Herstellen kiel

Twee jaar geleden ben ik onder vol tuig goed vastgelopen. Resultaat?
Heel lang een pijnlijke schouder en een beschadiging aan de achterzijde van de kiel daar waar hij de kielkast verlaat.

Eind 2024 werd zoonlief bij het buitenvraen van Workum tegen de stenen dijk geblazen. Resultaat?
Een nat pak van overboord te springen om de boot af te duwen en beschadigingen onderaan de kiel.

Dus voordat de Aeolus terug het water inging moest er dit jaar wat hersteld worden.

De beschadigingen bovenaan de kiel vielen best mee. (de voorzijde had duidelijk ook een tik gekregen) Polyester was wat gekraakt, dus wegslijpen met een flappendisk en twee nieuwe matjes glasvezel ertegen met epoxy.

primeren en antifouling en klaar.

Om dat te doen moest de kiel er wel langs boven uit.

Dus mastvoet demonteren (Ik begrijp niet waarom men in Polen die mastvoet niet 5cm breder heeft gemaakt), trommel demonteren (let op de twee rondels die zeker naar beneden zullen vallen), oogje van staalkabel demonteren (die twee moeren zijn zo goed als onbereikbaar an kan je best te lijf gaan met de allerkleinste ratelsleutel die je kan vinden)

Alles terug monteren en goed afdichten met sika. Toen dacht ik: “Nu enkel even de onderkant van de kiel bijwerken”

Dat viel dus tegen.
Wat bleek? Hoe meer ik losse delen wegsleep (opnieuw die flapenschijf op de haakse slijper) hoe meer er lossen sukken tevoorschijn kwamen met daaronder een dikke zwarte roestlaag en op sommige plaatsen vocht.

Eens alles weggeslepen, heb ik eerste een antiroest grondlaag gezet en dan alles met twee matten glasvezel en epoxy gevacuumbagged om een zo goed mogelijke herstelling te krijgen.

Dan alles opschuren en uitplamuren met verdikte poxy.

Opnieuw schuren en 3 lagen Primocon over heel de kiel.
En dan 2 lagen antifouling.

Dus nu is de Aeolus terug klaar.

Maar: Wat me wel verontrust is dat die polyester mantel die rond de kiel voorzien is, zo los is komen te zitten. dit kan niet enkel van de twee voorvallen zijn en is dus al lang bezig.

Door op de kiel te “tikken” kan je horen welke delen los zitten en welke niet.
Ik ben benieuwd of andere cleverzeilers ook losse kielmantels hebben.

1 Like

Ik ga het komend winterseizoen zien waarschijnlijk. Voor komende winter heb ik het kaalhalen van de boot, de kiel en wellicht het vervangen van de verstaging op het programma staan. Bij mij zit er aan de voorkant van de kiel ook oude schade die hersteld moet worden.
Gelukkig wel een gegoten kiel van gietijzer en geen RVS gevuld met lood, dus met een beetje geluk is het hijsdeel van de kiel wel goed.

Als je boot uit het water gaat via een kraan, raad ik je aan de kiel te laten zakken als hij in de kraan hangt. Dan de kiel te “inspecteren”. Door er op te tikken met de achterzijde van een schroevendraaien hoor je de losse stukken zitten.
Als er “toch wel wat los zit” zou ik de kiel er uit halen en naast de boot herstellen. Dat is veel makkelijker dan als die er onder hangt.

Wat betreft “kaal halen”. Ik heb dat vorig jaar op mijn Friendship 22 gedaan. Is wel even een hele klus. het beste resultaat had ik met zo een gele schraper met stofzuiger aan. (En voldoende reservemesjes) Als alles geschraapt is… schuren.
Daarna hebben we de terug opgebouwd met 3 lagen Primocon en dan harde antifouling.
Na een seizoen zoet water (Heeg) kwam die in november er als nieuw uit. Wat dat betreft is de klus het echt waard.

Dat is ook mijn plan, schraper en stofzuiger heb ik, alleen nog de tijd vinden dan… Ik ga vragen of ik komende winter in de hal mag liggen, dan ben ik minder afhankelijk van het weer