Lazy jacks monteren

Hallo,

Om het solo zeilen nog eenvoudiger te maken denk ik aan het installeren van lazy jacks.
Wie heeft er ervaring mee?
Zelf maken/of kopen?
Goed adresje?

Laat maar komen…
Groetjes uit Woudsend,

Victor

nog geen ervaring, maar ik zit er stevig over na te denken. Mijn zeilen zijn aan vervanging toe, en het is altijd weer een gedoe ook met de bemanning :wink: Ik heb al wel gezien dat er zeilmakerijen zijn die het aanbieden, ik vraag me alleen af, hoe dat gaat met de leuvers? en of er niet een andere giek nodig is? Maar ik zal mee-zoeken, ik verwacht aan het eind van het seizoen een knoop door te hakken op dat vlak. Clever 23 Maindrop incl. lazyjacks (miedemasails.nl)

Ik heb vandaag een mooie oplissing gezien. Was vastgezet op de originele giek. Maar toen bedacht ik dat je daar weer moeilijkheden mee hebt met een kuiptent.

Ik denk dat ik eens een spoel lijn ga kopen en wat experimenteren. Perfect voor een windstille dag.

Ik heb wat youtube video’s gekeken, denk dat ik een systeem wil zonder de hoes (dus allen de lijnen van een lazy jack, en dan zo maken dat na het zeilen e.e.a. langs de mast kan hangen zodat er een normale huik of dektent overheen kan.

Ook wel een interessante, ik vaar eigenlijk altijd met wisselende bemanning, blijft gedoe en voor solo ook handig inderdaad. Wil er wel geen enkel nadeel mee hebben qua zeiltrim. Geen absolute must maar wel handig.

Wel, jullie specificaties komen overeen met die van mij. Na het bekijken van twee haven vol zeilboten met lazy-jacks kwam ik er ook achter dat het systeem met “vaste flappen met rits” wel handig is maar ook een boel nadelen heeft.

  • geen dektent over de giek
  • toch nog een apparte huik voor aan de mast
  • de onderste 30 à 40 cm van je zeil wordt niet optimaal gebruikt
  • Het is eigenlijk geen zicht :wink:

Daarom dacht ik er ook aan om vertrekkende van de openingen in de giek (wat zijn die clevers toch handig) lusjes te voorzien waarvan lazy-jacks vertrekken. Alles samen laten aan de zaling en terug naar beneden.
Je gebruikt die lazy jacks dan alleen als strijkhulpje. Eenz zeil gestreken moet je het uiteraard nog opdoeken voordat je de lazy jack weg neemt en de huik er over zet.
De eerst volgende windloze dag ga ik testen.

Met een lazyjack heb je wel een dingetje bij het hijsen van het GZ. De uiteinden van je zeillatten moet je aan de binnenkant langs de lazyjack draden leiden en dat is nog wel eens een dingetje bij wat meer wind.
Verder niets dan voordelen is mijn ervaring:
Mijn Corveette 600 was bij aankoop (en nog) voorzien van een lazyjack. Een dicht ritsbaar geheel dat als huik om het GZ komt. De lazyjack is dmv 2 lange ritsen aan de broek (GZ geeft geen open broek) van het GZ bevestigd waardoor naar wens redelijk eenvoudig te verwijderen is. Onderin de lazyjack zit een soort gaas materiaal waardoor bij regen, onder het zeil geen water in de lazyjack blijft staan en kan ventileren.
In de haven vier ik de lazyjack draden zodanig dat de dektent gewoon over de giek gelegd kan worden.
Idd heb je aan de voorkant nog een aparte huik voor om de mast nodig.
Of het wel of geen gezicht is is een kwestie van smaak.
Nog zijdelijkse info: Mijn bootje staat, met gestreken, mast het grootste deel van het jaar op de trailer onder een dekzeil en de zeilen liggen in de kajuit.

Yup. Hier zouden wij ook voor gaan. Eens zien hoe we zo’n systeem kunnen opbouwen.

Rob

Ik heb zojuist een mail gestuurd naar Miedema Sails met een vraag voor een voorbeeld. Een waardeloze website van hun, waarbij totaal geen foto’s van hun producten staan. Hoe moet ik dit als klant dan beoordelen op afstand.
Clever 23 toebehoren via Miedema Sails

Rob

Miedema zit komende winter zo bij zo vol voor canvas.
Ik vraag me af wat je met een bootje van 6.80 meter met lazy jacks moet
Je hebt geen idee wat het zeil qua bolling in de jack doet
No brainer voor mij

Huh. Tijdens zeilen kan je die lijntjes toch even langs de giek laten lopen. Een lazy bag zou ik inderdaad niet doen.

zit er ook sterk aan te denken, maar ik vraag me af hoe het met de leuvers moet, onder aan de mast (bij de giek) zit een gat waar de leuvers in moeten, als je een lazy jack hebt, maar al je leuvers vallen er uit lijkt het me toch niet handig. Iemand een idee?

Je grootzeilleuvers blijven toch mooi in de sleuf zitten dankzij dat schroefblokje? (Heb geen idee wat de juiste naam is)
Dus op zich moeten lazy jacks mogelijk zijn zonder er nadelige gevolgen van te hebben.

Ik heb geen schroefblokje, bij mij is de situatie aldus: begin giek zit er een sleuf in de mast die de eerst 20 cm een 2,5 cm breed is ongeveer, pas daarboven hebben de leuvers grip in de mast.
Dat onderste deel zou je met een klemmetje kunnen afsluiten, maar ik weet niet hoe het zeil dan hangt als het neer is gelaten (of het zich netjes laat opvouwen)

Zo’n schroef blokje heb ik helaas ook niet. Ben ik al poosje naar op zoek. Weet iemand die nog te vinden? Heb er nu een elastiek om heen knetter strak die ik op en neer kan doen om er een leuvertje uit te laten igv van reven.

Als ik het zeil streik en het vanuit de kuip een beetje begeleid valt het best mooi om en om. Denk dat dat zijn weg wel vindt ook met een lazy jack.

Ik heb zo’n schroefding gekocht bij De jong watersport in Heeg. Zaterdag ben ik daar en maak ik een foto van hoe het bij mij gefikst is. ik kijk dan even in de winkel wat het artikel nummer is (en de kost)

top, ben benieuwd naar de foto’s, wellicht dat ik alles een keer bij elkaar raap en nieuwe zeilen bestel incl lazy jack en mastschroefdingetje

Heel graag dan bestel ik er een paar.

Zijn het deze misschien???
Zeilsledestopper rond - Zeil Accessoires - Dekuitrusting De Jong Watersport

Nee, die van mij heeft een plat plaatje ipv de cilinder.

1 Like