Extra curryklem

Beste forumleden,

Ik wil graag twee extra curryklemmen maken bovenop het dakje die over het schuifdeurtje spant. Volgens mij heet dat een ‘garage’, maar ik kan het mishebben. Dit dakje kan worden losgemaakt met schoeven; is ook gekit, waarschijnlijk voor de waterdichting. Dakje los betekend dus ook opnieuw kitten. Heeft iemand hier ervaring mee? Welke kit moet hiervoor gebruikt worden? Is het een gemakkelijke dagklus, of kan ik dit maar beter vergeten? Alvast bedankt!

Hallo Frank.
Bij mijn 1996 clever zit daar een alu plaat waar de schroeven van de curryklemmen in gaan. Er zitten geen moeren onder. Paar jaar geleden alle klemmen vervangen.
[img]Imgur: The magic of the Internet

Dan zou je van bovenaf een gat kunnen boren, draad tappen, pasta er aan tegen vastvreten en een rvs bout indraaien.

Gr Rob

Dag Rob,

Dank voor je reactie. Ik begrijp dat onder het kunststof dakje een speciale metalen plaat zit waarin een metrische bout voorgeboord en getapt kan worden. Zo komen de krachten uit de klemmen niet in de (zwakke) kunststof plaat terecht maar in een versterke constructie. Wat bedoel je precies met pasta ‘vastvreten’? Zou de metalen plaat misschien zelf ook van RVS kunnen zijn? RVS moeren in een aluminium plaat lijkt mij met het oog op galvanische corrosie geen goede combinatie.

Groet, Frank

Ik weet niet welk bouwjaar je hebt, bij mij is de constructie wat anders. Ik heb afgelopen jaar alle klemmen vervangen, was een kwestie van losdraaien (soms met wat gepast geweld) en opnieuw vastzetten. Bij de schootklemmen heb ik eerst wat epoxy in het gat gestopt omdat daar de schroefdraad niet meer goed hield. Verder een kloddertje sikaflex over de schroefgaten. Maar bij mij is het “garagedak” (is dat vlaams voor kajuitdak?) niet gevoelig voor lekkage omdat eronder het gewone dak zit wat afwatert langs het toegangsluik. Dus de klemmen bovenop zijn niet gevoelig voor lekkage, de schootklemmen wel (boven de bakskist dus ook geen ramp) alleen het klemmetje van de rolfok kan echt lekkage binnen veroorzaken.

precies: kijk even naar het bouwjaar van je boot.
Ik weet niet of er een alu of RVS plaat in zit. Heb er niet in geboord.
De pasta die ik bedoel is bv Duralac. Of kopervet.

klik

Groet, Rob