Mast strijken

We zijn sinds deze zomer eigenaar van een clever 23 uit 1999. In de herfst gaat hij op de wal. Voor die tijd moeten we de mast strijken. Kunnen we dat met z’n beiden doen en hoe gaan we systematisch te werk zonder dat we de zaak op onze hoofd krijgen.Wie kan ons e.e.a. duidelijk maken.
Groet van Gerrit.

Hallo Gerrit,

De Clever kan ook worden getakeld zonder de mast te strijken.
Een takelband voor de kiel en één erachter en dan blijft de de mast vrij en de boot in evenwicht.

Wil je de mast strijken dan volg ik de volgende stappen:

  • moment kiezen met weinig wind
  • lange lijn vastmaken aan voorstag
  • lijn via onderkant preekstoel naar lier naast kajuitingang
  • giek demonteren door losschroeven lummelbeslag
  • eventueel zijstagen iets lossen om voorstag te ontlasten, zijstagen hoeven niet te worden gedemonteerd.
  • voorstag pen lostrekken, deze verbindt de blokken, mast kan nu naar achteren kantelen
  • via de lier langzaam laten zakken.
  • let op dat de mast niet zijwaarts beweegt anders gaat de mastvoet stuk. Hulpmiddelen hiervoor zijn niet noodzakelijk maar wel makkelijk. (zie masstrijkinstallatie op deze site) Boot moet stil liggen en recht.

Succes

Waterman

Voor een eerste keer strijken zou ik zorgen voor een derde man/vrouw. 1 Man in de kuip en twee man aan weerskanten van de mast tegen het zwabberen (1 reserve). Laatste stuk wordt mast zwaar, vooral als je niet zo lang bent (wij zijn 1.70 en 1.64). Als het je dan lukt met twee, en je vind het nog leuk : gefeliciteerd !
Vind je het dan niet meer leuk, dan is er nog de derde man, die in kan grijpen. Wij hebben de eerste keren die derde hand hard nodig gehad, en hebben inmiddels een systeempje waardoor de zijstagen (enigszins) strak blijven. Nu vinden wij maststrijken met z’n tweeen weer leuk en doen dat wat vaker omdat we traileren. (zie verder maststrijkinstallaties op deze en de andere Clever site). Als de mast gaat zwabberen en je verliest de controle breekt-ie uit de mastvoet met veel schade. Dit is niet ondenkbaar. Wij hoorden van een stel, die een motorbootvakantie gehad heeft in D’marken als gevolg van het onklaar raken van de mast(voet).

Succes. Ton (4ever)

Overigens : Zit bij de andere Cleveraars ook de pin van het deelbare blok altijd in de weg met de preekstoel ?? Ik vind de positie niet echt lekker…

Verder gebruik ik de fokkeval om de spanning van de voorstag te verminderen.

gr. Ton 4ever

Hoi Gerrit,

aan het verhaal van waterman zou ik nog toevoegen aan het begin: achterstag helemaal loshalen.
Anders wil de pin er slecht uit.

De lijn die aan de voorstag vast komt, doe ik twee maal door de blokken. Dan heb je een drieloper en is de kracht goed in de hand te houden.

En Ton: als ik de pin er uit wil halen dan zit bij mij ook de preekstoel ind e weg.

Groeten, Rob