Locatie walstroomaansluiting

Allemaal de beste wensen voor 2026 (en daarna)!

Ik heb een NC700 zonder een walstroomaansluiting. Ik overweeg om ergens een vaste aansluiting te maken met een inbouwstopcontact of contra-stekker (zie fotos onder). Maar ik twijfel over een goede locatie. In de ankerbak lijkt mij eenvoudig aansluiten en dan zit de kabel niet in de weg. In de kuip is gemakkelijker monteren maar dan zit de kabel in de weg.

Hebben jullie een walstroomaansluiting? En zo ja, waar? En bevalt die locatie?

[op mijn vorige boot gebruikte ik gewoon een kabel met een verdeeldoos. Op zich ook prima, maar ik probeer het nu wat beter op te lossen.]

Alvast bedankt!

bij mijn clever 23 zit hij naast de steun van de buitenboordmotor. Maar ik gebruik hem niet, heb een 60 watt paneeltje dat in al mijn stroombehoefte voorziet.

Ook allemaal de beste wensen!

op de Listo zit ie in de kuip, onder de overloop. Zit bij zeilen én in de haven niet in de weg. Als je geen overloop hebt wel lastig lijkt me.

Groet, Rob

Ook allemaal de beste wensen.

Op mijn Clever 720 “Pardon” ligt in de ankerbak een verlengkabel van ca. 10 meter. Deze kan ik aansluiten op de walstroom. Via de “meterkast” achter het trapje in de kajuit heb ik dan aansluiting voor 2 stopcontacten (220V). Ook zit de oplader voor de Accu hierop aangesloten. Als ik weer naar de boot ga wil ik hiervan wel een paar foto’s maken.

Groeten,

Erik van der Vries.

Hallo Buru,

Ook de beste wensen voor 2026 (aan iedereen)

Ik heb in 2022 ook een walstroom aansluiting gemaakt. Eerst de verkeerde female variant, hoe dom…:face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Daarna heb ik deze gevonden, mooi compact. Wel redelijk prijzig. Maar goedkoper dan de Victron spullen.

Heb hem na een zoektocht weer kunnen vinden. Destijds gekocht bij Kniest €43,95.

Hij staat op pagina 127 van deze catalogus: ASA Catalogus 2017 V1.7

Tot nu toe bevalt hij goed. De dop moet wel met beleid omhoog gekiept worden. En er blijft een beetje regenwater in de dop staan.

Misschien kun je hier iets mee.

Groeten Jacob.

1 Like

Zo’n verlengkabel in de ankerbak lijkt me wel een mooie oplossing. Dan zit de kabel aan de boegkant en niet in de weg. En de kabel is direct opgeborgen.

Hebben de 10m kabel en het anker geen “ruzie” in de ankerbak wegen ruimte gebrek? Het is me nu te koud maar als de sneeuw straks weg is zal ik eens kijken hoeveel ruimte in de ankerbak is.

Groeten Buru

Hallo Buru,

Ik heb een kunststof bak, met gaatjes onder in, in anker bak geplaatst. Hierin leg ik de ankerketting en -lijn met het anker. Naast deze bak ik nog voldoende ruimte om nog wat andere spullen op te bergen. Ik heb er de emmer met schoonmaak spullen en de walstroomkabel liggen. De vorige eigenaar heeft aan de zijkanten elastische banden gemaakt om ook nog dingen te kunnen fixeren. Als de sneeuw gesmolten is en de temperatuur wat aangenamer is zal ik een paar foto’s maken.

Groet, Erik.

Heb ik ook. Beide. Zowel de NC700 als de getoonde walstroom aansluiting. Bevalt niet goed. De NC700 wel. Heel goed zelfs. De aansluiting niet. Die loopt stroef en onhandig. Ik moet echt moeizaam wrikken en wroeten om de stroomkabel te ontkoppelen.

Ik ben zelfs zover dat ik m wil vervangen voor een wat luxere variant (rvs? - adviezen welkom)

De locatie echter is wel heel netjes. Stuurboord achterop de spiegel. Op die manier ben je meteen in de bakskist waar je de acculader en aardlek, 220 stroompunt etc kunt installeren.

Ik heb de kabel op een haspel die ik aan de opgeklapte zwemtrap hang.

En is de oplossing van een stroompunt in de (door weer, wind, buiswater regelmatig natte) ankerbak een duurzame? Gaat het stopcontact niet binnen de kortste keren corroderen?

Hey hey ook allemaal de beste wensen.

Bij mij zit ie naast de motorsteun op de achterkant. Acculader binnen in de kast op stuurboord. En accu in de bakskist. Logische setup, nooit aan geërgerd.

Gasbun in de ankerbak. Leiding daarvan bovenlangs naar de keuken. Zou de leiding voor de 230 naar de lader dan ook goed hoog bovenlangs doen ivm water. Je wil niet dat dat gaat lekken. Wordt denk ik wel goorder als je daar je kabel in opbergt, bakskist denk ik schonere optie.