losmaken hefkiel

Hallo Allemaal, wij hebben sinds 2008 een clever 23 uit 1993, genaamd INO, wij hebben er al veel meegevaren, en veel plezier gehad. echter nu wil groot onderhoud plegen aan mijn hefkiel, ik wil namelijk de kiel uit de wielkast hebben omdat er een gedeelte van het polyester vd kiel is losgelaten,en hierdoor kan ik de kiel niet meer helemaal in de kielkast opheffen. heeft iemand ideen en of plaatjes en of ervaringen hiermee? Ik hoor het graag van jullie, Groetjes Alex

Alex

Het eerste wat je moet doen is de kiel helemaal in trekken en borgen.
Door kiel aan onderkant op te vangen.
Hierna moet je de takel inrichting demonteren: 1 bout door kielkast en
de bevestiging aan de kiel.
Hierna kan je de kiel eruit hijsen (ongeveer 300kg)
in jou geval zal je eerst het losgelaten polyester er af moeten zagen/slijpen want de kiel kan er alleen aan de bovenkant uit.

gr Peter

Alex,

de hefinrichting is zoals gezegd één bout, dan kan je de as er uit halen. Wel iemand met de hand er onder in de kielkast, anders valt de boel naar beneden.

Ik heb de RVS plaat en -driehoek die voor de geleiding in de kielkast zorgen er eens af gehad. (driehoek was afgebroken) Die plaat zit met een stuk of 8 hele zware bouten in de kiel geschroefd. Het viel me toen op dat die schroefdraad er niet metrisch uitzag.
Ik zou me er in jouw geval nog het meeste druk over maken: waaraan maak ik de hijsstrop vast aan de kiel?? In elk geval niet aan die rvs driehoekige doos. Aan de katrol waar je de kiel mee optrekt? Ook niet overbemeten.
Als je de RVS plaat er af schroeft dan heb je alleen een serie gaten over.

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Groeten, Rob

Hallo Rob en Peter, als ik het goed begrijp kan ik eventueel ook de kiel via de onderkant van de kielkast verwijderen, dwz ik moet eerst het losse polyester verwijderen, hierna kan ik de kiel helemaal ophijssen tot in de kielkast, daarna, de kiel stutten aan de onderkant, de katrol losmaken, rare vraag maar zit de bout binnen in de kajuit ad kielkast bekleding? In de haven kunnen ze mij helpen met een kraan, als ik de clever voorzichtig laat optillen, kunnen we daan met beleid de kiel aan de onderkant verwijderen, of moet ik wat Rob als zei de kiel aan de bovenkant vast maken? Ik hoor het graag van jullie, groetjes Alex

Hallo daar ben ik nog een keer,haha als ik de kiel via de bovenkant eruit moet hijsen, dan moet de mast er ook af? groetjes Alex

Hoi Alex,

de kiel past er aan de onderkant niet uit. Gelukkig maar: als je staaldraadje van de hefinrichting knapt valt niet je kiel uit de boot.

Dus: kiel optrekken en fixeren, hefinrichting verwijderen, mast er af, maststeunen moeten er denk ik ook af, hijsbanden bevestigen en de kiel er aan de bovenkant uit hijsen.

De hefinrichting is een as die dwars door de kielkast zit. Aan de ene kant zit er een plaat op gelast, aan de andere kant zit er een bout in gedraaid. Onder die bout zit mij mij een zwarte kunststof ring. Zichtbaar in de kajuit, elk aan een kant van de kielkast op ca 20 cm vanaf het plafond.
Demonteren: kiel fixeren, boutje los, kunstof plaatje er af pakken, (boutje er weer in om schroefdraad te beschermen) paar tikken met de hamer op de as tot hij losschiet, 2e persoon aan dek om de alu roller van de hefinrichting vast te houden, binnen de hele as er uit trekken.

Groeten, Rob

Hoi Rob, ik ga komende week ermee aan de slag, bedankt voor de tips, ik zal je het resultaat laten horen, groetjes Alex

1 Like

zou je wat foto’s van het demonteren van de kiel willen maken dan kan ik of Rob ze in het forum bij het bericht plaatsen.

Ik heb mijn kiel er eens af gehad : maststeun verwijderen, trommel verwijderen, strop aan driehoek om kiel omhoog te trekken tot je een pin, oid door de driehoek kan steken (door een mooi rond gat). Dan strop verplaatsen : door de katrol. Ookal ziet deze er onderbemeten uit : hij is gemaakt om de 300 of 200 kg te trekken, want dat doet ie ook als de kiel gehezen is. Aan de catrol hangt de kiel in balans. Ik heb hem er met een heftruck uit gehaald (dan wel reling losmaken, hoef je minder hoog)

En dan epoxy erop want das veel taaier/sterker.

groet Ton (4ever)

Beste Rob & Ton en andere lezers.

Zo te lezen hebben jullie veel verstand van het demonteren van de kiel. Wij willen graag de lijn om de kiel op te trekken vervangen. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Moeten we hiervoor ook de hele kiel eruit hijsen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie en hoop dat jullie ons verder kunnen helpen. Onze Clever is uit 1994.

Alvast bedankt!

Groet Hester

Hallo Hester,

Als ik het goed begrijp gaat het om de bedieningslijn, niet de staalkabel die in de kielskast zit? Dan is het gelukkig niet veel werk.

Voorbereiding: mast plat
Dan kan je er beter bij

makkelijkste:
De kiel optrekken tot helemaal bovenin. Dan de kiel van onderaf stutten. Dit kan mooi op een trailer, of als je de boot zonder bootsteunen op de wal legt. Of met een grote stapel stoeptegels.
De bedieningslijn zit nu nog een paar slagen om de trommel gewikkeld. Lijn uit het blokje aan dek halen en van de trommel wikkelen. Even kijken hoe ie vastgeknoopt zit, nieuwe vastknopen, aantal slagen om de trommel wikkelen en weer door het blokje aan dek.

Het kan ook zo:
kiel helemaal onderin of laten zakken tot op de grond.
nu zit de bedieningslijn heel veel slagen om de trommel. Afwikkelen, nieuwe er op, opnieuw op de trommel wikkelen en door het blokje.
Deze methode is meer gedoe met wikkelen, maar wel veiliger.

Gr Rob

Verder kan je de kiel extra borgen aan de bovenzijde : daar zit een gat, zware pen of zware schroefendraaier erdoor, romp beschermen met hout oid en pen daarop steunen. Borgen + steunen is het veiligst.

Ik heb de ophaalkabel nog nooit vervangen (boot uit 2000), en ik gebruik de ophaalkiel veel (boot gaat na varen altijd op trailer).
Realiseer je namelijk dat de echte krachten niet op die lijn staan, maar op de staalkabel, of zoals bij ons inmiddels een dyneema lijn met polyester (uv bestendige) mantel (6 mm, 1100 kg). Dyneema kan goed bochten maken, is goed bestand tegen schavielen en kan tegen water.

De dyneemalijn heb ik dit weekend vervangen, maar onze boot staat op een trailer, makkelijk dus, omdat de kiel al gesteund wordt. Ik zag aan de vorige dyneemalijn geen slijtage, die was 2 jaar oud. Maar vervangen gaat nu zo makkelijk dat ik dat 1 x per twee-drie jaar ga doen. Het vervangen is nu een fluitje van een cent. Ik heb daarvoor een werkinstrucie als er iemand geïnteresseerd is.

groet, Ton (4Ever)

1 Like

De post is van een tijdje geleden, maar heb je (heeft iemand) die werkinstructie voor mij? Ik wil de platgedrukte staaldraad van de hefkiel ook vervangen door dyneema. Groet, Matthijn

Denk wel een hele goede om de instructies duidelijk op deze site te hebben staan inderdaad. Het moet ook af en toe vervangen worden.

@tonmitz jij weet hoe dit moet toch?

1 Like

Bij mij vrat het rvs kabeltje de katrol op,
Ik heb het kabeltje vervangen door dyneema, 6 mm

Vervangen is heel simpel
Ik liet de kiel omlaag
De haallijn om de trommel loswikkelen, dan kan je wat zien
De rvs kabel zit aan een oog bovenin de kielkast, aan de achterkant
Loszagen, nieuwe lijn aan de rvs kabel vastfrotten en doortrekken
Dyneema lijn vastknopen aan het oog
In de alu trommel van de haallijn zit een gat
Lijnen er doorheen pielen
Stopperknoop
Trommel weer opwikkelen
Klaar
Half uur werk

2 Likes

De hijslijn is 3 meter trouwens

1 Like

Hallo Ton,

Wil deze winter ook de staalkabel vervangen door een polyester lijn
Zou je mij de werkinstructie kunnen mailen en waar kan ik het beste deze onderdelen bestellen.

Groet Siep

Je moet volgens mij wel dyneema pakken dat is zelfde categorie breeksterkte als staaldraad namelijk.