Marifoon antenne

Heeft er iemand tips over het plaatsen van een marifoon antenne in de mast en hoe ik de antenne kabel door de mast krijg en door het dek ?

Alvast enorm bedankt voor je tip(s)

Gerard,
ik heb het volgende gedaan.
Een metalenbeugeltje aan de voorkant van de mastZodat de antenne vergenoeg van de windex zit. De windex zit meestel aan de achterkant.
Hoveel touwen etc heb je al door de mast lopen ? Kan het uberhaupt nog ?
Ok misschien wel.
Ik heb toen bij Karwei/Gamma een elec doorvoerkabel (hoe heet zo’n ding ook al weer), van voldoende lengte. Deze hebben meestel een oogje waarmee je de kern van de antennekabel kunt doorvoeren. Even extra ondersteunen met wat tape.
Zodra de kabel door de mast heen is, even doormeten, voor je verdergaat.
Ik mijn licht doorvoer aan bakboor zitten (naast het kielgat).
In de kajuit, kun je het stukje plafond rondom de kiel eraf schroeven.Nu kun je utimeten waar je moet boren. (fijne boortje eerst).
Boor met een glas boor (i.v.m jelcoat). Eventueel eerst afplakken met doorzichtige plakband.
Nu heb je de doorvoer van de plug gemaakt.
Heb je al bepaalt waar de marifoon komt ? Ik heb hem daar aan het plafons hangen en dus maar een klein stukje van de plug naar de marifoon aan kabel nodig…
Nu kun je het binnenstuk afmonteren. en de plug op de kabel die van de mast afkomt. (let op voldoende lengte. bijv. strijken als je aan het varen bent).

Heb je hier voeldoende aan?
groet Jan

Hoi Jan,

Ja daar heb ik wat aan, lopen er “goten” in de mast? En waar komt bij jou de kabel uit de mast aan de onderkant ?
Ik zag dat je Amersfoort komt, lig je toevallig in 'T Raboes (Eemnes) ?

Gr> Gerard

Hoi Gerard,

Als het goed is loopt er een kabelgoot door de mast waar ook de kabel van het ankerlampje door loopt. Het idee van Jan - de trekveer -werkt uitstekend. Een metalen trekveer is het makkelijkst. Een kunstof trekveer of een stuk touw van 10 meter kost maar een paar euro maar die duw je niet door de mast.

Ik heb de grootzeilval (bij gestreken mast) maximaal aangetrokken, d.w.z. dat er heel veel lijn aan bij de mastvoet ligt. Aan deze val heb ik de trekveer bevestigd met een stukje ijzerdraad. Zodoende kun je de trekveer door de mast trekken. De trekveer komt nu uit bij de grootzeilval en kun je daarna makkelijk het laatste stukje naar de top begeleiden met de trekveer.

Aan de onderzijde loopt de trekveer door de grootzeilval doorvoer en kun je op dezelfde wijze verleggen naar de gaten voor electra doorvoer. Waarschijnlijk dien je een nieuw gat te maken boven de 2 bestaande gaten. (stuurboord)

Succes

By the way: ik lig wel in t’Raboes!

Waterman

Hoi Waterman, ik ben nu een stuk wijzer en kan hiermee wel aan de slag.
Wat is de naam van je schip?
Wij zijn van de “storm”.

Gerard

Ah ja. trekveer heet dat ding.

Bij mij ging het simpel. inderdaad met het gootje en de trekveer.

ik lig trouwens in Loosdrecht. Daar ben ik ook opleider op een zeilschool. dus das gemakkelijk.

groet Jan

Waterman is de naam van mijn bootje.
En jullie zijn van Storm?!
Heeft die niet de hele winter in het water gelegen? Ik heb daar
nog een paar keer staan kijken hoe de lijnen en verstagingen liepen om te spieken voor de opbouw van Waterman. Bedankt!

Groeten,

Waterman

Hoi Waterman, wij zijn van de “storm” inderdaad !
Wij hebben onze boot afgelopen winter laten liggen omdat het ook wel leuk is om in de winter te zeilen, maar deze winter gaat ie weer op de kant.

Gerard

Ik heb gekozen voor een handheld marifoon. Scheelt klussen, ik kan bijladen via sigarettenaansteker. Tot op heden niet ontevreden over de ontvangst (vergeleken met vaste marifooon, die tijdens de testperiode niet meer berichten kreeg dan ik).

Voordelen : Niet klussen. Als boot plat gaat en plat blijft, en bijvoorbeeld zijn kiel inslikt (de nachtmerrie van Cleveraars ?) werkt ie nog. Werkt ook goed in de kuip, als ik hem maar bij me heb.

Werkt ook nog (beperkt) als ik in mijn reddingsvestje de rest van de Waddenzee of Ijsselmeer verken.

Nadeel : bereik zou minder zijn, door beperkte hoogte antenne. Wordt enigszins opgeheven door minder verlies door lange bedrading.