kiel verwijderen

Hi,
Ik wil de kiel er graag uithalen voor reparatie. Heeft iemand een stappen plannetje voor mij ?
Gr. Jan

jawel:

-kiel optrekken tot de hoogste stand
-kiel ondersteunen
-mast weg
-mastvoet (2 platen) van dek schroeven. Boutjes zitten binnen achter de plafondbekleding
-nu het hefmechanisme van de kiel verwijderen:
-hefinstallatie spanningsloos maken (kiel is ondersteund)
-aan één kant van de kielkast zit een kleine bout met een schroefkop in een kunsstof plaat geschroefd. Die verwijderen
-kunststofplaat verwijderen
-je kan de as van de hefinrichting nu lostrekken. Of lostikken met een hamer)
-als je de as er uit trekt, valt de alu trommel in de kielkast naar beneden. Even ondersteunen
-de kabel gaat door een schijf op de kiel. Schijf wegnemen door borging te lossen en as opzij te schuiven.
-uiteinde van de kabel zit in een U-bout vast, moeren zitten binnen in de kajuit. moeren los en u-bout wegnemen.

Nu kan de kiel er uit.

Succes.
Rob

Hoi Rob,
Super bedankt. Alleen die laatste regel met die ubout snap ik nie. Waar in de kajuit zit dat dan

Op mijn boot loopt de staalkabel van de hefkiel van de trommel, via een katrol op de kiel naar een bevestiging boven in de kielkast. Die bevestiging is een U-vormig stuk RVS met op de uiteinden schroefdraad. Ik noem dat een U-bout. Het U-vormig deel zit in de kielkast, de schroefdraad steekt door het polyester naar binnen en de moeren zitten aan de binnenkant in de kajuit.

Gr Rob

Beste Rob,

Ik las jouw nuttige stappenplan om de kiel te verwijderen. Wellicht hoeft het bij mij niet zover te komen om de benodigd reparatie te doen; De staalkabel is gerafeld en ik vertrouw deze niet meer.

Zelf dacht ik aan de volgende aanpak, maar ik hoor graag of jij - of iemand anders - een beter idee heeft:

  • boot is in water (bouwjaar 1997 (de versie die nu ook nog verkocht wordt)
  • kiel helemaal omhoog halen en borgen op dek zodat hij niet kan zakken
  • U-bout / harp bovenaan staalkabel los maken en hulplijntje aan staalkabel maken
  • staalkabel wegtrekken tot aan de grote rol waar de haallijn op zit
  • het hulplijntje komt mee (later weer nodig)
  • staalkabel losmaken van de grote rol (Hoe moet ik nog uitzoeken)
  • nieuwe kabel aan ene kant bevestigen aan grote rol, andere aan hulplijntje
  • trek hulplijntje + kabel door de katrol op het zwaard
  • bevestig de kabel met u-bout / harpje weer in de zwaardkast
  • varen maar…

Vraagjes

  1. Iemand een beter idee?
    2 hoe zit de staalkabel in de grote rol (v d haallijn) bevesdtigd?
  2. Is er een vervangende kant en klare staalkabel te koop voor de Clever ?

Vraagjes

  1. Iemand een beter idee?
    2 hoe zit de staalkabel in de grote rol (v d haallijn) bevesdtigd?

  2. Is er een vervangende kant en klare staalkabel te koop voor de Clever ?

  3. nou, beter…
    Als je kiel helemaal geheven is en hij valt naar beneden, heb je enorme schade. is van de winter bij een NC700 gebeurd en die foto’s spreken boekdelen. Als je boot op de wal staat, kan je de kiel van onderaf borgen met een paar blokken hout.
    2 die zit twee slagen extra om de trommel, en dan vast aan één van de dwars-stukjes die tussen de twee trommelschijven zitten. Hij zit hierop vast door de kabel er om heen te slaan en dan met zo’n speciale tang er twee koppelingen op te knijpen
    3 Heb ik nooit naar gezocht. Bij een grote watersportzaak in Zwolle hebben ze rvs kabel met dunne tieren, losse koppelingen en zo’n grote tang. ik mocht die tang een paar uurtjes mee en dat werkt ook wel makkelijk.
    Er is een forummer die de RVS kabel heeft vervangen door een dynema lijntje. Die vervangt hij elk jaar.

Gr Rob

Dank voor je nuttige tips Rob

Ik denk dat ik de reparatie uitstel tot hij weer op de trailer ligt. Minder kans op schade

Groet

Roy

ik heb inderdaad de staalkabel vervangen door een dyneema lijntje, want de staalkabel vrat in op de koperen?? rolletjes
ls het alleen om de staalkabel te verwijderen?

doe je gewoon in het water met de kiel omlaag
haal de haallijn van de trommel, dan kan je erbij, alles verder laten zitten
haal (zaag) de staalkabel los, bind er een hulp lijntje aan en en trek met de kabel het hulp lijntje door (dit gaat wat makkelijker)
trek daarna een dynema lijntje van 12 mm door met het hulplijntje, 2 paalsteken aan de einden
doe de haallijn weer terug om de trommel
en klaar is kees
nou ja… ton/mitz

Beste allemaal, Om te beginnen ben ik nog maar net in het bezit van een NC700. Gezien de grote overeenkomsten met de Clever/Sportina heb ik veel gelezen en gebruik gemaakt van dit forum. Hiervoor had ik een Neptune 20.
Uiteindelijk heb ik mij aangemeld omdat ik nuttig gebruik heb kunnen maken van diverse tips en trucs. Bijvoorbeeld dit onderwerp waar ik nu in heb gepost.
Deze week viel er iets in de ruimte waar de kiel in geplaatst is en dat wilde ik er uithalen door de kiel helemaal omhoog te draaien. Ik heb het onderdeeltje terug gevonden maar zag nog meer liggen een losse bout… en 2 lege gaten waar een bout in had gezeten. Dat is niet goed dus.
Toen ik verder ging voelen bleek ik een bout in zijn geheel uit de bovenkant van de kiel te kunnen trekken dat was nr 3 dus. Ik zag verder nog 2 bouten die wel vast zaten

Onmiddelijk een stalen pijp onder de 2 rubberen rollen van de kiel gestoken zodat het hefmeganisme waar de katrol zit ontlast werd.
Aan de hand van boven genoemde stappenplan heb ik de kiel gereed gemaakt om er uit te takelen. Mijn zeilvereniging is in het bezit van een mastenkraan van 500 kg en daarmee heb ik de kiel uit de boot weten te takelen en op mijn trailer gelegd.
Wat bleek, het RVS mechanisme boven op de kiel was 45° gebogen 2 bouten zijn verdwenen en een kop van een bout was afgerot. Dat het RVS 45° was gebogen was van de bovenkant niet te beoordelen en bleek nadat de kiel verwijderd was.
Deze operatie heeft ca 3 uur/2man in beslag genomen.
Thuis gekomen bleken de bouten allemaal makkelijk te lossen en is de RVS plaat simpel gedemonteerd. De RVS bouten die losgekomen waren zijn aangevreten en daardoor uit hun schroefdraad gekomen. Ik weet dat de eerste eigenaar van deze boot een aantal jaar in zout water heeft gevaren. Wellicht is dat als schuldige aan te wijzen.
De RVS plaat is weer recht gebogen en vanavond heb ik de kiel weer in de antifouling gezet.
Morgen monteer ik de RVS plaat weer op de kiel en vrijdag kan ik hem weer in mijn NC700 laten zakken. Ik overweeg om tussen de kiel en de RVS plaat een kit aan te brengen en de bouten te voorzien van Locktide om te voorkomen dat ze los komen.
Ik heb nog geen ervaring met het posten van foto’s maar wellicht gaat mij dit nog lukken.
Het katrolletje is niet van koper maar is keramisch/steen. Heel apart. Ik overweeg een normaal blok te plaatsen in combinatie met een Dynema lijn van 8mm

Hopelijk heb ik hiermee bijgedragen aan een stukje ervaring op dit forum.

Groeten van een NC700 eigenaar die blij is met dit forum


Na de kiel terug geplaatst te hebben bleek ook het bonken van de kiel tot het verleden te behoren. Het lijkt erop dat wanneer de kiel bonkt een inspectie geen kwaad kan.
Al met al een leerzame actie die niet langer uit gesteld had moet worden.
Vandaag bij een matig windje toch 6+ knopen kunnen noteren. dat was ik niet gewend met mijn vorige boot

Groeten Willem
Zeilgebied: Volkenrak.