Kiel perikelen

Goede middag,
Sinds kort hebben wij een clever 23 en volgen met grote interesse het forum, en dan met name de kiel perikelen, daar worden we niet heel vrolijk van, ik weet nog niet hoe het met die van ons is, de boot staat op een bok en de kiel steekt ongeveer 30 cm onder de boot uit, is dit normaal of hebben ze de kiel op de bok laten zakken? Het lukt me niet om de kiel zo met de hand op te trekken, volgens de boeken zou dit moeten kunnen.
Nu ben ik naarstig op zoek naar een tekening of foto’s van mensen die de kiel gerepareerd hebben, bij de verhalen op het forum kan ik geen foto’s zien.
Groet, Hans

De kiel steekt er wel verder uit dan 30 cm. Het kan zijn dat de kiel omhoog getrokken staat omdat hij anders niet op de bok past. De kiel omhoog trekken, wanneer hij niet in het water ligt, kun je beter niet doen, dan heb je kans dat de staalkabel knapt.

als je de boot laat zakken op de kiel dan schuift die naar binnen.
kennelijk is er een lage bok gebruikt.
het is wel verstandig om in de winterperiode de kiel op de grond te laten rusten; ander staat er erg veel gewicht op de stempels.

Gr Rob

Ik heb vorig jaar mijn kiel volledig gedemonteerd toen de boot op zijn kar lag. Een beetje knutselwerk maar als je hulp hebt kan die er op namiddag uit en nagezien terug in.
Ik heb wel de bouten waarmee het “kielbeslag” mee aan de kiel hangt niet losgezet. alles zag er nog redelijk gezond uit dus heb ik geen risico genomen dat een bout zou afbreken bij het losdraaien.

Na 20 jaar zeilen met mijn Clever-23 ontdekte ik dat de staaldraadloper van het hefmechanisme van mijn kiel "harig"was. D.w.z. er waren staaldraadjes stuk. Door de kiel tot de laagste stand te laten zakken is de draad zonder spanning. Dan kan deze worden losgemaakt en worden vervangen. Het loont ook de hele haspel (van aluminium) uit de kielkast te halen. Door galvanische corrosie (RVS kabel op aluminium naaf en zeewater) behoorlijke schade, Na corrosievrij maken de naaf met polyester en glasvezel opgevuld en netjes rond gemaakt. Na een jaar ga ik weer checken.

1 Like

De staaldraad zit bij mij aan een kant vast aan een oog bovenaan de kielkast, maar hoe is dit aan de andere kant bevestigd? Ik neem aan bovenaan de kiel? Maar als je de kiel helemaal laat zakken, dan kun je daar via de kielkast toch nooit bij?
Ik vraag dit omdat ik de staaldraad (ook) wil vervangen door dyneema.

Je kan daar bij als je de kiel helemaal optrekt. Dan de kiel ondersteunen en de heflijn spanningsloos maken. Nu kan je overal van bovenaf bij.
De staaldraad gaat van het bevestigingsoog naar beneden door een blok wat vastzit aan de plaat die bovenop de kiel gebout is. Toen ik mijn boot kocht was dit (bronzen) blokje gespleten en zat de staaldraad hier klem in. Daardoor ging het heffen erg zwaar. Het blok vervangen door een tufnol blok.
De staaldraad gaat dus vanaf het bevestigingsoog door het blokje, dan naar boven en zit vast aan de kleine rol van het hetmechanisme. De bedieningslijn zit aan de grote rol.
De rollen kan je verwijderen door binnen in de boot een bout los te draaien die in een kunststof schijf zit. Op mijn boot aan de kant van de keuken. Is de kunsstof schijf er af dan kan je de as van de trommels uit de kiel tikken. Wel even de trommels opvangen in de kielkast: die zitten nu los.

Ik wil je met alle plezier een middagje helpen; waar lig je op de wal?

Groet, Rob

1 Like