Finsulate aanbrengen op de Sportina 680

Finsulate. A zeggen is B zeggen dus de handen uit de mouwen!

Boot op de kant op een hoge bok en goed laten drogen. Zo zag het eruit toen ie net op de kant stond en ik hem had afgespoten. In overleg met Finsulate besloten dat we de RVS kiel niet gaan inpakken. Goed schrobben en hij blinkt weer. Geen gedoe met ‘opstropen’ bij het op en neerhalen en scheelt ook gewoon tijd en moeite. Er ging zo ook nog wat van de prijs af bij Finsulate, mooi meegenomen.

De antifouling bleek bij nader inzien toch van de harde soort te zijn, dus er stond me een mooie klus te wachten. Gewapend met mijn nieuwe eccentrische schuurmachine van Metabo het rode gif te lijf!

De absolute must-have is de bouwstofzuiger die ik had aangesloten op de schuurmachine. Zonder dat ding sta je in een wolk van stof, loop je schuurpapier snel vol en gaat het veel minder snel. Maar toch na een dagje klussen zit het stof overal, ondanks goede bril, stofkap (P3), oud zeilpak en handschoenen. Kon drie keer mijn haren wassen voordat er geen rood spul meer vanaf kwam en heb wel een paar dagen wat irritatie gehad op de huid waar het toch contact had gekregen. Wat een troep, maar dan weet je ook waarvoor je het doet (vind ik persoonlijk).

Na dag 1 dus direct deze vriend besteld, een fatsoenlijk masker met een combinatiefilter. Heerlijk werken was dit, het visier besloeg meteen veel minder en je merkt gewoon dat het werkt, je ruikt niks en je krijgt geen stof binnen.

Was even kijken welke korrelgrootte het lekkerste werkte, aardig wat velletjes 40 en 60 om het rood er af te krijgen. Uiteindelijk een hele vuilniszak vol met afgezogen antifouling naar de milieustraat kunnen brengen. Alle moeilijke hoekjes en de waterlijn met het handje gedaan.

Al met al, op en af bouwen, dekzijl er weer op en af etc twee volle dagen werk aan gehad.

Next step nog licht opschuren naar korrel 240 en stofvrij maken. Ter voorbereiding van de 2-componenten primer.

2 Likes

Complimenten Koen ! Wat een werk. Mooi om dit project te volgen. Zeker nu in deze stille wintertijd.

Rob

Vandaag een klusje in de categorie kleine moeite groot plezier.

Before…

After!

Als je een selfie kunt maken op je kiel dan is ie schoon! :sunglasses:

Fluitje van een cent. Hier hoeft geen AF op inderdaad en dus ook geen finsulate.

Hallo Koen, wat een klus! Wat voor boot is dit? Een Sportina 680/Clever 23? Ik heb dus een Clever 23 (ik ben van draadje over kiel) en ik vraag me af waar mijn kiel van is gemaakt. Dit omdat ik nog steeds zit te wachten op een offerte van de ‘polyesther boer’ om het bovenste puntje te laten te maken. Maar als ik jouw verhaal lees is dat misschien niet eens nodig?

Leuk om je verslag te lezen!

Zo wat een klus, goed om te zien, benieuwd naar het eindresultaat. Ik doe nog even niets, had nauwelijks aangroei afgelopen jaar dus kijk de kat nog even uit de boom…

1 Like

Update. Heb een extra bok voor en achter de boot laten plaatsen, en zo blijk ik de stempels te kunnen wisselen. Blijk want ik moet zeggen dat ik het nog wel spannend vond toen ik de poten loshaalt van de eigenlijke bok. :grimacing:

Alles 240 geschuurd, afgespoeld, ontvet en de boel afgeplakt. Baalde overigens wel want doordat ik het dekzeil erop had tijdens alle schuurwerkzaamheden is kennelijk toch de hele bood onder het rode AF stof gekomen. En niet dat dat er zonder meer afspoelt merk ik… To be continued. :grinning:

Primer VCTAR2 zit erop. Een laagje want het is vooral om te zorgen dat het helemaal stofvrij is zodat de finsulate wrap optimaal kan hechten. Wel fijn om het onderwaterschip nu zelf eens onder handen te hebben gehad. Supersmooth en geen osmose of andere gekke dingen.

Zal laten weten wanneer ze het komen plakken en daarna lekker het water in en varen!

Koen

Dag Koen, Wat een klus. Mijn complimenten. Ik ben benieuwd naar het eind resultaat.

Hi all!

Nou de finsulate zit erop! Gisteren kwam de applicateur en ik moet zeggen, die heeft strak werk geleverd.

Bijgaand wat foto’s dat geeft een goed beeld van de werkwijze.

Eerst de contouren en dan vakkenvullen door steeds stroken te plakken in de breedterichting. Dat gebeurt steeds beetje overlappend in eerste instantie waarna het overlappende stukje met een vlijmscherp mesje wordt weggeschoren. Op die manier krijg je een naadloze afplakking van de romp, maar je kunt wel zien waar de naden lopen als je er bovenop kijkt.

Het is niet per se moeilijk om te doen, maar het vergt wel wat handigheid en ervaring voor een mooi resultaat. Doe-het-zelf kan dus wel maar ik zou het afraden. Je doet dit een keer in de vijf to 10 jaar en daarvoor ga je die leercurve niet beklimmen lijkt me…

De ondergrond spiegelglad :sweat_smile: met één laagje VC-TAR2

Eerst de kielbalk en de waterlijn

vlakken vullen maar, extra bokken voor en achter voor de stempels

roerblad moet natuurlijk ook ingepakt

de thinsulate, een grote stickerrol met zwart soort fluweel van nylon

Stefan aan de slag met zijn mobiele werkplaats

Erg benieuwd hoe de boot volgend jaar het water uitkomt! Voor nu voelt het wel als een hele mooie upgrade:

  • Nooit meer gif smeren en het water vervuilen (biocide en microplastic)
  • De geinvesteerde tijd en moeite betaalt zich de komende jaren uit (het water uit, afspuiten en klaar ben je.)
  • Achteraf nu lekker gevoel om het hele onderwaterschip aangepakt te hebben. Geen tekenen van osmose en zit nu voor lange tijd goed.
  • Vooraf was ik niet zeker of het mooi zou worden, de AF was rood, maar ik vind dit contrast met rood-wit-zwart en de RVS kiel er eigenlijk wel cool eruit zien. :sunglasses:
  • Snelheid, dat gaan we nog zien, superstrak/glad eindresultaat. Het vachtje zou een soort van waterbel om de romp moeten creeren zodat je juist minder weerstand krijgt dan je zou verwachten. Let’s see, time will tell!

En daar gaat dan al het mooie werk het water in! :sweat_smile:

Spannend Koen. Zeer mooi om te volgen en zeker benieuwd naar je ervaringen. De Sportina ziet er strak uit. Succes met het weer netjes optuigen.

Rob & Ria

is mooi geworden, tijd voor een meeting binnenkort. :smiley:
Ik wacht nog even op een Val, dan kan ook bij mij de mast omhoog, en zijn we er weer klaar voor.

1 Like