 3 meter dat op mijn werk in de oud ijzerbak lag.
Is rond 34 x 4 mm dus zal wel sterk genoeg zijn.
Omdat ik 2,5 meter pijp aan boord niet kwijt kan heb ik de bokkepoot in 3 gelijke delen gemaakt.
Ik heb hierbij de verjongde stukken om de pijpen in elkaar te kunnen schuiven gemaakt van massief en deze aan de pijp gelast.
Het uiteinde is 25 mm voor in het gat in de mast en de andere zijde een vork voor om het strijkblok.
De delen zijn allemaal netjes gelijk geworden en zijn maar 93 cm lang.
Nu nog mijn wantputtingen verhogen zodat ik niet meer aan de gang hoef met mijn spinaker- en genuaval.

ff een oud draadje oppoetsen
afgelopen weekend hebben we de mast omhoog gedaan
dat doe ik met 2 spibomen, maar dat werkt niet lekker, ook bang dat er een keer een bek afbreekt, en dan zijn de rapen gaar…
dus wil ik een enkele pijp maken en zoals in dit draadje
kennelijk wil die pijp naar rechts of links, dus stutten met 2 lijnen
ik heb geen verhoogde ogen tbv de verstaging
blijven die lijnen strak staan tijdens het hijsen of zakken van de mast?
het draaipunt van het gat in de mast veranderd, maar heeft dit invloed op de lijnlengte?
zo ja hoe is dit opgelost?
ton

Je mag mijn sprenkel wel een keer lenen. Zie fotos boven

beetje late reactie, was ff druk
hoe ik die sprenkel moet maken, kom ik wel uit
de directe vraag is eigenlijk, of die 2 lijnen van de sprenkel strak blijven staan tijdens hijsen of strijken, zonder die 2 ijzertjes
ton

Dat denk ik niet. Je bent wel de driehoekige platen nodig.

1 Like