Lijn van het roer vervangen en clamclaet verbeteren

Afgelopen zomer voeren we op het Lauwersmeer met onze clever op een ondiepte, hierbij raakte het roer de bodem. Het roer wordt naar beneden gehouden door een lijn die in een clamcleat zit. Deze schoot niet los, waardoor, met luid gekraak, de lijn brak. Het roer kwam in de hoogste stand te staan, en was nauwelijks bruikbaar om te sturen vanwege de enorme kracht die op de helmstok kwam. De wind was pittige en gelukkig konden we met de kop in de wind, de lijn weer aan elkaar knopen en het roer met de voet weer naar beneden duwen. alles ok over.
Het zette ons wel aan het denken over deze constructie, en ik kwam een clamclaet tegen die auto-relase heeft. Echter de boorgaten komen bij lange niet overeen met de oorspronkelijke gaten in de helmstok.

Heeft iemand een ander model, of misschien wel een betere oplossing hiervoor?

Groeten, Pieter

Diegene die nu op de foto staat is de juiste. Ik heb het lijntje dit jaar vervangen omdat de vorige gaar was. Let goed op hoe het lijntje loopt, bij het roer, ik had hem eerst verkeerd zitten met slijtage als gevolg.

p.s. ik heb een andere helmstok, dat kan ook verklaren waarom de gaten niet passen.