Hoe hard loopt de boot (geen indianenverhalen)

ik heb zelf een Jouet Calife ook een leuk bootje wat gauw meer dan 5 knopen loopt en is haast even groot,ik lag laatst in de sluis in Amsterdam naast een Clever 23 en de masthoogte is haast hetzelfde ,maar goed de eigenaar vertelde mij dat hij eens een keer voor de wind 10,5 knopen had gelopen,ik vond dat erg hard maar goed ik was wel meteen heel erg warm gelopen voor een Clever 23.
Mijn vraag is wat is er nou van waar ,lopen deze boten inderdaad een 30 voeter eruit of zijn het indianenverhalen,ik heb altijd nog steeds de rompsnelheid in mijn hoofd en daar kan je niet over heen komen of je moet in plannee gaan,graag een serieus antwoord wat de boot nu wel loopt.

de rompsnelheid van een clever is volgens mij ongeveer 4,5 knoop

en je kan wel over je rompsnelheid komen zonder in planee te gaan, maar dat kost relatief veel energie

mijn ervaringen met mijn clever:
met weinig wind loop je er inderdaad veel uit
max. snelheid onder zeil bij mij 7 knoop, maar niet continue en met ruimere koersen
loopt zo bij zo al snel 4 a 5 knoop

Met spinaker loopt hij met gemak 9,5 knoop.

Dat is ook onze ervaring. Wij hebben op de Noordzee, op een tochtje van Den Helder naar Hoek van Holland ook onder sinaker gedurende langere tijd ruim 9 knopen gaveren met uitschieters tot boven de 10 knopen. De boot begon toen wel een beetje te ‘gieren’.
Wij maken inderdaad op het Haringvliet regelmatig mee dat we grotere boten er uit varen.
Op grotere zeiltochten (Hoek van Holland-Engeland vv of Hoek van Holland - Wadden v.v.) halen we inderdaad meestal een gemiddelde van tussen de 4 en 5 knopen.