Beste mensen, bij deze stel ik mij even voor. Ik ben Frank en ben hartstikke nieuw op dit forum. Sinds een aantal jaar ben ik lekker aan het leren zeilen en de tijd is gekomen om mij te oriënteren op mijn eerste eigen boot. NIet te groot, maar wel met slaap- en kookmogelijkheid, een intrekbare kiel en trailerbaar… Een Clever 23 dus! Graag kom ik meer te weten over deze boot, en op welke zwakke punten ik moet letten bij een eventuele aankoop. Jullie advies wordt dus bijzonder gewaardeerd!
Welkom Frank, Clevers hebben 2 bekende “zwakke” punten, een is de kiel, als die van RVS is wil deze nog wel eens loskomen van het hijsmechanisme (zijn genoeg draadjes over) en soms geeft de masttop problemen als de achterstag te strak is aangetrokken. Dan knikt de mast bovenin waardoor je grootzeilval niet lekker loopt (heb ik meegemaakt).
Clevers zijn verder relatief onderhoudsarm, maar veel boten komen uit de verhuur, dus kijk altijd goed. Voor een erg ervaren traileraar met Clever moet je even bij de toerzeilers kijken, er is er een die naar Kroatië rijdt met de boot bijna elke zomer. (heb je wel een stevige auto voor nodig want e.a. weegt minimaal 1600 kg bij elkaar)
Voor simpel trailerwerk zou ik eerder naar een Drascombe of een Benneteau 21 kijken (waarbij de drascombe wat spartaans is qua kajuit) maar wel lekker zeilen, en met een beetje wind kan je dan op fok en bezaan zeilen
Bedankt voor je reactie; ik ga mij zeker inlezen! Ik heb helaas geen auto die geschikt is om de boot naar verre oorden te trekken, maar dat is ook niet wat ik in mijn hoofd heb. Het idee is om de boot tijdens het vaarseizoen in een mooi gebied te leggen, en hem erna weer mee te nemen naar een werf in de buurt. Zo kan ik er dan gemakkelijk onderhoud aan plegen. Voor de keren dat ik de boot dan moet vervoeren regel ik dan een sterke auto bij vrienden of desnoods bij een verhuurder. (Oh ja, dat extra stempeltje in mijn rijbewijs wordt ook nog een aandachtspuntje… )
Ik vaar de boot gewoon naar de werf voor de winter, is alleen even regelen dat we 2 auto’s hebben. Meestal helpt mijn broer
Hallo Frank en welkom.
Zwakke punten zijn eigenlijk alle RVS gelaste delen. Masttop, roerpinnen en bij een gietijzeren kiel de plaat en driehoek die bovenop de kiel met bouten vast zit. Ook de alu hefconstructie en giek vlak bij de mast.
Polyester helmstok kan barsten, roerbladen breken wel eens.
Al die euvels zijn te herstellen door vakmensen of door jezelf als jje handig bent.
Dat verhaal met het rvs van de loden kiel is wel buitencategorie. Ik sprak de eigenaar van die boot en die vertelde dat het een serieuze reparatie is
Gr Rob
Dag Rob, ook jij bedankt voor je informatie. Ik ga morgen kijken bij de volgende advertentie; [advertentie].(≥ Clever 23 - bouwjaar 1999 - 8 pk Yamaha elektrisch — Kajuitzeilboten en Zeiljachten — Marktplaats) Ik ben dus heel benieuwd. Aan de hand van jullie punten ga ik een checklist maken. Ik heb me ingelezen op de reparatie van de hefkiel, en dat zag er nogal heftig uit. Is dat gemakkelijk te controleren tijdens de bezichtiging?
Dat kan natuurlijk ook. Alleen van Friesland naar omgeving Utrecht lijkt me best avontuur. Ik heb zeilervaring op de bekende plassen, op kanalen met vrachtscheepvaart lijkt me toch een hele andere tak van sport.
Ja als je het amsterdam rijnkanaal afmoet is dat wel een dingetje… Ik woon langs de randmeren dus voor mij is het meer een thuiswedstrijd. Toen ik de boot kocht hebben we hem van Aldeboarn naar Harderwijk gevaren, dat was best een avontuur, had me niet goed genoeg voorbereid achteraf gezien.
ik zie dat het kompas aan vervanging toe is, binnenbekleding is origineel check voor schimmelplekken. Als de foto van de boot op het droge recent is ziet dat er wel goed uit.
Goeie tip. Dat kompas moet inderdaad vervangen worden. Ik vond zelf dat een aantal vallen en schoten nogal groen uitgeslagen erbij hingen… Kan dat kwaad, of is dat slechts een kwestie van schoonmaken? UV is natuurlijk voor geen enkel materiaal bevordelijk…
Dit moet een mooie tocht zijn geweest.
Nou, om mijn gedachten een beetje te organiseren maar even een lijstje gemaakt. Graag erop schieten!
Checklist boot.docx (17,3 KB)
Dat is wel een heel uitgebreide lijst, wat bedoel je met zweten van de motor?
Die 8pk’s zijn onverwoestbaar, en deze heeft nog electrische start ook (die van mij is helaas gestolen) Let wel even of de BM een extra finnetje heeft om het roer niet te raken met de schroef, als dat niet zo is moet je met varen op de BBM een beetje uitkijken.
Wat naar dat je motor gestolen is! Ik hoop dat de verzekering nog iets vergoed heeft.
Met zweten bedoel ik kleine lekkages van olie langs pakkingen en andere aansluitingen. Oudere motoren hebben daar vaak last van. Op die plekken verzamelt vaak wat vettig stof.
nee was niet verzekerd helaas, de haven in Biddinghuizen had niet voldoende beveiliging. Dure les, nu een zelfde motor, maar dan met handstart… en beter verzekerd
Hi Frank,
Welkom! Afgelopen weekend weer op pad geweest en hoewel ik op termijn naar wat groters wil.met.groter wordende kinderen bedacht ik me weer eens hoe veelzijdig en complete boot het is.
Destijds bewust gekocht als mijn eerste boot om alles mee uit te proberen.
De zwakke plekken om naar te kijken worden wel duidelijk als je de rubriek techniek doorspit.
Bovenaan de kiel. Volgens mij los van of ie van gietijzer of rvs is, de verbinding tussen de kop ofwel het hefmechanisme en de kiel is een aandachtspunt en moet je om de zoveel tijd inspecteren. Dat kan alleen goed door hem er helemaal uit te laten hijsen. Heb ik destijds ook laten doen omdat ie toen stroef liep en is daarna gefixt.
Verder is mijn mening dat ik over het algemeen al het beslag net wat aan de dunne kant uitgevoerd vind. Bouten, moeten, sluitringetjes etc.
Tenslotte hebben drie van ons recent eenzelfde reparatie aan de giek laten doen. Zal toeval zijn maar naar verloop van tijd worden alle boten wat ouder en dan gaan dingen opspelen.
Als je nog meer tips wil let me know!
Koen
Re: checklist.Lijkt me aardig compleet. Giek zou ik checken zie recente posts en verder de instrumenten zoals diepte, log, marifoon etc.
Groet Koen
Dag Koen, bedankt voor je aanvulling. Ik ga me zeker verder inlezen rondom de giek.
Weet je al waar je boot zou komen te liggen? Waar wil je gaan varen?