gasstel

Hoi allemaal,
Van de winter ga ik het een en ander in onze clever aanpassen.
Daarbij ook het gasfornuis. Op de foto’s van de “Prinses” uit Middelharnis. zag ik er een met spoelbak er aan vastAlle de pitten zitten in de lengte richting. Wie weet waar ik een gasstel met spoelbak kan kopen?
Ik zoek er een met 2 pitten in de breedt richting van de boot. vr gr bert van de @joy

hallo Gast.

Bij Plastimo kan je een combinatie van 2 pits gaststel met wasbak krijgen voor ongeveer 130 euro. Plastimo is bij bijna elke watersportzaak te bestellen.
De pitten staan wel achter elkaar en de wasbak zit links.

Gr. Thom.

keuken1

keuken2

Wij maken al jaren gebruik van dit portable gastoestel. Het toestel werkt met butagasbussen. Als het toestel niet gebruikt wordt dan zijn de flessen niet verbonden met de brander. Er zit een elektronische ontsteking in. Als het te warm is in de zomer dan kan het toestel ook buiten gebruikt worden.

gasstel

Hoi, heeft iemand een tip over een gasbun?

Groeten Gerard

Hoi Gerard,

in mijn clever zit de gasfles in een ronde bun (stuk afgezaagde PVC pijp) in de ankerbak. Deze bun is van onderen dicht met een ontluchting naar buiten door een buisje en een huiddoorvoer.

Groeten, Rob

domme vraag
hoe krijgen jullie die foto’s bij de tekst

Wij gebruiken tot volle tevredenheid een tweepits Origo Spiritus brander (op een antislipkleed. Blijft keurig staan, ook onder forse helling. Als je van plan bent plat te gaan moet je hem borgen. Wij zijn dat niet van plan…en je kunt er vlees echt mee bruin bakken…Beter dan wij gedacht hadden.

Wij gebruiken meestal gewone spiritus, soms brandalcohol (veel duurder).

voordeel : goedkope, makkelijk verkrijgnbare brandstof. Veilig.
nadeel : een wat eigenaardige geur.

groet, Ton

Hoi Rob, nog even over de gasbun, hoe heb je de gasslang naar het fornuis gekregen?
(domme vraag)??

Groeten Gerard

Hoi Gerard,

het zat er al in toen ik de boot kocht. Dacht eerlijk gezegd dat het standaard was.
Bij de gasbun wordt een koppeling gemaakt naar een koperen leiding waar plastic omheen zit. Dit gaat hoor het schot ankerbak-kajuit links bovenin de kajuit. Daar loopt de buis in het zicht langs de verbinding romp-dek naar achteren, gaat bij het keukenschot naar beneden langs de verdikking in de binnenmal en verdwijnt door ik dacht het aanrecht uit het zich.

Groeten,Rob

eens kijken of ik er foto’s bij kan krijgen:

De gasbun van bovenaf, rechts zie je het witte buisje wat naar de huiddoorvoer gaat.:
image

gasbun van opzij. het is dus gewoon een stuk afgezaagd pvc pijp.:
image

de gasleiding gaat linksbovenin de boot naar de keuken:
image

het gastoestel is verwijderd voor onderhoud. je ziet de leiding langs het schot, door het aanrecht en onder het aanrecht doorlopen tot het gastoestel.
image

Groeten, Rob

Bert, heb je al een oplossing?

Mijn oude gasstel rook nogal naar gas bij gebruik. Kon niet vinden wat het was, bleek dat precies datzelde toestel nog te bestellen is. Dan in de RVS versie zoals op een foto heirboven.

kost 177 euro, krijg hem over vier weken binnen.

Groeten,Rob

De ankerkluis is in principe al een aparte ruimte met ontluchting naar buiten.
Eventueel lekkend gas kan niet de kajuit binnenkomen maar zal via het draingat naar buiten lekken.
De gasleiding moet wel water en gasdicht door de wand heen geleid worden.
Daarvoor heb je speciale schotdoorvoeren.
Dit is in principe een knelkoppeling waar aan de buitenzijde ook draad gesneden is.
Hierop worden aan beide zijden van het schot een ring en een moer geplaatst.
Met wat kit is dit goed water en gasdicht te krijgen.
Aan de kajuitkant kan daar nu de zacht koperen gasleiding aangemaakt worden.
Aan de ankerkluiskant kan er een slangpilaar gemonteerd worden waar de slang naar de drukregelaar op de tank aan gezet kan worden.
De leiding kan nu niet kapot schavielen en zit goed vast.
let op dat er ook een gasafsluiter in de leiding gemonteerd moet worden om het gas af te kunnen sluiten als nhet gasstel niet gebruikt wordt.
Deze moet dan op een makkelijk toegankelijke plaats zitten.

Jos