garagedeur verwijderen

Hoi
Ik wil graag een nieuwe set valtoppers installeren en op de garage deur extra curryklemmen.
Daarvoor moet ik bij de moeren kunnen van de valtoppers. Daarvoor wil ik de garagedeur eraf halen.
Iemand daar enige ervaring mee ?

Groet jan

volgens de importeur zou er een aluminiumplaat onder gelamineerd zitten
dus kan je een draad tappen en de boel monteren met een bout

maar dat zei hij ook over de plek van de valgeleiders (zie een draadje hierover op dit forum)
toen ik die bouten losdraaide vielen de moertjes tussen de dubbele schaal van het dak
ton mitz

Hoi ton,
Wie is die importeur?
Gr Jan

sailing center in langweer
ton

Ik heb deze zomer de klemmen vervangen door valstoppers en hier zaten bij mij wel aluminium platen ingelamineerd. Daar kan je dus gewoon draad in tappen.
Ik moest wel een vulblokje maken omdat de plek waar deze moesten komen niet vlak was.
De originele klemmen stonden schuin naast elkaar en ik heb dubbele vastlopers gemonteerd.
Ik kwam dus net met de hoek hiervan op het schuin oplopende randje.

En voor de valstoppers hoef je de garagedeur niet weg te halen.
Die zitten achter je interieurverlichting.

heeft iemand daadwerkelijk die garage ooit verwijderd?
de klem van de kiellijn slipt door, de lijn vervangen helpt ook niet
dan kan ik er gelijk wat klemmen bijzetten
ton

sailing center in langweer maar ff gebeld
Wilco, moet je hebben, vriendelijke man
volgens hem zit die garage alleen met parkers en kit vast
komend weekend haal ik de boel eraf
de klem van de haallijn van de kiel slipt, de klem die ik erop wil zetten heeft (uiteraard) een andere steekmaat, scheelt 2 mm, uitboren en carrosserie ring er tussen
ik kwam al 2 klemmen te kort
tot ik te horen kreeg dat mijn zeil er bij stond als een zakdoek,dus gebruik tegenwoordig de cunninghan, nu kom ik er 3 te kort
ik hou jullie op de hoogte
ton

vandaag de garage verwijderd
eerst een stuk of 20 schroefjes losgedraaid
daarna de kitrand op het dek losgesneden
van de kajuitingang uit, een schroevendraaier tussen de rand en de garage gestoken om wat ruimte te krijgen
er zit een platte kant op het kajuitdak en de garage, hier zit kit tussen
met een breekmes ertussen om de kit los te snijden
steeds een beetje ruimte maken, en weer lossnijden
half uurtje werk
wel een enorm vieze boel er tussenimage https://home.kpn.nl/aquaphobia/afbeeldingen/forum/buttons/smileys/1.gif
het gaat sneller met een lange dunne metalen strip van een paar cm, die kan je van achter langs doorsteken

image

ton

de klus is gedaan
er zit idd. een alu plaat ingelamineerd
ik heb de clamcleat van de kiellijn vervangen door een nieuwe zwaardere
de oude was overbelast en slipte door
en ik heb er 4 bijgezet, want ik kwam er tekort
met behulp van een tapsetje heb ik buitendraad gesneden
heel goed te doen, niet te zuinig zijn met de snijolie
verder heb ik de boel opgewaardeerd
de oude clamcleats hadden een boven valgeleider, die hebben nu een ondergeleider, precies hetzelfde als de nieuwe cleats
de oude cleats zaten wel knap vastgekit, die heb ik losgekregen door met een hamer te tikken, met een houten blokje ertussen
met een griptang beschadig je de boel
ik zal Rob mailen of hij een foto wil zetten, dat lukt me niet

ton mitz
image

edit Rob: lukt mij wel.

vandaag heb ik de garage met de nieuw gemonteerde klemmen gemonteerd
de boot ligt (heel lux) binnen
ik heb witte sikaflex 291 I gebruikt, als je deze kit gebruikt krijg je het nog eens los als het moet, het plakt enorm, maar lijmt niet
minimum verwerking temp. 10 graden, maar een belletje met sika leerde dat tot een graad of 5 heel goed kan, let wel op dat de boel droog is
rob, wil jij de foto zetten?
tonimage

image
tuurlijk

oh ja,
voordat je de garage vastkit, zorg dat het lipje voor het hangslot op het schuifluik naar achteren zit
daar had ik ff niet opgelet
stukje ijzerdraad in een haakje buigen, onder het lipje pielen, luik naar voren schuiven, lipje alsnog naar achteren kantelen
ton