Gennaker en boegspriet

Wie heeft er ervaring met een gennaker en heeft degene ook een boegspriet gemonteerd?

Met een kolibri wel eens met een gennaker gevaren. Het werkt als een reusachtige fok. Als je spinakeren te ingewikkeld vind dan is een gennaker een heel goed idee. op een clever 23 heb ik nooit één gezien, wel op een clever 24.5
Zie
http://www.jft-watersport.nl/verhuur/kajuit/clever%20sportina%2024.html
Op de huurboot die we tegenkwamen zat een boegspriet. hiervoor zat een uitsparing in het dek. Lastig later in te bouwen.

Ik wist ook niet dat deze boten bestonden, ze schijnen aanvankelijk onder een andere naam gebouwd te zijn (sun odysee of zoiets).

Groeten, Rob

op mijn vorige boot had ik een gennaker zonder boegspriet
voor de wind koersen moest je altijd afkruisen, anders kwam ie in de windschaduw van het grootzeil
maar volgens mij helpt een boegspriet ook niet,
want je ziet al de gennaket jongens altijd afkruisen

op mijn clever heb ik een spi van 30mm zonder slurf
voer ik uiteraard op de spiboom
het voordeel is dat je plat voor de wind kunt varen
en de bediening vind ik niet moeilijker dan een gennaker
ook het gijpen is makkelijker, spi laten staan, alleen de boom omzetten

in de “zeilen” is er een uitgebreide reportage over geweest
mijn conclusie, neem een spi( bij m sails ook nog te betalen)

groet
ton
mitz

Bedankt voor de reacties, ik blijf maar bij de spinnaker misschien wel verstandig om er een slurf aan te laten maken.

Beste Gast,

het is natuurlijk helemaal aan jezelf, maar spinakeren met een slurf resulteert bij mij steevast in een geweldige knoop en een heleboel zeildoek aan dek. Je hebt twee lijnen extra (slurf op en slurf neer) en die draaien zich nogal eens om het zeil heen.
Als je aan een slurf kan komen is het zeker de moeite waard, moet je er één kopen dan zou ik nog eens achter mijn oren krabben.
Als je wat oefent met de spi merk je dat het zonder slurf makkelijker werkt. Je bent altijd uitgenodigd eens mee te kijken (al zal dat waarschijnlijk volgend jaar worden)

Groeten,Rob

BEN IK MET DE LAATSTE SPREKER EENS
OMHOOG EN OMLAAG: PLAT VOOR DE WIND VAREN .
HIJSEN ACHTER HET GROOTZEIL, DAN BLIJFT JE SPI GEWOON EEN BEETJE WAPPEREN

EN OMLAAG GELIJK DOOR HET VOORLUIK NAAR BINNEN PROPPEN

MAAR HET HELE GEBEUREN STAAT EN VALT MET HET GOED OPVOUWEN NA GEBRUIK
ANDERS ZIT IE ZO GEDRAAID

TON
MITZ