Lang- of kortstaart BBmotor

Ik vaar op dit moment met een mariner 5 PK langstaart 4-trakt buitenboordmotor.
Nu heeft deze geen lichtspoel en wil niet stationair blijven lopen.
Nu vind ik 5 PK net iets te weinig en zit erover te denken aan een iets krachtigere motor.
Omdat ik het vooruit achteruit schakelen lastig vind bij het manouvreren zat ik te denken aan een 2e hands 2-takt mercury of mariner 6PK.
Deze schakelt door de hendel de andere kant op te draaien en daardoor kan je met een stukje verlenging makkelijk gas geven en schakelen vanuit de kuip.
Nu vraag ik me af of een langstaart wel nodig is voor een clever.
De motorsteun is redelijk dicht boven het water en bij ondiep water zit je niet meteen met de motor op de bodem.
Wat zijn de ervaringen op dit gebied.

PS Ik heb de boot sinds september 2009 dus niet veel ervaring net de clever.

@Jos,

Voor wat betreft kort-, of langstaart is langstaart duidelijk te prefereren. Het verschil is ca. 12 cm. Met flinke golfslag is zelfs de langstaart soms te kort. Dat is tevens het grote nadeel van een bb motor.

Betreft de schakeling voor / achteruit heb ik de beste ervaringen met het systeem van bijvoorbeeld Yamaha. Dit is een separate handel met de standen achteruit / vrij / vooruit. Dit heeft als voordeel dat je de motor is elk toerental - dus niet alleen stationair - kunt schakelen.

Het systeem van Mercury - met de handel - heeft iemand anders op het forum - namelijk Listo. Misschien kan hij de voor en nadelen hiervan vertellen.

Betreft vermogen; ik heb zelf een 9.9 pk 2 -takt met werkschroef.
behoorlijk overpowered. Ik denk dat 6pk 4-takt een prima alternatief is. Maar dat zijn wel ééncilinders denk ik, dus minder mooi lopen maar wel lichter.

Succes.

Waterman

De keuze voor langstaart wordt ook ingegeven door je inlaat van koelwater en de schroefdiepte. Bij mij zou motorzeiilen met helling over bakboord met een kortstaart onmogelijk zijn. Mijn langstaart steekt dan net diep genoeg, en zelfs die hapt af en toe lucht. Een schroef die wat dieper steekt (niet te diep natuurlijk) werkt ook effectiever, volgens mijn trimhandleiding van de Honda.
Bij ondiepte doe ik mijn motor schuin omhoog (stuurt zeer slecht, en roer is dan ook al omhoog. is niet anders)
Zelf heb ik 8 pk 4takt, 2 cylinder, maar als ik mocht kiezen zou ik liever een 6 pk 4 takt 1 cylinder hebben, vanwege het gewicht, sneller warm worden, en hogere toeren, waardoor sneller accu vol.
Voor het varen tegen stroom heb je niets aan meer PK’s vanwege rompsnelheid. Voor het varen tegen (harde) wind evt. wel

succes, Ton

ik heb een yamaha 8 pk 4 tact kortstaart met werkschroef
zeilmoteren met de motor aan de hoge kant gaat niet
met golven tegen de wind in is geen probleem

veels te veel pk’s met 1/3 gas heb ik al 5 knoop
maar achteruitslaan doen hij als de beste

vooruit/achteruit kwestie van aan de goede kant gaan zitten
koop alleen een 2 tact als je shell aandelen hebt

ton/mitz

Hallo

Ik gebruik een 2-takt mercury 6PK, met een hendel voor gas/voor/achteruit.
Het is een 2 cylinder en hij past goed op de Clever.

Gr Fred

Hoi Jos,

op mijn boot zit zo’n 6 pk 2cyl 2 takt langstaart. Wel met een werkschroef. Tot op heden geen tekort aan vermogen maar er is ook niet veel over. Met een kortstaart kom je volgens mij bij golfslag helemaal niet van de plek maar Ton zijn ervaringen zijn anders. Op de wadden tegen 6Bft in moesten wij met alle drie de opvarenden achter in de kuip zitten om voldoende water rond de schroef te houden.
Ik vind de bediening eerlijk gezegd onhandig. Bij vooruit varen is meer gas geven rechtsom, bij achteruitvaren is meer gas geven linksom draaien. Omdat eea ook nog eens achter je rug gebeurd wil het maar bij mij maar niet goed in mijn hoofd komen. Gevolg is dat ik nogal eens rem als ik gas wil geven en andersom.
Maar het is een betrouwbare motor. koude start is nogal eens extra met de choke werken en dan een paar keer trekken. Maar eenmaal gelopen op een dag start ie moeiteloos.
Verbruik is 1 liter per 2.5 mijl 1:100 mengsmering

Groeten, Rob

Op mijn boot zit een 8pk 2 cylinder 2-takt langstaart zonder werkschroef. Met veel golfslag op het IJsselmeer komt de schroef nog wel eens boven water dus een langstaart ben je zowiezo nodig.
Een werkschroef verdient ook wel de voorkeur. Wannneer ik met harde wind op de kont wil afremmen b.v. voor een sluis of brug dan kan ik niet of nauwelijks achteruit tegen de wind in komen. Je ziet de schroef dan veel luchthappen omdat ook de uitlaat nabij de schroef zit.
Verder vindt ik de motor niet echt zuinig en lawaaiig. Maar je hebt tenslotte niet voor niets een zeilboot dus hij gaat zomin mogelijk aan.

Ik gebruik alweer 4 jaar tot grote tevredenheid een Honda 8pk 4 takt langstaart.Totdat hij gestolen werd hadden we een kortstaart, en dat was af en toe toch een gemis, ook omdat de schroef niet diep genoeg stak, ik kon naderhand duidelijk een verschil in vermogen merken…
Het enige wat ik nog wens is een werkschroef, omdat de motor nu duidelijk vermogen over heeft, halfgas heeft hetzelfde effect als volgas…

Ik heb ook de Honda 4t 2 cyl. 8pk. Bij mij geeft gas erbij geven op een gegeven moment ook geen extra snelheid meer, maar dat los je toch niet met een werkschroef op ? Is toch meer de beperking van de rompsnelheid ? bij mij stagneert het ergens rond de 6 knopen.
Een werkschroef is voor lage snelheden en zware boten (zoals zeilboten, kleine spoed) i.p.v. grote spoed op speedboot.
Ik zou gaan voor een 6 pk met werkschroef vanwege bovenstaande effect. Je hebt anders gewoon PK’s over waar je toch niets mee kan. Bij een 6 PK zal je dan wel volgas varen.
Ik heb werkelijk nog nooit volgas (nou ja, wel uitgeprobeerd natuurlijk) gevaren met de 8 pk, simpelweg omdat het geen extra snelheid meer opleverde. Overigens wel uiterst tevreden over de Honda, alleen te zwaar.

Ton

een werkschroef heeft een grotere spoed dan een “normale” schroef. Als je die dus ipv de normale schroef zet geeft dezelfde motor dus meer kracht bij hetzelfde vermogen, er wordt meer van de motor gevergd, dus de pk’s worden effectiever gebruikt.

Volgens mijn heeft een werkschroef een kleinere spoed en een groter blad opervlak. dit zorgt voor een grotere trekkracht en een lagere snelheid. Ik denk dat je het beste af bent met een normale schroef.
dan haal je een hogere snelheid bij mij 6pk 4takt Yamaha 7 Kn
Met een werkschroef zal je sneller stilligen bij achteruit slaan en bij hoge golven er beter doorheen kunnen ploegen. Maar de bb motor zal regelmatig uit het water komen dus heeft dat niet veel zin.
Dus bij hoge golven lekker zeilen gaat veel beter. (staat meestal wel wind)

gr peter

ik heb een 8 pk 4 tact kortstaart en daar heb ik een werkschroef op laten zetten, want ik merkte dat hij zijn vermogen niet kwijt kon

nu heb ik dus dezelfde snelheid met minder toeren, 5 knoop bij 1/3 gas
geef je een dot gas met weinig snelheid dan schiet je vooruit of achteruit (ook wel eens handig)
achteruitslaan is ook met veel wind en golven op de kont geen enkel probleem, samen achterop gaan zitten, veel gas dan trekt hij de kont omlaag

houdt zijn snelheid beter vast met golven en wind op de kop
ton/mitz

Een werkschroef heeft idd een kleinere spoed - afstand die de boot aflegt bij 1 omwenteling van de schroef - en een grotere diameter, in verhouding met een normale schroef.

Met een zeilboot wordt je beperkt door de rompsnelheid in tegenstelling tot bijvoorbeeld rubberbootjes waarmee je veel hogere snelheden behaalt . Dat vereist natuurlijk een andere schroef.

Het moet zo zijn dat de motor op cruisesnelheid lekker op toeren komt en daardoor zuiniger en duurzamer draait. De spoed van een werkschroef is op een zeilboot meer dan voldoende om de rompsnelheid te halen.
Is de spoed te groot dan loopt de motor niet lekker, moet te hard werken om op toeren te komen, slijt harder en draait op cruisesnelheid vervolgens een te laag toerental. Vergelijk het met tegen een helling op fietsen in de hoogste versnelling.

Ik heb een experiment uitgevoerd met mijn Yamaha 9.9 pk 2 takt met werkschroef en met een gewone schroef. Het was met beide schroeven uitstekend werkbaar. Met de gewone schroef lag de stationair snelheid een stuk hoger door de grotere spoed. Lastig in de haven. Ook was het toerental te laag bij cruisesnelheid waardoor de motor niet zijn maximale koppel bereikte. maximum snelheid was zo 6.8 knt, iets over de rompsnelheid.

Vervolgens de motor op een rubberbootje gemonteerd van 3 meter en toen kwam de motor wel volledig op toeren, accelereerde lekker en de topsnelheid bedroeg 32 km/h (gps)

Dus na het experiment weer de werkschroef gemonteerd en de gewone schroef is reserve…

Waterman