gewicht naar voren. watertank in punt

Beste Forum leden

naar mijn idee ligt mij clever nogal diep met spiegel in t water. Zeker met volle water en brandstoftanks en meerkoppige bemanning.

Tot nu toe plaats ik de volle brandstofjerrycan in de ankerbak. maar dat schiet niet op. En nu overweeg ik om de 50 liter water zak onder bed in de punt te maken. Dus niet op de plaats van het uitneembare deel van het bed, maar echt onder het polyester vlak van het bed.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Groet

Roy

Mijn ervaring is dat mijn bootje (nina) sneller loopt met veel gewicht achter in.
ik denk dat het gedrag van het schip in golfslag een stuk minder prettig wordt als je veel gewicht voorin plaatst.

gr peter

In ontwerpplannen met dynamische belastingen streeft men ernaar om massa zoveel mogelijk te concentreren rondom het neutrale punt (kleine arm). Kort gezegd; waarschijnlijk vaart de boot het beste als je alle zware dingen ongeveer ter hoogte van de kiel opbergt. Ik zet mijn schoonmoeder daarom op de zwaardkast als ze meevaart.

Als we op vakantie gaan staat er vóór de kiel een vouwkrat met ca 20 pakken drinken. In de ankerbak twee tankjes benzine van 5 liter. De boot ligt dan rechter op de waterlijn maar de zeileigenschappen worden er niet beter van. Planeren wordt lastiger. Nu vind de familie dat niet erg maar met een wedstrijd gaat alles van boord, incl gastank en trapje.

Mijn vorige boot was een kolibri en die wilde wel planneren, maar alleen als je alles wat niet vastgeschroefd zat er af haalde.

Antwoord op je vraag: je boot kan er tegen maar de zeileigenschappen gaan er niet op vooruit. net waar je hem voor gebruikt.

Gr Rob