Finsulate ervaringen

Nou net terug van weer een mooi wintertochtje op het Eemmeer. Heerlijk zonnetje, 23 tot 33 knopen op windfinder en inderdaad heel goed dat ik een dubbel rif in had zitten en de HA fok wat ingedraaid. Het rijk alleen heerlijk! Erg blij dat ik hem erin heb laten liggen, de paar tochtjes die ik maak zijn stuk voor stuk genieten, dus dat is een goede keuze geweest.

De boot is er nog niet uitgeweest dus de Finsulate inspecteren heb ik nog niet kunnen doen. Toch wel goed om wat ervaringen te delen. Mijn indruk is als volgt. Je moet je boot geregeld even uitlaten en hem het liefst even flink op zijn staart trappen als het kan.
Na een poosje niet varen en dan voor het eerst weer met lichter weer dan heb ik het idee dat je wat langzamer vaart.
Maar vandaag haalde ik weer als vanouds eenvoudig de 6 knopen en een max van 7.1 SOG. Kwestie van de aangroei eraf varen met genoeg wind en golven. Dat lukt natuurlijk niet altijd dus in het groeiseizoen af en toe naar ondiep water en even de boel schoonschrobben.

Voordeel dat je dan niet in een wolk van die AF troep zit te badderen. Denk uiteindelijk dat wellicht iets minder accelereert met lichter weer maar vandaag merkte ik er niets van.

Ben blij met de keuze, lekker niet meer smeren, afspuiten en terug het water in. Goede stimulans om vaker te gaan met wat ruiger weer! Yiha!

@Finsulate herkennen jullie dit? Wat is jullie kijk hierop?

dat kan goed kloppen hoor. We verkopen Finsulate niet als een “magisch” product. Als je een tijd niet vaart, kan er dus wat aangroei ontstaan maar ofwel je vaart het er af, of je maakt het (in het water) even schoon. Schoonmaken is op zoet water meestal niet nodig, maar als het wel nodig is, kan dat met de meegeleverde tools eenvoudig gedaan worden.

1 Like

Hi Rik ik heb er een scotch Brite borstel bij en een grote metalen spatel. Zijn die beide om schoon te maken? Of is die spatel voor reparaties uitvoeren?

Als je een keer het water uitgaat zou ik graag wat foto’s hebben, ben nog steeds zoekende naar de minst milieubelastende manier van anti fouling. Dit jaar een zelfslijpende zonder koper e.d. mede omdat ik al genoeg klussen heb.

Ja binnenkort als de andere boten weer het water ingaan laat ik hem even heisen. Let you know, erg benieuwd. Op zeilersforum is het niet mals, maar volgens mij vooral mensen die op zout liggen.

Ja en er spelen daar nogal wat fitties tussen leden helaas. Af en toe is de sfeer daar niet te pruimen.
Ik wil graag weten hoe het bevalt, want hoe duurzamer hoe beter m.i.
Wat dat betreft ben ik benieuwd of je ook haartjes kwijt raakt (mico plastics)
Mocht dat het geval zijn dan denk ik dat ik voor een harde laag ga die niet loogt.

Ja dat lijkt me dan ook het beste alternatief, gewoon iets dat je dan mechanisch kunt reinigen, met de hoge druk spuit of even met een schrobber het water in. Heb je daar wat meer info / linkjes over?

Nee nog niet, ben me nog aan het orienteren :wink:

beide voor schoonmaken. De metalen spatel lijkt wel heel heftig, maar daar is de vezellaag op getest. Kan het goed tegen. We hebben de hoekjes afgerond.
De grijzen plastic spatel is voor de eventuele reparaties

Van het weekend de boot er voor het eerst eruit gehesen een jaar na aanbrengen. Erg benieuwd hoe het eruit zou zien na ook het winterseizoen in het water. In die zin een dubbel experiment. Maar goed eerst maar eens de plaatjes vers uit het water:

Voorkant romp:

Kiel en buik:

Het roerblad:

Observaties:

  • Ten eerste, heel aardig wat aangroei en zeker meer dan met traditionele antifouling.
  • Ook de kiel (RVS, niet ingepakt met finsulate) veel meer aangroei dan na alleen een zomerseizoen in het water. Deze RVS kiel heeft nooit antifouling gehad.
  • Roerblad is geheel vrij van mosseltjes, wel wat slurrie die je er zo van af veegt.
  • Vooral de platte buik heeft aangroei.
  • Het finsulate materiaal is heel mooi blijven zitten, de hechting op de onderlaag is perfect te noemen.

Het schoonmaken

  • Na een teleurstelling bij het zien van de aangroei, word ik wel blij van hoe makkelijk de romp schoon te vegen is. Met een spatel en later een schoffel zijwaarts de mosseltjes tackelend vliegt het er vanaf.
  • De kiel is evenwel een ander verhaal, dat is een stuk hardnekkiger en vergt wat meer overredingskracht. Dat moet door het overwinteren in het water komen, dat was vorige keer echt een stuk minder.
  • Naspuiten met de hogedrukreiniger om de ‘draadjes’ van de mosselen eraf te krijgen. Good as new.

Reflecties

  • Finsulate voorkomt geen aangroei, het zorgt ervoor dat je het heel makkelijk weer kwijtraakt. Volgens mij stelt het bedrijf dat ook zo, maar dat moet je je wel realiseren.
  • Het roerblad en de niet beschutte stukken van de romp komen er dan ook schoon uit.
  • In plaats van de aangroei met het gif ziek en dood te maken (preventieve werking) moet je met finsulate uitgaan van mechanische reiniging. Veel zeilen en af en toe in ondiep water de boel schoonvegen, tenminste als snelheid je lief is. Ik begrijp dat mensen dat met reguliere antifouling soms ook nog doen.
  • Wat erg goed voelt is dat je weinig tijd kwijt bent en niet met giftige troep aan het smeren hoeft, masker op etc. De schoonmaak kostte me nu helemaal niets los van het hijsen. Hup weer het water in en gaan.
  • Tenslotte is de winnaar ook het milieu, er zat nog volop leven in de mosseltjes, ze piesten er op los dat het een lieve lust was!
  • Tip van de havenmeester, een paar dagen het zout water opzoeken en je boot is ook weer helemaal schoon.

Benieuwd wat jullie ervan maken!

Valt mij niet tegen voor een winter in het water
En ook weer makkelijk schoon te krijgen
Wat mij wel opvalt dat alleen de ondekant aangegroeid is, en niet tpv de waterlijn
Wbt het roerblad, die moet je (als er ruimte is inde box) gewoon uit het water trekken bij langere afwezigheid

Weer een seizoen gepasseerd en denk een kleine update wel de moeite waard. Van de zomer de boot in Friesland gelegd. Tijdens mijn vakantie daar aardig wat mooie tripjes gemaakt. Halve wind heen en weer ergens naar toe vaak voor het gezinscomfort. :wink:

Kids zwemmen en ik de onderkant schrobben. Moet zeggen dat dat me echt goed beviel. Geen gifwolk om je heen en als je zorgt dat je lekker ondiep ligt heb je het zo voor mekaar. Het vliegt ervan af, easy does it en je kunt weer een hele tijd door.

Wat dit jaar de finishing touch was dat ik het zout op ging voor de waddentrip. Daarna ben je welhaast hygiënisch schoon omdat het zoete microleven het zout niet trekt en vice versa. Zonder handen helemaal schoon.

Binnenkort weer eruit en dan kan ie er van het voorjaar hup weer erin zonder met die rotzooi aan de slag te hoeven. Scheelt ook nog in de kosten.

Kortom, na een wat langere periode is het wat mij betreft toch echtbwel een aanrader, of het nu finsulate of een andere milieuvriendelijke oplossing is. Voor ons formaat boot is af en toe schrobben een kleine moeite en in ieder geval minder moeite dan met de AF in de weer te gaan. Het is op de korte termijn investeren maar op de langere termijn levert het tezamen meer dan genoeg op in tijd, geld en milieuimpact. En als je hem voldoende schoon houdt (varen en schrobben) dan loopt ie ook niet minder hard heb ik gemerkt met wat woensdagavondwedstrijdjes.

1 Like