Hoe een zeilwedstrijd te winnen met een Clever

Na dit jaar als tweede te zijn geëindigd met de zwartewatertrofee en de vorige keren twee maal als vijfde en een keer als derde willen we ook wel eens nummer één worden.

We hebben het volgende voorbereidingen gedaan:

  1. Zoveel mogelijk gewicht verwijderen uit de boot door het leeglaten lopen van de watertank, het thuis laten van de gastank en het anker en het zo weinig mogelijk meenemen van brandstof.

  2. Het poetsen van het onderwaterschip. Rob is vlak voor de wedstrijd het water ingedoken om het onderwaterschip te poetsen met een spons.

  3. Goede zeilen. Dit jaar heeft Rob voor het eerst zijn nieuwe genua ingebruik genomen.

Waar hangt het winnen van een wedstrijd het meest van af?

  1. Van door nog veel meer gewicht besparen door b.v de houten opstap en de buitenboord motor op de wal te laten?

  2. Door een supergladde onderwaterschip of het gebruik van gladdere antifoulings.

  3. Het aanschaffen van betere zeilen.

  4. Het beheersen van een perfekte trimtechniek en stuurmanskunst en taktisch inzicht.

Of is het toch alleen een kwestie van geluk.

Lees ik het goed dat Rob het koude water is ingegaan met een spons om al spartelend om en onder de boot het onderwaterschip te reinigen?

Ik denk dat daarmee de belangrijkste oorzaak van winst wordt blootgelegd; niet het schone onderwaterschip maar een winnaars mentaliteit! Een mentaliteit die ervoor zorgt dat je binnen je mogelijkheden voortdurend het onderste uit de kan probeert te halen en daarbij het koude water niet schuwt!

Proficiat met de 2e plaats. Winnaars!

Waterman

Ja, je doet wat om te winnen.

de uitslag staat hier:

uitslag zwarte water

Hebben we meer dan anderhalf uur gevaren, is het verschil tussen nummer 1 en 2 wel 70 seconden, en tussen 2 en 3 wel 90.

ennne, het water was niet koud.

Groeten, Rob

Ondanks perfekte zeilen, alle trimmogelijkheden die er zijn, een kompleet leeggeruimde schip, een gepoetsts onderwaterschip, een goede beheersing van zeilen en trim techniek lukt het ons nog steeds niet tot heden om een wedstrijd te winnen.

Hoe eerlijk zijn de SW-faktoren?

Ik las elders op een site een bericht dat mensen een probleem hadden met de diverse lichte Poolse boten (m.n. clever en new classic), dat deze door de gunstige sw-factor alles winnen (bij licht weer wel te verstaan). Ik heb er geen ervaring mee…

Die van de clever is 105 toch ? Wat betekent dit eigenlijk in verhouding tot lager of hogere factor ?

grote Ton (4ever)

Hoi Ton,

Hier de uitslag: klik

van een clever is de SW 105, en als je een clever met ophaalbare kiel hebt (???) wordt het 106,5 Voor een vaste schroef (??) of laminaatzeilen krijg je weer andere plusjes of minnetjes.
Zie bv dit lijstje klik

Volgens www.sailsupport.nl: Het handicapcijfer geeft een indicatie van de snelheidsverwachting van het betreffende schip t.o.v. het schip met handicap 100,
Ik weet het niet 100 procent zeker maar volgens mij zit het zo:
je gezeilde tijd in seconden delen door je SW en dan keer 100:

wij zeilden dus 8282 seconden, en komen met 7777 in de uitslag. (SW 106.5)

ga je net zo snel als een schip met een SW van 100, kan komt die met 8282 in de uitslag en staat die dus achter je.

Het waarchip kwartton heet een SW van 111, finish was 20 seconden vóór ons en dan verwacht je dus: 8262*100 /111 = 7443
Is een verschil van 333 seconden
Het verschil in de uitslag is 268 seconden.

Die SW lijsten zijn sinds vorig jaar niet meer openbaar maar moet je voor betalen bij de watersportbond. De SW factoren die ik gebruik zijn van voorgaande jaren. Als een schip veel wedstrijden wint, dan wordt het SW cijfer naar beneden bijgesteld door de watersportbond.
Dat zou het verschil kunnen verklaren tussen mijn berekening en de uitslag.

Het waarschip heeft een zware diepe kiel, en voer dan ook de hele wedstrijd met de genua. De clever was met de high-aspect eigenlijk al overtuigd. Volgende keer twee extra zware kerels meenemen voor in de gangboord. Of wachten tot het weer windkracht twee is.
Eigenlijk ook wel logisch: een lichte boot doet het beter met licht weer, en moet bij windkracht 4/5 de zwaardere jongens vóór laten gaan.
Als we een goede start hadden gehad, waren we hooguit vijfde geweest. En dat waren we vorig jaar ook bij 4 Bft. Bij de 24-uurs woei het maximaal windkracht 3. De toer is gewonnen door een waarschip 570! De helft van de top-15 bestaat uit kleine boten.

Groeten,Rob

Rob, bedankt voor je uitvoerige uitleg.

Dus je kan beter zonder Genua 1 en Spi starten bij dergelijke omstandigheden, asl ik het goed begrijp. (ik ga ervanuit dat je beiden niet gebruikt heb, omdat de high aspect al te groot was…)

En die van dat Waarschip is natuurlijk veel te hoog…
(Wat betekent kwarttonner en halftonner trouwens. vraag ik me al heel lang af.)

groet, Ton

Hoi Ton,

even gevraagd welke SW factoren Zwartewater hanteerd:
Clever 106, waarschip 109.2
clever 8243 gevaren, met 7777 in de uitslag
waarschip 8223 gevaren, met 7544 in de uitslag.
verschil 232. Zit ik nog met een gat van een halve minuut, maar het lijkt aardig te kloppen…

In een normale wedstrijd bekijk je inderdaad vantevoren of het wel weer is voor de spi. Als de verwachting 6 Bft is dan schrijf je zonder in.

De wedstrijdleiding hoeft zich niet aan deze regeltjes te houden. Bij de wedstrijd aan het zwarte water is gesteld: niemand vaart met spi, geen compensatie voor het ontbreken van genua 1 maar wel rekening houden met ophaalkiel of vaste BB motor.
Dat is voor de listo wel gunstig: het nadeel (beweegbare kiel) telt wel en geeft voordeel, het aan boord hebben van genua I geeft geen nadeel en naar laminaatzeilen kijken ze ook niet.

Aan de ander kant: van het voorjaar waren we nr 2 achter een waarschip 660. Die man heeft zijn schip echter verlengd en daar houdt het systeem geen rekening mee. Zijn theoretiche rompsnelheid wordt wel hoger waardoor hij vaak bovenin eindigt.

En dat van dat kwart- en halftonner ga ik eens opzoeken. Ik denk waterverplaatsing of kielgewicht.

Als je binnen het systeem van SW wilt winnen moet je een schip kopen waar normaal mensen op varen die het allemaal niet zo boeit qua snelheid. Bv een stalen snekermeerkruiser. SW van ca 140. Dan goede zeilen, goede trimmogelijkheden en een beetje fanatiek. Je komt altijd als laatste binnen en kan gelijk door om de beker van de eerste plaats op te halen.

Groeten,Rob