Lekkage

Ik heb het idee dat onze Sportina ergens door het dek lekt. Wanneer je het dek met veel water schoonmaakt, komt er wat water langs de binnenzijde van het stuurboordraam. Dat lijkt ook te gebeuren wanneer het fors regent (maar daar ben ik nooit bij). Het raam zelf lijkt niet te lekken. Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Weet iemand waar ik de oorzaak zou moeten zoeken?

ja, dat komt me bekend voor.

Voor zover ik het bij mijn boot terug heb kunnen vinden: er komt water tussen de binnen-en buitenschaal. En dit kan er dan bij de ramen of anders in het kastje aan SB tussenuit lopen. Als je het kastje openmaakt en aan de bovenkant voelt net boven het deurtje, heeft de binnenschaal een randje. Daar blijft het water ook in staan.

Een oplossing heb ik nog niet, maar als ik ons zonnezeiltje over de giek als regenzeiltje bebruik dan komt er helemaal geen water binnen.
ik verdenk de ruimte bij het schuifluik. Daar kan het water zo tussen de twee schalen inlopen, en misschien moet het volgens de ontwerper er dan bij de ventilatiegaatjes halverwege boven het raam weer uit, maar denkt het water er anders over.

Groeten, Rob

van lekkage heb ik nooit last gehad
vorige maand heb ik op het markermeer een enorme regenbui gehad
( je kon geen 100m voor je uit kijken) maar totaal geen lekkage

wel zijn er meerdere luikversies, afhankelijk van het bouwjaar
ik heb trouwens ook zo’n gootje bij het raam
misschien zit ie verstopt?? doorprikken??

ton

Beste gast. In de provisionele automaterialen zaken is fluoririserende-vloeistof te koop. Tunap heeft dit in hun programma. Deze vloeisof via een plantenspuit aan de buiten kan aan brengen. De met de tuinslang water over de boot. En daarna binnen met een black light lamp het “gele “ water spoor naar bovenvolgen.
Suk6 bert van de &joy

Heb net een Clever gekocht en gezien dat de boot verder prima in orde was maar dat de rand bij de luiken waar je het kajuit instapt aan de bovenkant gekit was. Ik neem dus aan tegen lekkage. Wellicht een oplossing om die rand uit voorzorg te kitten.

Hallo Gast,

kan je daar een foto van maken? Klinkt als een goed idee, ben beniewd waar er precies gekit is.

Groeten,Rob

Het probleem herken ik ook. Sinds afgelopen herfst eigenaar van een Clever 23. Er hingen druppels aan het bakboord raam, maar het raam zelf vertoont geen lekkageplekken. De verdenking van de kajuit klinkt erg logisch. Ook ik ben benieuwd naar foto’s hoe dat is afgekit.