Kiel New Classic 700 wil niet helemaal naar binnen

Hallo,

Ik heb net een new classic 700 uit 1997 gekocht waarvan de Hefkiel op de laatste 15 centimeter niet naar binnen wil. Nu zit er voldoende lijn op de trommel en valt mij op dat de onderkant van de kiel wat dikker is, ook zit er een klein gaatje in het RVS waar vocht uitloopt. Mijn vermoeden is dat iemand de talie van de hefkiel een keer heeft laten lopen terwijl de boot op het droge stond, waardoor deze met een klap naar beneden is gekomen en als gevolg hiervan het onderste gedeelte van de kiel wat is uitgezet. Voor zover ik kan beoordelen ziet de aanhechting van de hijsinstallatie op de kiel er nog goed uit, geen roest o.i.d. Ik ga de bouten nog wel aandraaien. Aangezien ik wil gaan traileren is het voor mij van belang dat de kiel volledig naar binnen kan.

Nu zit ik er aan te denken om de kiel op het uitgezette gedeelte warm te stoken met een verfstripper zodat het lood wat binnenin zit wat zachter wordt en dan de boel indrukken met een paar flinke lijmtangen. Iemand nog andere tips, ideeën hierover? Ook heb ik de vraag of ik met de mast op de boot bij alle bouten van de hijsinstallatie kom, of moet dan de mast eraf? Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Bootsman

Welkom op het forum Bootsman!

Dan mag je wel een beste verfstripper meenemen als je het lood zacht wilt laten worden. ik denk dat je meer hebt aan een haakse slijper. Er zit trouwens geen lood in de kiel, maar soms gietijzer en soms RVS Bij mijn weten zijn ze niet hol gebouwd en gevuld met lood, maar uit massief materiaal.
De kiel is onderaan vrij dun, ik kan mij niet voorstellen dan het door ‘platvallen’ komt. is misschien iemand aan het knutselen geweest met wat extra gewicht? De boot staat nu op het droge neem ik aan?
Op mijn boot kan het blok van het staaldraad op de kiel tegen de kopse kant van de rol van het touw komen. Scheelt ook zo’n 15 cm.

Om bij bouten van de bevestiging van de kiel aan de RVS plaat te komen moet je de mast er af halen.

Ligt de boot ook in Zwolle? Ik wil wel even met je meekijken?

Gr Rob

kijk eerst eens hoe de boel eruit ziet aan dek met de kiel helemaal omhoog
staat hij in zijn hoogste stand? bij een clever komen de rollen helemaal boven het dek uit.
volgens mij is het systeem nc/ clever precies hetzelfde
is er met de ophaallijn/ staaldraadje geknutseld? waar loopt het precies vast?
die kiel kan bij een clever niet vastlopen, er is centimeters dwarsruimte in de kast
als dit allemaal oke is, dan is misschien de kiel verlengd?
ik heb ook wel eens een clever gezien met een bulb eronder
wil je echt goed in de kielkast kijken, dan moet de voetplaat van de mast eraf
waar ligt de boot?
ton

Dank voor jullie reacties, @Rob, bedankt voor je aanbod maar de boot ligt nu nog in groningen. De reden dat de kiel vastloopt is echt een verdikking, niet iets wat is aangelast zoals een bult. De boot staat op een bok en je kunt zien dat de kiel niet verder naar boven kan omdat er geen ruimte in de kielkast is. De blokken komen inderdaad aan dek naar boven maar net niet helemaal. Kan ik ook foto’s invoegen vanaf mijn mac?

Groet,
Bootsman

Die verdikking moet later aangebracht zijn, want de kiel wordt van bovenaf gemonteerd. Is er niet een strip lood tegenaan gebout en glad gemaakt met plamuur?

Van i-mac weet ik niet zo veel, maar normaal plaats je foto’s door ze op een foto-site te zetten en dan hier in de berichten een link te plaatsen.
Ik gebruik daarvoor photobucket.

Gr Rob

Hierbij wat foto’s van de kiel. Voor zover ik kan zien en beoordelen is er niet iets bij aan gezet
image

even de link in orde gemaakt:

image

image

tja, dat is een heel bijzondere kielvorm. Hier val ik even stil.

wel heel bijzonder dat er uit een gaatje water lijkt te stromen. En dat je een gekleurde band onderaan je kiel hebt.
Erg moeilijk om dat vanaf een foto te beoordelen.

Je kan de importeur eens bellen; sailingcenter langweer. Misschien weten zij iets over aangepaste kielen?
Ik kwam ze op de HISWA tegen: erg behulpzaam.

Gr Rob

Bedankt voor de link Rob. Ik zal de foto’s eens doormailen naar langweer, misschien dat zij iets meer weten. Is inderdaad een raadsel hoe deze kiel zo is uitgezet. Ik hou jullie op de hoogte

heel vreemd, de kiel is ooit van bovenaf in de kielkast gemonteerd
je zou denken dat de verdikking later eraan gemaakt is
wat zegt de vorige eigenaar?
probeer eens een klein gaatje in de verdikking te boren?
dan kan je kijken wat voor slijpsel eruit komt
ton mitz

Beste bootsman!
Ik denk aan een andere oorzaak. Je rvs kiel is hol maar blijkbaar lek. Waarschijnlijk is dat water bij bevriezing uitgezet en heeft de kiel dikker gedrukt. “Even” dit herstellen vraagt goede voorbereiding en navraag. Al het werk heeft weinig zin als je de oorzaak (de lekkage) niet goed verhelpt. Het rvs zó heet stoken dat het lood smelt zal niet zo maar gaan. Vraag een expert erbij als je zelf onvoldoende technische know how hebt. Ik heb een Clever23 met ook (speciaal bij aankoop besteld) een rvs kiel ipv de standaard gietijzeren kiel. Bevalt me sinds 1997 buitengewoon goed. Succes, LEO