Liroy 1993 met een keerfok

Leuk om af en toe te zoeken op te koop staande Sportina’s. Er zitten soms toch weer verrassende configuraties op. Bij deze boot uit 1993 een keerfok.

Hallo,
Ik ben beginnend zeiler en voornemens om een Clever te kopen. Nu ben ik bij deze boot gaan kijken maar ontdekte op het onderwater gedeelte osmose. Is dit een no go voor een koop? Andere punten waar ik echt op moet letten?

Hi Jeroen, welkom op het forum!

Waar je absoluut goed naar moet kijken is de hefkiel. Dat is de zwakke plek van deze boten en zou ik zeker goed bekijken. Dat betekent als je het echt zeker wil weten de mast eraf en de kiel er uit laten hijsen en dan goed kijken of het hefmechanisme nog goed aan de kiel zelf vast zit. Er zijn aardig wat topics op dit forum die daar overgaan. Bij de aankoop van mijn boot afgelopen zomer was de verkoper zo goed om zelf aan te geven dat er wat mis was (te robuust uitgevoerde reparatie waardoor hij aanliep) en dat hebben we samen gefixed. Heb nu 100% vertrouwen in die kiel, ook al gaf het wat gedoe ik heb het nu helemaal kunnen bekijken en in de handen gehad.

Zoek maar op hefkiel, kielperikelen dan leer je een hoop van dit aspect.

Verder heb ik er laatst nog een op gezet een ‘performance edition’ volgens mij wel een mooie met een RVS kiel, dat is een optie die ik ook heb en zou meer stabiliteit moeten geven dan de standaard kiel.

Met wie en waar wil je gaan varen? En ben je al eens met een sportina op pad gegaan?

Groet,

Koen

Hallo Koen,

Bedankt voor de uitgebreide informatie, hier heb ik niet naar gekeken en zal ik meenemen. Ik heb nog niet met een sportina gevaren maar kwam er bij uit zoekend naar een boot met ruime kuip, hefkiel en de mogelijkheid om hem als beginner te kunnen varen, maar ook wat sportiever in de toekomst.
Ik wil hem varen op de grindgaten rondom Roermond.

Ik hoop dat jij er ook een goede ervaring mee hebt.

Grt, Jeroen

Als eigenaar zeker ook beginner en afgelopen zomer volop genoten met vrienden, familie en mijn twee kleine jongens. Kuip is relatief ruim en daar zit je het meest, de kajuit is klein maar je kunt er prima schuilen en bivakkeren. Sommigen gaan er weken mee op vakantie maar dat krijg ik niet voor elkaar en thuis ook zeker niet verkocht. ;o)

Het is zeker wel een sportief bootje, en met wat lichter weer zeker in het voordeel (relatief overtuigd). Geen hoogte wonder maar het vaart gewoon heerlijk direct bijna als een open boot. Geen seconde spijt gehad en hefkiel is ook een leuke extra mits is helemaal goed in orde is.

Ik zou zeker met oog op de osmose etc ook eens kijken naar deze: Grimsel high performance edition

Mooi beslag, RVS kiel en een stuk jonger nog dan de Liroy. Als je een keer mee wil varen kan dat altijd, laat maar weten, wel een stukje rijden en boot moet eerst weer het water in.

Koen

Wederom bedankt, ik ga nog even rondzoeken, hou je op de hoogte.
Grt Jeroen

via mijn tablet kom ik niet op het forum, via de computer wel
iemand een idee?

wat betreft de Liroy, dat is een clever, de voorganger van de sportina
ik heb nog nooit gehoord dat een clever/ sportina osmose heeft, maar kan uiteraard
Ik zou hem niet kopen
hoewel er nog nooit een boot door osmose gezonken schijnt te zijn, zit je toch of met reparatie, of je krijgt hetzelfde gezeur bij verkoop
de keerfok zou ik niet als te blij mee zijn, het bootje moet het juist van de fok hebben

de hefkiel is al aan de orde geweest, mooi systeem, maar heeft periodieke aandacht nodig
soms vreet het rvs kabeltje in op de bronzen keerschijfjes, vervangen door 5 mm, dynema lost het probleem op
het rvs werk wordt door de bouwer bij diverse rvs leveranciers gekocht, met wisselende kwaliteit
14 jaar hakken op het ijsselmeer leverde mij een gebroken boegbeslag op, afgebroken roerpennen, en 2 kiel reparaties
voor de rest een vlot zeilend bootje
geschikt voor ijsselmeer en wadden

veel clevers werden bij de eerste verkoop behandeld tegen osmose: aantal lagen epoxy en klaar. Als de boot nu osmose heeft is dat niet een killer, maar beter van niet. je kan osmose zelf behandelen door het onderwaterschip te schillen met een elektrische schaaf of een schiller, maar dat lijkt mij een bereklus.
Of flink afdingen en dan flink aanpakken…

En wat Ton zegt: RVS. Daar heb ik ook al wat reparaties aan gehad.

Gr Rob

Wanneer het alleen plaatselijke osmose is dan zou ik de gok nog wel durven te wagen mits er flink wat van de prijs afgaat. Wanneer je niet al te kritisch ben kun je plaatselijke osmose uitboren, goed laten drogen en dan opvullen met epoxyplamuur. Mijn Clever 23 uit 1995 heeft ook osmose gehad en het onderwaterschip is destijds door de vorige eigenaar volledig geschild en opnieuw bekleed met vinylester.

Hallo allemaal,
Ik ben naar aanleiding van jullie opmerkingen nog eens gaan kijken en zie toch over het gehele onderwaterschip bubbeltjes dus zie er van af. Ga nog even verder zoeken.
Bedankt, Jeroen

Hi Jeroen, daar kan ik wel inkomen. Wat vond je van die Grimsel? Neem aan dat je die ook bekeken hebt? Zie boven. Just curious.