Electriciteit aan boord helppp

We hebben afgelopen weekend heerlijk gezeild naar Huizen en terug. Ik heb de elektra van onze boot afgelopen winter onder handen genomen, een zonnepaneel met lader gemonteerd (die werkt prima)
Een nieuw elektra paneeltje met USB en zgn sigarettenaansteker contact (voor een koelbox)
Op zaterdagavond de koelbox aangesloten en aangezet, de instellingen van de koelbox zo gezet dat hij niet meteen weer uitging omdat de accuspanning te laag werd (slimme koelbox) lekker geslapen, maar in de ochtend deed niets van de boordspanning meer iets. Er is geen zekering doorgebrand, en de victron lader gaf aan dat de accu nog netjes 12,4… volt had. Dus wat nu… Is er een kabeltje los? (was een drama om e.e.a. aan te sluiten, wat een kluwe, en ontoegankelijke hoekjes bij een clever)
Ik weet het even niet meer, en zou graag een elektriciën vragen om de puntjes op de I te zetten (wellicht betere kabel van accu naar binnen, bruggen i.p.v. alles aan elkaar geknoopt, netjes afwerken en beveiligen met misschien nog een extra zekering? ) Ik zoek hulp ergens rond Harderwijk, wie weet iemand die me verder helpt?

Grootste uitdaging met de elektra aan boord van en clever is dat je daar op je rug met je hoofd onder de kuip moet gaan liggen.
Wat ik het handigste vond bij het venieuwen was twee kussens om van die ribbel af te geraken en iemand die alle tools aangaf. (dat bespaart je turnoefening)

Ben je heel zeker dat je niet per vergissing de uitgaande poort van de victron hebt afgezet? Of dat iemand is ingelogd op je victron (pincode niet aangepast) en dat voor je heeft gedaan?

Als je Victron aan staat is het van daar uit kabels checken. (yep is een rotklus maar kan je normaal zelf) Het is ten slotte maar twee draadjes elektro.

Wat voor zo’n klussen een zeer goede investering is: Addereindhulzen + tang en kabelschoenen + tang.

Trek eventueel wat foto’s dan dan kunnen we misschien zien wat er mis is.

ja een goede krimptang, en adereindhulzen was een goede investering.
Ik denk dat ik de kabel van de accu naar binnen (2x4mm2) ga vervangen, die was wat roestig (gewoon koper en niet vertind) Ik had al 2 bruggen gehaald waar alles netter op vast gezet kan worden, maar toen was mijn broer al klaar.
Ik ga eerst even kijken (hopelijk dit weekend) en dan wellicht even iemand inschakelen die wat handiger is.

Tijdens het zeilen kan er maar zo een draadje losraken. En een foto zegt meer dan 1.000 woorden.
Ook ik wil deze zomer nog mijn electra gaan vervangen. Dus lees graag mee :wink: Zal er ook een aparte topic voor openen tzt.

Rob

Bij ons was het eerste probleem, dat de bedrading inderdaad los zat bij de mppt lader. Victron heeft wat kleine klemmetjes voor de stevige kabels. Ga nog eens wat kabelvoetjes bestellen met een pin als uiteinde, maar voorlopig alles weer netjes vast gezet, nu maar hopen dat de accu lekker laadt.

Bedankt voor de tip. Zal dat zeker straks ook bekijken c.q. overwegen.

Rob

Klauke 715 Stiftkabelschoen 4 mm² 6 mm² Deels geïsoleerd Geel 1 stuk(s) kopen ? Conrad Electronic deze of de blauwe variant heb je dan nodig

Opgelet met Conrad kabelschoenen! Ik heb een hele lading (zo goed als volledig assortiment gekocht. En wat blijkt? Zelfs met een professionele Knipex krimptang zitten ze niet echt vast. Als je per ongeluk aan de kabel trekt ipv aan de kabelschoen, trek je de kabel er uit.

dit zijn geen eigen merk kabelschoenen, ik had ook wat doosjes van de aldi en lidl liggen nog thuis, maar toch maar goede besteld (en ook niet alles bij Conrad)
Wat ik vooral lastig vond om te vinden is vertinde koperkabel van enige diameter, het meeste wat aangeboden wordt is niet vertind, en dat gaat roesten.

opgelost…

1 Like