Klapperende kiel.

Voor het eerst dit jaar weer een weekeindje weggeweest en gelijk valt me weer op dat de kiel hinderlijk heen en weer klappert Dit gaat gepaard gaat met een bonsend geluid, wat vooral duidelijk hoorbaar is als je binnen zit… Het is net of er teveel zijdelingse speling in zit. Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Misschien zijn de rubberen geleiderollen wel versleten. Wie heeft deze wel eens vervangen?

Het is algemeen bekend dat het zwaard van de Clever behoorlijk kan bonken. Wij (Corjan/Chris) van de Joy varen regelmatig op zee, en dan heb je daar bij golfslag ook ‘last’ van. Ik geloof daarom niet dat het komt door versleten blokken of iets dergelijks, maar gewoon ruimte doordat het zwaard min-of-meer vrij hangt aan die blokken. Ik heb wel eens gehoord over iemand die die ruimte opgevuld heeft, maar weet niet of hij dan nog wel (eenvoudig) het zwaard kan hijsen…
Ik ben dus ook benieuwd of iemand goede suggesties heeft!

Corjan

Het beste zou zijn als de rubberen geleiderollen d.m.v. veerdruk naar buiten geduwd werden maar dat is niet makkelijk te realiseren.
Stel de rubberen rol is 2mm versleten wat je volgens mij al gauw hebt met een boot van 10 jaar oud en zo’n ruwe binnenkant van de kielkast, dan heb je al 4mm extra speling.

Ik had ook een klapperende kiel, totdat ik besloot de lijn volledig te laten vieren. Sindsdien nergens last meer van. Als ik de lijn iets onder spannig gooi gaat-ie weer klapperen.

groet, Ton 4 ever

LET OP LET OP LET OP LET OP LET OP

Na een stevige zeiltocht afgelopen Hemelvaart vanaf Terschelling buitenom naar Hoek van Holland, met gemiddeld windkracht 6, (bijna volledig tegen) hoorden we voortdurend een nogal schurend geluid naast het gebruikelijke gebonk van het zwaard. Geen aandacht aan geschonken, doch later (tijdens onze aanwezigheid bij de Volvo Ocean Inportrace) bleek onze gehele geleidebrug van de ophaalplaat van het zwaard afgebroken! De voetplaat van het geleidesysteem zelf zat nog met twee-en-eenhalve bout vast in het zwaard. Twee bouten waren finaal afgebroken (de achterste lange die door de rubber stootblokken c.q. eindstoppers loopt) en de voorste. Eén van de overige bouten was half los, derhalve hing het hele zwaard uitsluitend nog aan de staaldraad! Na met behulp van een kraan er uit lichten van het zwaard bleek dat de brug waarin de geleiderollen zich bevinden slechts met enkele puntlasjes aan de voetplaat bevestigd was. Door het doorroesten van enkele bouten is devoetplaat gaan buigen en is de geleidebrug finaal afgebroken.
Wij hebben geluk gehad! De geleidebrug is inmiddels opnieuw gelast, maar nu van voor tot achteren, door en door, op een voetplaat van 2 x 6 mm. RVS in plaats van 1 x 4 mm. Het geheel wordt opnieuw bevestigd met 6 goede M12 bouten (A4 -kwaliteit). Wij kunnen er weer tegen aan, maar zullen voortaan beter ons ophaalmechnisme op gebreken controleren!

LET OP LET OP!

Tijdens ons bezoek aan de Volvo Ocean Inportrace (voor de kust van Hoek van Holland) bleek de gehele ‘geleiderol-driehoek’ van ons zwaard afgebroken. De lasnaden waren volledig afgescheurd, zodat we de gehele driehoek boven dek konden tillen.
De constructie bleek nogal zwak geconstrueerd.
Na demontage hebben we de gehele plaat, (die bij ons totaal verbogen was en nog maar met twee bouten aan het zwaard vastzat!!!) opnieuw van RVS laten maken en 2x zo dik uitgevoerd. Vervolgens de geleidedriehoek volledig door laten lassen en verstevigd (hij bleek eerder slechts met puntlasjes vast te zitten!). Het geheel zit nu weer stevig op z’n plaats.
Voortaan zullen we de constructie vaker controleren, maar we hebben er nu wel meer vertrouwen in. Mogelijk dat de constructie in de loop der tijd wel verbeterd is (onze Clever stamt uit '93), maar de uitvoering zoals op onze boot zat, was duidelijk te zwak voor de stevige zeeën waar we regelmatig op zeilen. Controleren dus!! En let goed op de bouten! Bij ons bleken diverse bouten, gezien de roestvorming op de breuvlakken, al veel langer ingescheurd!

Toen ik onze clever (1996) twee jaar geleden voor het eerst meename op het ijsselmeer bonkte het ook vreselijk. in Stavoren aangekomen bleek ook de driehoekige doos met de geleiderollen volledig van de grondplaat afgebroken. Bij demontage bleken de bouten wel allemaal nog heel. Een kennis heeft de hele constructie opnieuw gemaakt, van dikker RVS. Volgens hem was het afbreken een gevolg van slecht laswerk. Toen ik op de hele boot het laswerk nakeek bleek dat één van de roerpennen van de scharnierplaat gescheurd was. Die zat nog wel vast omdat de pen door het gat in de scharnierplaat steekt, maar met 6 Bf boven de ketelmeerbrug wil je toch dat de lasnaad ook goed is.

Nu bonkt de kiel alleen als hij gedeeltelijk ingetrokken is.

Groeten, Rob

Berichtje voor Joy,

henk Bezemer van het blad zeilen is bezig met informatie verzamelen over schepen met kielproblemen. ik heb mijn verhaal doorgegeven en hij reageerde en vroeg of ik wist of nog meer clevers dit probleem hebben gehad. Dus heb ik hem dit forum gewezen met jullie reactie.
Vind je het leuk om zelf kontakt met hem op te nemen? Dan moeten we even kontakt zoeken en geef ik zijn e-mailadres.

Groeten, Rob

Voor degene die hun kiel hebben laten repareren : Weten jullie wat hij weegt ? is hij met twee man te tillen ? Ik overweeg hem eruit te laten takelen via de bovenzijde om onderhoud/inspectie te plegen komende winter.

groet, Ton 4ever

Het volgende bericht kreeg ik van een Jantar eigenaar. Het schijnt dat de Jantar (Ook van de zelfde onwerper) ook veel last heeft van een klapperende kiel.

Hoi,

Sinds een jaar heb ik geen last meer van een klapperende kiel volgens mijn constructie van twee houten planken. De hoogte van de kiel is te zien aan de hoogte van deze twee planken boven dek.

Ik heb een ligplaats en de haven van Stavenissse.

groetjes,

Theodor Fengler
4696 BM Stavenisse
Molendijk 50
Tel. 0031 166 610 389
t.fengler@kpnplanet.nl

40822 Mettmann
Ostpreußenstr. 18
Tel. + Fax 02058 72 71 0
dr.theodor.fengler@t-online.de
Mobil 0049 170 914 80 67

Klik op de link hieronder om de afbeelding te zien.

Ik heb het plaatje bekeken, maar kom er nog niet uit hoe het zit. Weet jij het misschien ?? Ik ben erg geintereseerd, en anderen misschien ook… Twee plankjes aan de voorzijde van de kiel, los ? bevestigd ? Anders contact opnemen met de Jantar-eigenaar ??

groet, Ton

Ik heb ook nog een foto waarop de twee uitstekende plankjes te zien zijn.

Op het forum van de Jantar 21 staat het probleem ook nog eens duidelijk omschreven onder tips und techniek.

http://82015.homepagemodules.de/

Ton 4 ever

Afgelopen winter knapte de kielkabel toen de boot op de wal stond. om hem te repareren heb ik de kiel omhoog gekrikt en met een enorme stapel stoepegels en hout ondersteund. Dat krikken deed ik met een hydraulische krik van 2 ton.
Ik schat het gewicht op meer dan 250 kg. in eerste instantie met een stalen I-profiel van 3 meter als hefboom geprobeerd de kiel hoger te krijgen, maar dat lukt absoluut niet.

Laat je weten als het gelukt is de kiel er uit te krijgen?

Groeten Rob

Ik ga na deze berichten deze winter mijn kiel eruit hijsen voor inspectie en eventueel reparatie. mijn kiel klapert ook wel bij slechter weer. Ik Heb een aantal jaar geleden wel het asje van het blok aan de kiel zelf gebroken gehad. ik heb toen een steun gelast van 40cm hoog. Die over het gat van de kiel geplaatst en met een handtakel de kiel 300 kg op getakeld. Daarna het blokje gemaakt met een busje van brons tussen het asje en de schijf.

Ik zit er over te denken om de rubberen geleiderollen van de kiel te vervangen. Wie heeft hier goede ervaringen mee om het klapperen van de kiel mee te verminderen.

newclassickiel