Handmarifoon

Hallo,

Ik heb een portable marifoon. Nou viel mij op dat ik o.a. kanaal 1 (ijsselmeer), en 16 prima kan ontvangen. De brugwachter bij Harlingen ook.
Maar bij diverse bruggen en sluizen (bijvoorbeeld in Leeuwarden en Roggebotsluis) ontvang ik wel de gesprekken van de andere schepen aan de sluis/brug, maar niet de antwoorden van de sluis/brugwachter. En als ik zelf de brugwachter oproep, blijkt die mij wel te ontvangen, maar als hij mijn oproep beantwoordt hoor ik niets. Wie weet waar dat aan zou kunnen liggen ?

groet, Ton (4ever)

heeft die brugwachter het kanaal soms van duplo afgehaald??

ton/ mitz

van Duplex bedoel je ? geen idee. Als hij op simplex staat kan hij toch ook zenden en ontvangen op 1 kanaal, alleen niet tegelijk zenden en ontvangen.

Bij Duplex kan hij toch zenden en ontvangen tegelijk op 1 kanaal ?

groet, Ton (4ever)

Ik denk dat dit licht aan de plaats van de antenne.
die zit bij een hand marifoon op dek niveau.
Advies hoogte 10 meter. Voorheen moest ik om het weerbericht op het ijselmeer te ontvangen gaan staan in de kuip en handmarifoon
omhoog houden. dit jaar heb ik een vaste marifoon gemonteerd.
Dit werkt stukken beter. De antenne aan voorzijde mast geplaatst net onder aangrijppunt voorstag. het topje van de antenne blijft dan net onder de windvaan.

gr peter

Het kan niet aan de hoogte liggen van de antenne want de brugwachter ontvangt mij wel.

Inderdaad, toen ik tussen Kampen en Ketelmeer voer, kon ik kanaal 1 (weerbericht Ijselmeer) alleen ontvangen door op het dek bij de mast te staan, met de marifoon omhoog, Maar op het Ketelmeer en ijsselmeer ontvang ik kanaal 1 prima, gewoon beneden in de kajuit. Verder ontvang ik de oproep van de boten aan bruggen en sluisen ook prima. Ship to ship in een test ontvang ik ook. Brandaris ook. (alleen niet meer in Ameland, wat met een antenne op de mast waarschijnlijk nog wel lukt). Brugwachter Harlingen ontvang ik ook.

Bereik is ca. 5 zeemijl. Als er geen ontvangst is door de hoogte van een antenne kan dat alleen door het horizon-effect/ aardrondingseffect kunnen zijn (de antenne’s moeten elkaar kunnen zien. Alleen de oproep van de brug/sluiswachter die zo ongeveer naast me staat( en mij wel ontvangt) ontvang ik niet, dus het kan niet aan de antenne te liggen.

hmmm, ik kan zo 1,2,3 een aantal redenen verzinnen… 1 Is je marifoon geregistreerd? heb je atis? want zo niet kan het zijn dat je geblokt wordt.
2 wat voor hand held is het? het kan namelijk ook met de settings van je marifoon hebben te maken. Ik heb zelf een Cobramarine hh325 en daarbij worden een aantal opties gelijk onmogelijk zodra je de Atis code invoert.
Dus wederom de vraag/mogelijkheid, heb je Atis?
3Het kan zijn dat je de squelch niet goed ingesteld hebt, als die te hoog staat worden sommige zendingen weggedrukt. de truuk is om hem vanuit dichte stand zover open te draaien dat nét het geruis wegvalt.
'k hoop dat dit helpt, m.vr.gr. Remco

1 Ja, hij is geregistreerd.
2 Standard Horizon, Atis : ja
3 Squelch op zijn laagst (als ruis net weg is) en overigens mee geëxperimenteerd. Levert niets op.

Blijft raar dat ik de sluiswachter van Harlingen wel ontvang, alle overige kanalen ook (tenminste dat denk ik…) alleen diverse bruggen en sluizen niet. De boten die de sluis oproepen ontvang ik ook en de sluiswachters ontvangen mij ook. Ik ontvang alleen hun antwoord niet…

groet, Ton

Hmmm, het enige wat ik dan kan verzinnen is dat er ergens een transistor kapot is, aan boord heb ik ook wel eens een marifoon die het op bepaalde kanalen niet doet (ik ben binnenvaartschipper). Tja, dat kan alleen een professional oplossen…
Succes, Remco

Het raadsel is opgelost : de leverancier heeft hem op Canadese kanalen gezet : kanaal 18 is bijvoorbeeld simplex in Canada en in Nederland (en Internationaal) duplex. Gauw laten veranderen…

bedankt voor het meedenken,

groet, Ton