Gezocht een stalen kiel of loden kiel voor onze Clever 23
Ik weet niet of de huidige flink verroeste kiel (onder en boven verroest) te redden Is
Gezocht een stalen kiel of loden kiel voor onze Clever 23
Ik weet niet of de huidige flink verroeste kiel (onder en boven verroest) te redden Is
Gelieve geen telefoonnummers te posten, kan nog wel eens voor ongevraagde telefoontjes zorgen van energiemaatschappijen etc.
De kiel is te redden.
1 de kiel moet er uit dat zal even lastig zijn, maar er zijn al diverse posts van mensen die het gedaan hebben, lees die even rustig door dan kom je al veel te weten.
2 als de kiel er uit is moet de omhulling (roestvrij staal) opnieuw aangebracht worden, en mogelijk zal hier en daar het geroeste ijzer vervangen moeten worden.
Is geen rocket science. Een nieuwe/tweedehands kiel zal je niet snel vinden, want iedereen met een Clever krijgt een keer de kiel voor de kiezen ![]()
Hoe ben je hier mee verder gekomen?
Deze lijkt me gietijzer, niet RVS. Denk dat er niet veel losse kielen beschikbaar zijn en zeker ook geen goede. Wellicht als er een boot total loss is dat de kiel nog de moeite waard is. Maar what are the odds.
Hij zal eruit moeten inderdaad, goed te doen, in heb de kiel er net vandaag weer in gehesen. En dan naar een goede werf. Denk of repareren of nieuwe laten namaken…
De kiel blijkt na inspectie beter te zijn als wat de foto doet vermoeden. In de komende maand ga ik het goede polyester van de kiel opschuren / opruwen en de drie plekken tot op het kaal staal afschuren. Daarna ontroesten met fosforzuur en conserveren met sigmadur 280.
Vervolgens wordt de kiel weer ingekapseld met vinylester polyester en afgewerkt Als laatste wordt hij in de antifouling gezet