Ik vind het elk jaar weer een ramp om die mast te strijken en weer op te zetten. Ben al poos op zoek naar een sprenkel voor mijn Clever 23 om dit te vergemakkelijken.
Misschien weet iemand hier zo’n ding te koop ?
Of een tekening om er zelf een te laten maken.
Vr.gr.
Willem
Ik heb toevallig vorige week de mast van mijn Clever 32 gestreken en vervolgens op plaats van bestemming weer rechtop gezet. Toch een mast van dik 10 meter maar het ging relatief eenvoudig.
Met behulp van de spinnakerboom, een dunne staaldraadsprei en twee hulpstagen. Ik heb er helaas geen foto’s van gemaakt maar ik kan uiteraard een keer een paar foto’s schieten van de vaste punten aan boord.
Ben ook erg benieuwd
is al elders gepost, maar hierbij ter info
Maststrijk installatie voor Clever 23
ben even kwijt waar, maar er is ook een beschrijving van wat je nodig hebt.
in dit geval 2 extra spanners om de stag een hoger aangrijppunt te geven (gelijk met de mastvoet)
een sprengel gemaakt van 2 RVS buizen met aan een zijde een ring erom gelast om in het gat van de mast te passen, en aan de andere zijde een oog waar je lijn aan vast zit, en een inrichting om hem bij het vioolblok te monteren (zie video begin) De sprengel zou ik opmeten als je de rest klaar hebt, dan kun je e.a. redelijk eenvoudig op maat laten maken. Niet elke mast staat precies op dezelfde plek
De situatie die ik op onderstaande foto heb gemarkeerd is in uitvoering anders dan op het filmpje van de andere poster. Maar het principe is het zelfde: het rood gemarkeerde deel is het oog waar in mijn geval de spinnakerboom op kan. Deze gebruik ik dan als sprenkel.
Het blauw gemarkeerde is hulp/baby verstaging, qua draaipunt in lijn met het scharnierpunt van de mast. Vanuit de voorschipzijde van de sprenkel/spiboom komt daar een spruit aan zodat de sprenkel niet kan wegkantelen. De hulpstagen staan altijd los in mijn geval behalve als de mast gestreken wordt. Dan komen ze op den duur strak om de mast in toom te houden.
Het geel gemarkeerde deel is het draaipunt van de mast. Deze is iets naar achteren geplaatst om te zorgen dat de mastvoet iets omhoog komt tijdens het strijken zodat de mast niet klem op het dek komt te zitten.
Sprenkel vastzetten aan voorstag (even zorgen dat je met bv de fokkeval de mast zekerd tegen achterover vallen) en de grootschoot of een andere vertraging tussen sprenkel en voordek.
En dan alles nog een keer goed nakijken en zakken maar.