Mast strijken

Sinds een week of twee zijn wij in het bezit van een Clever. Binnenkort zeilen we van Almere naar Dokkumer Nieuwe Zijlen, de nieuwe ligplaats. Omdat Leeuwarden wegens de aanleg van een aquaduct geblokkeerd is moeten we tussen Burgum en Dokkumer Nieuwe Zijlen met gestreken mast varen. We hebben geen strijkinstalatie. Is de mast door drie personen te strijken en verwijder je eerst de giek?

De eerste jaren streek ik de mast ook zonder maststrijk installatie. Had wel het strijkblok onder aan de voorstag vast zitten.
Ik haalde de giek los, met zeil en legde deze binnen. De zijstagen wat los zetten.
Een man die met een lange lijn voor de mast laat zken. De twee andere moeten zorgen dat de mast recht naar achteren gaat. Dus niet gaat zwiepen. Zodra je nog zon 30’graden over hebt helpt het trekken aan de voorstag niet meer. Dan moeten de twee de mast opvangen en het laatste stuk laten zaken. Het moeilijke voor de twee, is dat zij van naast de mast voet met zaken van de mast naar achteren moeten lopen. Zonder de mast los te laten.
Zorg dat je ergens stabiel ligt en geen golfslag of veel zij wind hebt.
Succces

ja kan de zijstagen laten zitten als je het zo doet:

giek er af
achterstag helemaal los
fokkeval op ca 1,5 meter boven dek, klem van val dicht.
de grootschoot tussen de fokkeval en de bevestiging voor de fok
de grootschootval op spanning, zo ontspan je het voorstag
bevestiging voorstag los
grootschootval vieren en mast achterover trekken

ik doe het met twee mensen, een enkele keer op rustig water ook wel alleen.

gr Rob

Hierbij bied ik mijn mast en alle toebehoren aan van mijn clever 680, tegen elk aannemelijk bod.

Ik heb de laatste keer mijn mast laten zakken in mijn eentje.
Gewoon een lange lijn door de blokken die normaal tussen mijn voorstag zit en belegd op een van mijn lieren.
Grootste probleem vond ik dat de mast heen en weer gaat zwiepen.
Dan gaat je mastvoet eraan.
Dat heb ik proberen tegen te gaan door mijn fokkeval aan de ene zijde aan mijn wantputting te zetten en de spinakerval aan de andere zijde.
Doordat de mast achterover komt gaat de spanning van de verstaging af en dan moet je terwijl de mast achterover komt af en toe de spanning weer op de beide vallen zetten.
Het laatste stukje kan je de mast zelf opvangen.
De mast vind ik wel zwaar maar het gaat wel.

Beste Clever 23 zeilers, sinds een paar maand hebben we de overstap gemaakt van een Randmeer naar een Clever 23 uit 1999, de ligplaats is Kampen, hij ligt nu nog even in Zwolle. Ik heb een paar vragen m.b.t. het strijken van de mast en zou graag in contact willen komen met “ervaren maststrijkers” aangezien de importeur in Langweer hier geen oplossing voor heeft. De Clever 23 “Maree” (Kampen) heeft bijvoorbeeld een mooie rvs deelbare dubbelschijfs katrol met borgpen, waar zijn deze te verkrijgen? Hoe de mast stabiel te houden tijdens het laten zakken, een tijdelijk slingerwand met stalen ringen op scharnierhoogte van de mast zoals op de site van Friendship 22 is lastig aan het dek van een Clever 23 te bevestigen. Complimenten voor dit Forum met alle kennis en ervaringen alleen jammer dat het hier de laatste tijd wel een beetje “stil” is. MVG Erik (Windbreker)

Deze week de mast twee keer plat gelegd en recht gezet. Met drie komt het wel goed.
plat leggen:
Lange lijn door de blokken op de voorstag scheren en deze lijn naar achter op de winch op het roefje brengen. (ander zijde dan de fokkeval.
achter stag volledig los maken (zelfs even opzij zetten.
Fokkeval op de preekstoel vastzetten en aanhalen.
Pin kan nu uit de blokken gehaald worden.
Fokkeval lossen en spanning op de “strijklijn” houden.
2e man staat achter de mast op het roefje en trekt deze naar achter. (benen gespreid om stabiel te staan)
3e man staat in de kuip op de banken en kan zo de mast aannemen van de 2e man als die aan het einde van het roefje is.
3e man laat de mast in de maststeun zakken.

Mast recht zetten?
Net omgekeerd.
Er zijn twee spannende momenten in heel de operatie.

  1. Mast mooi stabiel en centraal houden.
  2. De pin terug inde blokken krijgen.

Veel succes ermee.

ik heb sinds een jaar ook een clever 23 met maststrijk installatie. Nu had ik dit jaar mijn voorstag vervangen door een nieuwe. Uitgaande vanaf Harlingen langs de pollendam brak deze nieuwe voorstag. (volgens de werf was ie gebroken alleen ik denk toch dat de stag uit zijn slof is geschoten en dus niet goed gewalst was. Gelukkig bleef het zaakje hangen aan mijn rolfok en kon ik na de spinakerval als extra veiligheid mijn weg vervolgen.

Was dus wel even heel erg schrikken. Bij thuiskomst heb ik een nieuwe voorstag van 5 mm er opgezet echter past dit niet helemaal met het rolfok aangezien deze nu vast loopt op de dikkere spanner. Ik ben nu van plan om het strijkblok er tussen uit te halen en een nieuwe, langere, voorstag te zetten (de derde dan dus in een jaar).

Nu vroeg ik me af welke dikte voorstag er standaard op de boot zit en wat aan te raden is. Ten tweede, als ik het strijkblok er tussen uit haal moet de stag op de plek waar twee plaatjes zitten vastgezet worden. Dit gaat natuurlijk niet heel goed. Ik kan hem ook op een van de verder naar achter gemonteerde puttingen vastzetten maar dan komt natuurlijk wel het geheel verder naar achter.

iemand advies/foto’s van de ideale bevestiging van de voorstag?

Groet Rinse van Lievenoogen, SISU