I love it when a plan comes together

Ik rook geen sigaren maar vandaag had ik echt zin er een op te steken.

Na een paar maand “prutsen” vielen dit weekend alle puzzelstukjes op hun plek. De Aeolus is (bijna) klaar voor een nieuw seizoen.

Eens de grote winterkoude weg was, begon het te kriebelen. De Aeolus moest klaar gemaakt worden voor een nieuw seizoen maar we hadden tijd. Covid virussen hadden immers nog de bovenhand en we mochten Belgie niet uit.
Dus start van ambitieuze todo list.

• Vervangen van de schuif (deze was gebarsten)
  • Montage zonnepanelen
  • Montage automatische piloot
  • Degelijke USB oplaadmogelijkheden
  • Goede voeding voor de koelkast
  • Slechte verf op het roer te lijf gaan
  • Riggen van de nieuwe gennaker
  • Poetsen en polieren

Dit weekend kwamen de meeste klussen tot een goed einde.

• Zowel de schuif als de geleiders en het verticale schot zijn vervangen door nieuwe 8mm polycarbonaatplaat. Met de hulp van een lokaal werkplaats op maat gefreesd op de cnc. Wat ziet dit er nog mooi onbekrast uit.

Interessant om weten. Die polycarbonaatplaat kan je gewoon mooi afwerken met steeds fijner schuurpapier. Wil je de randen glanzend? Even met de gasbrander langs gaan en alles vloeit mooi terug in elkaar. Interesse in de CAD-files? Stuur even een berichtje.
    Tijdens de werken aan de garage kwam bovendien een slechte plek in de gelcoat (en later het laminaat) naar boven. Die hebben we dus ook maar in één beweging mee weg gewerkt.

• De zonnepanelen had ik reeds eerder aangehaald. Maar dit weekend alles afgewerkt en met de eerste “warmte” bevestiging gekregen dat ze het prima doen.

• Om alleen te kunnen varen tikte ik eind 2020 een “james” op de kop. Al kwamen vandaag mijn dochters er achter dat hij Ray noemt. Maar deze automatisch piloot diende ook gemo,teerd te worden en dat liefst zonder gaten te boren in de romp.

En ook dat is gelukt. Ik heb een inox flens tegen de rugleuning van de bakskist gekleefd. Daarop heeft zoonlief een koppelstuk op maat gemaakt. Op de originele druppelvormige inox helmstok heb ik het pinnetje gemondeerd via een “darmklem” waarop het pinnetje is vastgelast. En nu testen maar.

• Aangezien ik maar één 12v stekker had was het inhet verleden kiezen. Koelkast of smartphone opladen. Bovendien starte de koelkast regelmatig niet. (Te hoge startstroom) Dus heb ik de 2x1,5² draad van het schakelpaneel naar de 12 stekker vervangen door 2x2,5² draad en heb ik er een USB inbouwstekker bij geplaatst.

• Vorig jaar had ik wat herstelingen gedaan aan het roer en dit opnieuw in de lak gezet. Na één seizoen was de verf helemaal in pokken getrokken. Dus alles terug afgeschuurd en langs Vos-chemie voor advies. Nu staan er 5 lagen 2komponenten primer op. dit zou echt “dicht” moeten zijn. Ik ben benieuwd.

-En dan het “meesterwerk”. Alles voorzien voor een gennaker, incl boegspriet en dat zonder gaten te boren in de boot. Hiervoor is alles nog niet helemaal klaar maar het is enkel nog wachten op de laatste stukjes dyneema. En dan testen maar.

En dit weekend kwamen dus alle stukjes van al die kleine projectjes tot een goed einde. Zalig! We zijn er klaar voor. laat dat reispaspoort maar komen.

Heeg here we come!

Groetjes,
Victor (en een ongelooflijk gemotiveerde crew, uitvindersn helpers, aanmoedigers)

1 Like

Goed bezig Victor. Wat een projecten zo achter elkaar. Met straks weer veel vaar plezier.

Rob

Vandaag was het eindelijk zo ver.
We konden na maanden op het droge in België te hebben gepiekerd de gennaker eindelijk testen op het water.
Deze morgen nog even een low-friction ring aan het uiteinde van de dyneema waterstag gesplitst en een klem op de boegspriet gezet en deze namiddag testen maar.
Tussen de skutjes van de Slach om Heech ging ons nieuw zeil omhoog en wat stond die er mooi bij.
Al het werk was de moeite waard.

Vandaag was er amper wind dus alles was zeer goed hanteerbaar. Ben benieuwd wat hij deze week doet met net iets meer wind.
Oh ja, met deze lengte van boegspriet mag het voorlijk een half metertje langer. Maar ja, dat wisten we niet toen we aan het experiment begonnen.

Dat ziet er top uit, heb dit weekend ook geworsteld met de wind (die er niet was) maar een valk met gennaker streek ook zonder resultaat de zeilen weer… dus dat had mij ook niet geholpen, de zind was ook erg veranderlijk, de molens gaven een zuidelijke richting aan, maar op het water varieerde het van zuidoost tot noordwest…