Kraanlijn

Wij hebben sinds vorig jaar een Clever 23 uit '96. Na een seizoen varen zonder al te veel aanpassingen zijn we dit jaar begonnen om de boot te updaten. Ons exemplaar was erg karig getuigd en we hebben binnen de boel eens onder handen genomen.

De kraanlijn bestond uit een erg dun lijntje wat als een grote lus vastgeknoopt zat. Ik wil graag de giek wat hoger kunnen heisen als we in de haven liggen of voor anker.
Hoe is dat standaard uitgevoerd op een Clever? ons exemplaar heeft nogal wat wat eigenaardigheden die ik op foto’s van andere exemplaren niet zie.

Hoop dat iemand mij een goede tip aan de hand kan doen.

Groet, Mark

Bij ons loopt de kraanlijn via een katrol boven in de mast (boven die van de grootzeilval) door de mast naar beneden. En dan door de klem. Ik denk ca 6 mm diameter lijn.

Als ik de giek kwijt wil uit de kuip zet ik hem meestal aan een scepter van de zeereling (opzij dus). Ik heb een zo’n snelkoppeling onder aan mijn grootzeilschoot gezet.
Verder zie ik racers de grootzeilval wel eens als kraanlijn gebruiken, nadat het zeil gezakt is. Nadeel is natuurlijk dat als je de boel laat zakken de je giek op het dek ligt. Maar misschien kan je daar het al aanwezige "kraanlijntje"voor gebuiken en dan grootzeilval overzetten ?

succes Ton (4ever)

Dank je, Ton

Ik zal als we de mast eens strijken de kraanlijn door de mast halen.
Voorlopig nog maar even een noodoplossing.

Groet, Mark