Kilorace editie 2015

Eind september de kilorace gevaren. Ton Mitz was ook van de partij. Wij voeren met spi, Ton zonder. Erg grappig om te merken dat het in de uitslag maar een paar minuten scheelt.

Je zeilt op zaterdag en op zondag een wedstrijd van 2,5 uur. De tijden worden bij elkaar opgeteld, je verrekent met de SW waarde en je staat in de uitslag.

Zaterdag harde wind, wij kozen de Genua en Ton de gewone fok. Door de toenemende wind bleek de fok de beste keus. Aan de wind liep de Mitz uit, voor de wind de Listo. op de eindstreep een verschil van luttele minuten.

Zondag harder wind voorspeld, maar bij de start een flauw briesje. Toch maar de Genua er weer op, beide boten. Nu bleek dat de Mitz het aan de wind beter deed. Volgens Ton omdat hij nu eenmaal de beter zeiler is. Ik denk dat het ook wel kan schelen dat de Mitz een RVS kiel heeft met loodvulling, en de Listo een gietijzeren kiel. Verloop van de wedstrijd hetzelfde: aan de wind liep de Mitz in, voor de wind de Listo.

In de einduitslag gaat het om zeer kleine tijdsverschillen. heb je bij elkaar vijf uur gevaren, scheelt het soms seconden. In elk geval vielen mijn armen er af want ik ben beredruk geweest met spi hijsen, trimmen, binnenhalen, opruimen en klaarzetten voor de volgende hijs. Bij de Mitz aan boord leek het er minder inspannend aan toe te gaan.

We hebben dank zij de spi de Mitz net ingehaald. Er zijn ook nog wel fotos waar de Mitz voor ligt maar van deze vind ik de compositie toch beter

finish zondag. het woei zo hard dat veel boten de spi in de zak lieten. De listo tikte een paar keer de 8 knopen aan. Alle fotos zijn gemaakt in de luwte van het IJsseloog

https://www.kilorace.goedevaart.nl/joomla16/index.php/uitslag-2015 voor de uitslag

Gr Rob

Er staat alleen niet in het bericht wat de eind uitslag is.

Rob
dat leek maar zo, we waren bere fanatiek
alleen vonden we het te hard waaien voor de code 0 en de spi
misschien hadden we die 20 liter drinkwater, 25 liter benzine, ankerloodlijn, een vol krat blik eten en een tray bier beter thuis kunnen laten

ik heb trimadvies ingewonnen, en een cunninghamtalie geïnstalleerd en weet nu hoe die te gebruiken
er stond te weinig spanning op de achterstag vandaar die te diepe bolling in het grootzeil, en teveel doorhang in de fok
de achterstag vertraging bleek veel te weinig1:3, ik dacht dat er aardig spanning op de achterstag stond, niet dus
de vertraging is aangepast naar 1:12
succes toegewenst , komend jaar, je hebt het nodig, zeker als het zachter waait

Ton