Beste mensen, bij deze stel ik mij even voor. Ik ben Frank en ben hartstikke nieuw op dit forum. Sinds een aantal jaar ben ik lekker aan het leren zeilen en de tijd is gekomen om mij te oriënteren op mijn eerste eigen boot. NIet te groot, maar wel met slaap- en kookmogelijkheid, een intrekbare kiel en trailerbaar… Een Clever 23 dus! Graag kom ik meer te weten over deze boot, en op welke zwakke punten ik moet letten bij een eventuele aankoop. Jullie advies wordt dus bijzonder gewaardeerd!
Welkom Frank, Clevers hebben 2 bekende “zwakke” punten, een is de kiel, als die van RVS is wil deze nog wel eens loskomen van het hijsmechanisme (zijn genoeg draadjes over) en soms geeft de masttop problemen als de achterstag te strak is aangetrokken. Dan knikt de mast bovenin waardoor je grootzeilval niet lekker loopt (heb ik meegemaakt).
Clevers zijn verder relatief onderhoudsarm, maar veel boten komen uit de verhuur, dus kijk altijd goed. Voor een erg ervaren traileraar met Clever moet je even bij de toerzeilers kijken, er is er een die naar Kroatië rijdt met de boot bijna elke zomer. (heb je wel een stevige auto voor nodig want e.a. weegt minimaal 1600 kg bij elkaar)
Voor simpel trailerwerk zou ik eerder naar een Drascombe of een Benneteau 21 kijken (waarbij de drascombe wat spartaans is qua kajuit) maar wel lekker zeilen, en met een beetje wind kan je dan op fok en bezaan zeilen
Bedankt voor je reactie; ik ga mij zeker inlezen! Ik heb helaas geen auto die geschikt is om de boot naar verre oorden te trekken, maar dat is ook niet wat ik in mijn hoofd heb. Het idee is om de boot tijdens het vaarseizoen in een mooi gebied te leggen, en hem erna weer mee te nemen naar een werf in de buurt. Zo kan ik er dan gemakkelijk onderhoud aan plegen. Voor de keren dat ik de boot dan moet vervoeren regel ik dan een sterke auto bij vrienden of desnoods bij een verhuurder. (Oh ja, dat extra stempeltje in mijn rijbewijs wordt ook nog een aandachtspuntje… )