Helmstok gebroken

We hebben pech, iets te hard op de helmstok geleund en nu is ie afgebroken vlak bij het roer. De staalplaat in de polyester helmstok leek al gebroken, het breukvlak was roestig.
Kort verhaal lang: we zijn op zoek naar een nieuwe helmstok, bij voorkeur de polyester variant. Wie kan ons helpen?



@Rob_Listo weet vast raad!

Zeker.

In 2018 twee helmstokken gemaakt. Van een aantal lagen multiplex met een alu strip er in.
De delen voor de helmstok kopieer ik vanaf een aantal mallen. Die mallen heb ik nog. Speciaal voor deze klus toen een tafel-schuurmachine gekocht. Het is een ontzettend tijdrovend karwei. Zestien stukken multiplex maken en vrij precies in elkaar plakken, de schuine kanten er aan schuren en heel glad afwerken met een laag weefsel in epoxy
Ik vaar sinds die tijd met de helmstok en die houdt het goed.

oud en nieuw naast elkaar

het bouwpakket

oud en nieuw. Nieuw is nét niet helemaal glad

Ik kan er nog één maken.
Sinds december leef ik van wat ik kan maken. Zie roerenentechniek.nl

Groetjes, Rob

Dag Rob, bijzonder knap wat jij met hout doet. Ik ben zelf meer van het metaal. We gaan toch proberen de twee delen weer aan elkaar te verbinden. Hiervoor maak ik twee stukken RVS passend. Ben er mee begonnen, zie foto’s.

Ik zal ook het eindresultaat posten.





ah kijk, zo kan je weer verder met de boot. Opgelost!

Groet, Rob

Het eindresltaat .
Toch zou het mooi zijn als je nog ergens onderdelen zou kunnen kopen. Doet de delphia werf in Polen dat niet?

Gr. Pieter.



Mooi werk, zo kom je er ook inderdaad!

Ik heb delphia al eens een paar keer gemaild zonder resultaat. In Langweer zit de importeur daar wil ik nog eens langs gaan voor een praatje, wie weet weet die meer. Op marktplaats wordt ook wel eens wat aangeboden zoals de giek bijvoorbeeld.