Klapperende zwaard

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, vandaar dat ik me even voorstel.
Ik heb na een paar kleine open zeilbootjes vorig besloten een new classic 700 te kooen.
We varen veel op het was en mogen graag ankeren op ondiepe plekken, ideale boot voor ons.
Vorig jaar zijn we een keer aan de grond gelooen met een snelheid van 5 knopen, we schrokken ons lam, wat een klap was dat.
Alles werkte nog naar behoren dus we hebben ons er verdr niet te druk om gemaakt.
Nou hoor ik de laatste tijd steeds vaker het zwaard bonken, bij een beetje golfslag is het geluid al aanwezig.
Ook tijdens het droogvallen (opgetrokken zwaard) bonkt hij.
Ik wil deze winter een inspectie doen door de kiel eruit te laten liften.
Ik weet dat er al vaker op dit forum over wordt gesproken maar ik kan geen tekening van het mechanisme vinden.
Is er iemand die deze kan posten? En indien mogelijk mij de tekening via de mail toesturen?
f.stel@Live.nl
Alvast bedankt vor de reacties.

Gr
Freerk

Wat bedoel je juist met een tekening? ik heb wel wat foto’s getrokken toen de kiel er bij mij uit ging. Al bij al is het niet zo complex.

Toen ik mijn Clever 23 in 1997 kocht liet ik een osmosepreventie op het onderwaterschip aanbrengen. Daarvoor moest ook de binnenzijde van de kielkast behandeld worden en dus de kiel eruit. Die moet naar boven eruit worden gehesen en daarvoor moet één van de maststeunen verwijderd worden (en natuurlijk de liertrommel en -as).
Wie kan mij vertellen wat het gewicht van een rvs kiel is? Ik hoorde dat die 50 kg zwaarder zou zijn dan de standaard gietijzeren kiel van 280 kg (of is bij de 280 kg ook de binnenballast gerekend?) Kan ik nergens vinden.

Waarom moet je het juiste gewicht kennen? Als je de boel eruit takelt zou ik genoeg veiligheid inbouwen. Dus niet op breeksterkte van het touw werken.

IK heb zelf ook een clever 23 en merk dat sinds ik hem heb ook een klapperend zwaard heb. Zit te denken om het een en ander grondig te inspecteren. Hebben jullie al tekeningen gevonden en VMarinus, zou jij de foto’s ook met mij willen delen?

De Sportina van @tonmitz had bij verkoop aan mij min of meer het tegenovergestelde probleem. De hefkiel liep aan bij het hijsen, dit doordat de zwaarder uitgevoerde verbindingen net te dik uitpakten. Ton heeft het hier en daar wat laten aanpassen en nu loopt het gesmeerd en is het volgens mij heel robuust. Het blijft de zwakke plek en dus ook voor mij goed in de gaten houden in de toekomst.

Hier de foto’s van hoe het er afgelopen zomer weer in is gehangen:

Tekeningen ben ik nooit tegengekomen en heb heel wat afgestruind op zoek naar goede content.

bedankt! dit geeft mij in ieder geval heel wat meer inzicht. Ik vermoed dat als de kiel bonkt dat de blokjes onder de lasverbinding wellich versleten zijn. Nu plekje vinden in de buurt van leiden waar ik de kiel omhoog kan halen. Jammer dat er nergens tekening te vinden zijn, heb zelf ook al aardig wat rond gespeurd.

Hallo,
Bedankt @Koen360 om me even te wijzen op de reactivatie van het forum.
@rinse Ik heb het takelwerk om de kiel er uit te halen gedaan onder een grote (gezonde) boom. Zie foto’s.
Met een kettingtakel en wat geduld haal je de kiel er zo uit.
Kiel eruit, bootje wegrijden en kiel naar beneden. Dan kan je alles nazien (en poetsen)

Zoals je op de foto kan zien heb ik eerst de twee hoekprofielen voor de maststeun verwijderd. Ik ben niet zeker dat dit nodig is, maar had een lek langs daar. Dus na het herplaatsen van de kiel is die maststeun nu goed afgekit teruggeplaatst. Sindsdien geen problemen meer.