Koelkast accu en lader

Ik heb een Clever met een 65 AH accu, een motor met laadspoel en verder geen instrumenten behalve de verlichting en de bilgepomp.

Ik overweeg om instrumenten te plaatsen zoals log/diepte en evt. snelheid en een koelkast. Ook zal ik een acculader nodig hebben voor het laden aan walstroom.

Is er iemand die kan adviseren aan welke specificaties de acculader moet voldoen, welke capaciteit? En is de accu voldoende zwaart voor gebruik van een koelkast.

Alvast dank,

Reinier

Een koelkast eet aardig wat stroom :

Ik heb alleen verlichting, instrumenten en stuurautomaat met 65 ah accu. Ik wil niet groter i.v.m. gewicht. Bij langer stuurautomaat gebruik bij wat meer wind is dat al onvoldoende als er niet bijgeladen wordt. Dus als je aan het zeilen ben krijg je denk ik ook probleem met de accu als de koelkast wat langer aanstaat.

Om te laden gebruik ik nu nog uitsluitend BB-moter (6 ah). De verlichting binnen heb ik schakelbaar gemaakt zodat ik maar 1 lampje hoef te gebruiken. Ik vaar steeds minder op de motor. Nauwelijks de haven uit en de zeilen staan. Ankeren doe ik ook zoveel mogelijk zonder motor. Dat geeft dus probelemen met de accu. Daarom binnenkort een 4ah klein daglicht-zonnepaneeltje. Is minder efficent dan een ‘gewoon’ zonnepaneeltje, maar doet het beter bij bewolkt weer. Kostte mij € 60 incl. regelaar. Voor mij waarschijnlijk voldoende om accu vol te houden.

groet, Ton

Kijk even op www.omvormers.info ik heb daar een omvormer/acculader gekocht werkt perfect en niet duur. Welke acculader je nodig hebt hangt uiteraard af van je enegieconsumptie.

Groet,
Jan.

Hoi Rienier,

welke accu’s en welke lader kan je uitrekenen:

kijk welke stroom-gebruikers je hebt en kijk hoeveel Watt die zijn. Deel het aantal Watt door 12 en je heb het amperegebruik.

Nu kijk je hoeveel uur die bepaalde gebruiker aan staat. Dat vermenigvuldig je met het aantal ampere. nu heb je een getal in ampere-uur. Maak een overzicht van al je stroom gebruikers en je hebt het aantal ampere-uur wat je per dag nodig hebt.

De accu laadt ook weer op:
Hoe lang loopt de motor op een dag? Aantal uren motor maal het aantal amperes laadstroom van motor is weer ampere-uur de je van je gebruik af kan trekken

Als je het gebruik neemt en daar weer bij opteld wat de motor laadt (netto gebruik), dan moet je nog bedenken hoeveel dagen je zonder walstroom wilt. Stel: twee dagen. Dan neem je een accu die twee maal je netto gebruik is.

En dan je lader:
hoe zwaar is je accu? Hoeveel uur wil je aan de walstroom voordat je accu vol is? Zo kom je op een getal van bv 10 A of 20A

rekenvoorbeeld:
gebruikers zijn:
log/diepte/wind gebruiken samen 200mA
lampje binnen 2 maal 6 W
toplicht 25 W
radio 1 A

log/diepte/wind staan 8 uur aan 200mA *8 = 1.6Ah
lampje binnen 1 uur 6W/12V = 0.5A maal 1 uur is 0.5Ah
toplicht 3 uur aan 25/12 maal 3 is 6.25Ah
radio 5 uur aan is 5 Ah
totaal stroomgebruik op een dag: 13.35 Ah

laadspoel 4 A motor 1 uur per dag aan levert 4 Ah op

totaal gebruik op een dag: 9.35
kan ik met een 50 Ah accu (is een kleintje) het eendag of vijf volhouden zonder bij te laden.

wat voor een accu-lader?
nou, een 50 Ah accu is na 5 uur vol met een 10 A acculader. Dat is voldoende.

Let wel op: jij wilt een koelkast gaan gebruiken. Die gaat heel behoorlijk roet in het eten gooien omdat die meestal nogal wat gebruiken, en hij staat 24 uur per dag aan.

Toen ik mijn boot kocht zat er ook een koelkast op van 50W, die heb ik er direct afgehaald omdat ik dan met 2 maal 50 Ah accu’s elke avond in de haven aan de walstroom moet liggen.

Groeten,Rob

Ik maak sinds 2 seizoenen gebruik van een Ctek XS 3600 druppellader. Deze kan continu op de akku aangesloten blijven en houd de conditie van de accu goed op peil.
Er zijn ook duurdere versies te koop die nog meer mogelijkheden hebben.

ctek

CTEK Consumer

Rob, Ton en Jan,

Bedankt voor jullie reactie!
Ik zal nog eens goed nadenken over de koelkast.
Heb inmiddelen een 10A acculader gekocht die automatisch in-, en uitschakeld.

Nu wil ik een multmeter installeren. Ik denk aan de Raymarine bidata a 289,-er moeten twee sensoren worden geinstalleerd. Wie weet de juiste plek voor deze sensoren en wat vinden jullie van Raymarine?

Bedankt voor de info!

reinier