Grootzeil, denk eens mee?

Forummers,

21 jaar geleden kocht ik een nieuw grootzeil. Quantum, laminaat, star cut, full options. Daar heb ik iedere dag dat ik voer plezier van gehad. zeer goed trimbaar en vooral: hij is al die tijd keurig in model gebleven. Nu is de levensverwachting van zo’n zeil 6 jaar. Daarna zou hij kunnen delamineren. Kennelijk heeft quantum heel goed werk geleverd want dat is niet gebeurd. Wel hier en daar een slijtplekje, en bij het 2e rif lijken bij de stiksels wat aan het rekken. Maar: hij doet het nog net zo goed als op dag 1.

[img]Imgur: The magic of the Internet

Ik heb een nieuwe besteld en dus is de huidige over. Te groot om te bewaren, te goed om weg te gooien, te oud om iets voor te vragen.
We kunnen er een forum-doorgeef zeil van maken? Als je denkt: ‘ben ik aan een nieuw grootziel toe?” dan kan je deze eens proberen en kijken of dat anders zeilt.

Of iemand met een ander goed idee?

Gr Rob

Klinkt als een leuk idee, maar ook wel wat gedoe om het steeds door te geven. Vraag me af of als ik het zeil zou mogen gebruiken of ik dat dan ook echt ga doen…

Heb je nog wat meer foto’s die iets meer laten zien van het zeil?

Wat betekend “full option” bij een grootzeil. Hieronder een foto van mijn zeil, is dat ook full option?

Teken een lijn van het begin naar het einde van de trimstreep je zal zien dat je heel erg veel bolling hebt. Dat zit niet vreselijk ver naar achter, maar ook niet bij de mast. Wellicht valt er nog wat te trimmen?

[img]Imgur: The magic of the Internet

Full options: doorgelat tot aan de mast, cunningham, shellfoot.

Gr Rob