Kuipbanden kunnen losbreken

Ik ben vorige maand bijna op het ijselmeer over boord geslagen doordat het stiksel van een zijde van kuiprandbanden (de canvas verlenging van de zeerailing ter hoogte van de kuip) plotseling volledig losknapte. Vervangen van stiksels lost dit probleem trouwens op (voor zo lang het duurt).

Ik zie vaak mensen ontspannen tegen die band aanhangen, en zou willen aanraden dit alleen te doen als de stiksels niet ouder dan een jaar zijn.
groet
JW

Schrikken he? Is mij ook (bijna) gebeurd met 5 knopen op motor varend op clever uit 99.

Waarbij ik gelukkig houvast aan het roer kon vinden en ik net niet overboord ben gevallen. Mijn zoon van 6 - genietend op de preekstoel en enig bemanningslid - heeft gelukkig niets gemerkt…

De stiksels bleken totaal verteerd. Zeilmaker heeft nieuwe banden in rood gemaakt. Ik zal ze regelmatig controleren en eens in de zoveel tijd laten doorstikken.

bekend verhaal. Twee jaar geleden is een bemanningslid op het Gooimeer over boord gegaan doordat de band het begaf. Bij een schoenmaker de banden opnieuw dubbel laten stikken. Inmiddels nieuwe banden gekocht bij een zeilmaker.

Dick, Hilversum

Opletten dus!

Hallo

Ik wil mijn kuipbanden vervangen. Weet iemand waar je de rode band kan kopen?

Alvast dank
Fred