Log/dieptemeter

Op het Clever forum vond ik een bericht dat je een log / diepte meter wilde installeren. Is dit ook uiteindelijk gelukt, heb je nog tips? M.b.t. plaats sensoren etc…

Alvast bedankt voor je reactie!

Frank Meijer

Hallo Frank,

Dat was Aad uit Zoetermeer. Om kontakt met hem op te nemen kun je op email
klikken in het vak voor het bericht.
Toen ik mijn Clever aanschafte was er al een log/dieptemeter op geplaatst.
De opnemers zijn bij mij gemonteerd in de ruimte achter het afstapje. Het
log aan stuurboord en de dieptemeter aan bakboord.
Voordeel van deze plaats is korte kabels en eenvoudige montage omdat hier de
bodem vrij vlak is.
Nadeel is als je te schuin gaat dan doet hij het niet en de dieptemeter
staat achter de kiel. Ook schijn je last te hebben van wervelingen door de
kiel wat weer een afwijking op je log kan geven.
Rob meeuwsen heeft ze voor in de punt gebouwd wat volgens mij ook de juiste
plaats is.

Steven Scheerhoorn

Nou, zelf daar ingebouwd…dat is wel een beetje te veel eer.
Toen ik de boot kocht zaten ze daar. Er is een driehoekige constructie gemaakt van hout die een nieuw vloerdeel ca 8 cm van de bodem afhoud. Dat beschermt de opnemers tegen tassen, schoenen en boodschappen. De kabels gaan via een nieuw kabelgootje aan de voorkant van de kiel naar het plafond en dan tussen de palfonds naar achteren.
Technisch lijkt het een goede plek: de log doet het altijd, en geeft altijd hetzelfde aan als de GPS.

Groeten, Rob

Let wel op bij plaatsen van log/dieptemeter op de plaatsing, indien je zelf trailert. Het is altijd prettig als (met name het wieltje van de log) niet over de kielrollen van de trailer gaan bij het eruittrekken.

groet, Ton (4ever)

Hallo Rob (Aquapfobia)

Je schrijft dat je log/diepte transducers zijn geplaats in het vlakke deel van de romp voor de kiel. Dat is de plek waar zich een vierkante ruimte bevindt onder de matrassen. Je schrijft dat de kabels door een kabelgoot lopen en dan achter het afdeklatje voor de kiel naar het plafond.

Mijn vraag is; hoe lopen de kabels vanuit de bodem naar het afdeklatje? Heb je gaten geboord in de tussenwand in de vierkante ‘bak’ of door de houten flonders onder de matrassen en dan ‘bovenlangs’ onder de matrassen?

Ik ben van plan om een gat te boren in de achterste tussenwand van de vierkante ruimte. dan kom je terecht in de ruimte onder de gootsteen. Van daaruit lopen al kabels naar achteren.

Ook ben ik van plan om in de vierkante ruimte een watertank te plaatsen voor een betere gewichtsverdeling. Ik heb de tanks (jerrycans) nu achterin staan.

Dan heb ik nog een vraag over de displays van de log/diepte meters. Ik wil deze graag monteren op het buitenste schot op het dubbelwandige gedeelte naast de ingang van de kajuit. Zodoende blijft het schot aan de binnenkant intact is de meter van binnen onzichtbaar. Raymarine St40 heeft een flinke inbouw en ook opbouwdiepte. Navman is ook niet echt plat in de opbouw (2cm) maar de inbouw is beperkt (ca. 5 cm) Wat heb jij voor ervaringen / tips op deze gebieden?

Alvast dank voor je reactie.

Gr

Waterman

Hallo waterman,

de kabels van de opnemers lopen naar een kabelgootje wat op (niet achter) de afdeklat geschroefd is. Hiermee bedoel ik de afdeklat die aan de voorakant van de kielkast zit. Bij het plafond verdwijnen de kabels tussen de binnen- en buitenschaal. Daar lopen ze naar achter.

Mijn instrumenten zijn van het type dat wordt verkocht bij compass:
https://www.compass24.nl/boottoebehoren/abnetshop.pl?nummernliste=407669
van het merk Nasa.
Het kompas en de windmeter zijn gemonteerd op een dubbele multiplex plaat waar een groot gat in geboord is. Om de instrumenten van binnenuit bereikbaar te houden is er een gat in de binnenschaal gezaagd. Dat is later weer afgedekt met een rvs ventilatierooster.

Als je in de buurt van giethoornv woont, kom even kijken.

Groeten, Rob

Even wat foto’s gemaakt.

De opnemers met de houten rand die het vloerdeel draagt. hier zie je ook hoe de kabels naar de kabelgoot gaan:

nu met het vloerdeel op zijn plaats:

instrumenten links en rechts. Ik zou dit zelf niet met houten blokjes gemaakt hebben. Maar ja, nu zit het er en laat ik het zo.

en de RVS roosters binnen. Als ik die wegschroef kan ik bij de achterkant van de instrumenten.

groeten, Rob

De kabelgoot, volgens mij gewoon van de bouwmarkt. De kabels gaan bovenin tussen de plafonds door naar achteren.