Kiel Jantar21 gedemonteerd

Zojuist de kiel gedemonteerd om te laten stralen en coaten. Zo op het eerste gezicht ziet de boutbevestiging er wel goed uit. Ik twijfel of ik de bouten los ga halen, wel het mooiste natuurlijk als ook de bovenkant (kopse kant) van de kiel gecoat wordt. Twijfel omdat de bouten allicht lastig los willen? Kant op slecht schroefdraad in het gietijzer?

Iemand ervaring en tips?

Poeh moeilijk te zeggen. Zou zelf wel willen weten of het roest ook niet de gaten voor de bouten zou hebben aangetast? Maar ik heb hier geen verstand van.

Bij mij is het door @tonmitz tot een geheel gelast, geen bouten meer. Of dat in dit geval ook kan met deze combinatie van metalen etc geen idee. Maar als het kan is het wel een heel duurzame oplossing.

Denk dat anderen meer kijk hebben hierop.

Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, maar ik zou de kop demonteren.
Alleen al om de kopse kant te kunnen behandelen
Is de kiel er al eerder uit geweest, en van welk bouwjaar is je boot?

Op het tweede gezicht zit er bovenaan bij de kop meer roest als elders
Denk toch dat het gietijzer en het rvs op elkaar invreet
Demonteren die hap

Kiel laten stralen en goed in de Acraton HSU gezet. Gaatjes op de foto zijn inmiddels allemaal “vol” met verf.

Messing blokje goed gangbaar gemaakt, dyneema lijntje en nieuwe val. Het kan er weer even tegen!

Good call, dit soort dingen moet je goed aanpakken met zoiets cruciaals als de kiel. Voelt goed?