gennaker

Wie heeft er ervaring met een gennaker op een Clever 23?

Ik overweeg er een aan te schaffen en de spinnaker weg te doen.
De spi wordt erg weinig gebruikt en het is vooral bij solo zeilen een heel gedoe. En alleen op ruime koersen te gebruiken, vanaf ca. 100 graden terwijl je met een gannaker hoger kan varen.

Commentaar welkom!

Waterman

ik had een gennaker op mijn vorige boot
het grote nadeel is dat je voor de wind af moet kruisen omdat er geen boom bij hoort
en met een spinnaker ik het veel makkelijker gijpen, want je
hoeft alleen de schoten en de boom om te zetten, en klaar

en met een spinnaker kom je halve wind
scherp aan de wind loopt toch meestal wel met zachte wind met je genua

ton/mitz

op mijn kolibri zat een gennaker. Niet op een boom, gewoon aan het bevestigingspunt van de fok.
Groot voordeel: heel makkelijk te zetten/strijken, ook met een kleine bemanning of solo. Minder lijnen aan dek. En gijpen ging eigenlijk best op de volgende manier: voor de wind gaan varen, schoot helemaal los (uiteinde wel vastmaken, en schoten gebruiken die twee koor je bootlengte hebben) . De genaker waait nu als een vlag voor de boot. dan gijpen en de schoot aan de andere kant binnenhalen.
Voorldeel is ook dat je scherper aan de wind kan varen dan met een spi

Nadeel van een genaker: je kan slechter lekker plat voor het laken varen. Als je er een boom in zet kom je nog wel een heel eind.
Ander nadeel; meestal heeft een genua minder m2 en ga je langzamer.

Als je trouwens nog een koper voor je spi zoekt…
Die van mij begint aardig uitgezeild te raken

Groeten, Rob

ik vind dat plat achter het laken aan varen toch niet ideaal. Met een spi moet je ook kruisen als je maximaal wilt. Mijn spi staat op marktplaats met foto’s. zoeken op “spinnaker ca. 26M”
€ 250 euri voor Rob.

Gr

Waterman

Ik sluit mij aan bij Waterman. Mijn Spi kruist ook lekkerder af dan plat voor de wind. Plat voor de wind doe ik alleen als het niet anders kan, in een vaargeul, kanaal ofzo

groet Ton (4ever)

nieuwe gennaker inmiddels in gebruik, een 24 M2 van Neilpryde.
Makkelijk te hijsen en strijken, niet al te groot en geen gedoe met een boom, gewoon aan een lijn door het ankerblok.

Maximaal bereik 70 - 140 graden schijnbare wind. Bij 70 is het knijpen en doet een genua het beter. vanaf 90 doet ie lekker mee. Ruimer dan 140 is toch een boom handig omdat het grootzeil in de weg zit. Maximale snelheid 7,6 kt bij 15 kt wind. (4 bft).

Conclussie: zeer handelbaar, meer gebruiksmomenten dan spi maar voor echte topsnelheden voor de wind is een spi toch beter.

Gr

Waterman