Grootzeil reven

Op het grootzeil van onze Clever zit 1 rif. Wie kan mij vertellen of 1 rif voldoende is (tot welke wind). Zijn er mensen die twee riffen of meer riffen hebben ? Bij welke wind te gebruiken ?

En zijn er mensen die ervaring hebben met stormfok, bijvoorbeeld gecombineerd met grootzeil met 1 (of met twee rifs). welke windsterkte ?

bedankt,

Ton

Wij (Chris / Joy) hebben 2 riffen in het grootzeil en varen derhalve regelmatig met stormfok en dubbel gereefd grootzeil. De boot loopt prima onder gereefd zeil, mits ook de fok aangepast wordt. Ik weet niet precies met welke windsterkte we reven, maar onze ervaring is wel dat onder gereefd tuig “recht-op” varen bij harde wind de snelheid nauwelijkes beïnvloed. Het komt ook het zeilcomfort ten goede.

Sinds dit voorjaar hebben we ook een windset (Raymarine ST40) op de mast gemonteerd. Derhalve zal ik julle binnenkort kunnen vertellen vanaf welke windsterkte we reven. Eén en ander zal echter ook sterk afhankelijk zijn van de koers. Op ruime koersen reven we zelden! Bij te harde wind kiezen we dan eerder voor het uitsluitend varen op genua of fok!

ook ik ben uitermate blij dat ik een tweede rif heb laten aanbrengen in het grootzeil, temeer daar de clever een relatief lichte boot is, die vereist dat bij wat meer wind toch vrij snel gereefd dient te worden. Ook bij aan de windse koersen blijft het dan comfortabel zeilen en gaat het bnauwlijks ten koste van de snelheid. Ook heb ik naast een genua nog een gewoon (rol) fok, die ik gebruik zo ongeveer vanaf windkracht 3 bft.

Peter

Mijn ervaring is dat de boot vanaf windkracht 5 uit het roer begint te lopen dus moet reven.