lekkage kajuit opsporen | HELP!

Om gek van te worden.

Er komt ergens water binnen (van boven). Niet veel. Maar toch net te veel om geirriteerd van te raken ;-(

Bakboord zijde in het geultje die achter de kussens langsloopt is nattig. Deze geul ligt in de voorpunt hoger dan in middenschip. Verspringt omlaag onder keukentje. En achteraan is helemaal het laagste punt.

Tot nu toe onderzocht, maar lijkt niet de (hoofd)oorzaak:

  • binnenkant bovenzijde zwaardkast, onder de chromelijst op dek. Heb ik gekit.
  • ankerbak (de binnen wand in de voorpunt aan bb was wel wat klam). Er zaten wat haarscheurtjes in (de lak) van de ankerbak. Deze heb ik dit weekend gekit.
  • de garagedeur heb ik doorgeblazen en vuil verwijderd.

iemand suggesties?

Groet

roy

op mijn boot moet ik om het jaar de schroeven van de ruiten wat aandraaien. Vooral als ik eens aan de wind het IJsselmeer overgestoken ben. Ze kunnen dan allemaal een kwart slag aan, net genoeg om voor een behoorlijke lekkage te zorgen. Boot si van 96, misschien heb je een nieuwere boot met een ander systeem.

Gr Rob

Wij hebben hetzelfde probleem. Water komt alleen aan bakboordzijde binnen en alleen bij aan de wind zeilen bij stevige wind. Na een paar uur varen halve liter water achter de kussens en in de bak achter de trap/wc kist. Omdat bekleding er al jaren uit is kunnen we zien dat het binnen komt bij een overlappende polyester laminaat laag net voor de luchtkast aan bakboord. Zeg maar ter hoogte van het houten plankje. De stootrand is er twee jaar helemaal geleden af geweest. Popnagels vervangen en de rand rondom dichtgekit. Lekkage is wel stuk minder maar niet helemaal over. Bilge en bakskisten blijven wel droog. Luchtkast zelfs gat in gemaakt op laagste punt maar schuim is kurkdroog.

Roy, Is het bij jou opgelost?
Iemand nog suggesties waar het water vandaan zou kunnen komen

@Rob Listo#1352 ?

Na wat speurwerk lekkage gevonden. Was toch de huiddoorvoer van de wasbak. Onvoorstelbaar dat daar zoveel water door kan lekken. Nu maar snel gaan repareren. Kan er eindelijk weer bekleding in.

@keeskamp#1473
Hallo Kees,
Ik heb dat problem ook gehad. Het bleek niet de huiddoorvoer te zijn, maar de afvoer van het gootsteentje zelf. De schroef zat niet vast genoeg waardoor het water via het gootsteentje langs de buitendkant van de afvoerslang tot tegen de binnenkant van de huid liep. Schroefje aandraaien en klaar.

Net hetzelfde probleem gehad.
Afvoer demonteren, opkuissen en er terug in kleven en goed aandraaien.